ضرورت‌های هدفمند کردن یارانه‌ها در صنعت فولاد

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس کالا- رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران روز گذشته در همایش «نقش هدفمند کردن یارانه‌ها در صنعت فولاد کشور» که از سوی انجمن تولید‌‌‌کنندگان فولاد ایران به منظور بررسی تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها در این صنعت با حضور مسوولانی از وزارت صنایع و معادن و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان این صنعت برگزارشده بود، اظهار داشت: اگر این طرح در سال‌های گذشته انجام می‌شد، امروز شاهد رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور بودیم.

محمد رجایی همچنین با بیان اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تاکید دارند، اجرای صحیح این طرح اساسی را در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور ضروری دانست.

کاهش مشکلات صنعت با هم اندیشی متخصصان

وی به میزان مصرف انرژی در واحدهای تولیدکننده فولاد کشور اشاره کرد و افزود: مصرف انرژی در تولید فولاد نقش مهمی دارد و با ارائه راهکارهای مناسب می‌توان قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در صنایع مختلف و به ویژه صنعت فولاد اجرا کرد.

رییس انجمن تولید‌‌‌کنندگان فولاد ایران تصریح کرد: وظیفه ما توجه به مشکلات اجرایی این قانون است و هم‌اندیشی متخصصان صنعت فولاد، مشکلات اجرایی این طرح را کاهش خواهد داد.

«محسن حاتم» معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزیر صنایع و معادن نیز در این همایش گفت: با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، توازن اقتصادی منطبق با واقعیت‌ها در اقتصاد ملی رقم می‌خورد.

ارائه آمارهای متناقض

وی با اشاره به میزان مصرف انرژی در صنایع مختلف گفت: آمارهای متناقضی در این زمینه ارائه می‌شود، اما میزان مصرف انرژی در صنایع باید بر اساس واقعیت‌های موجود اعلام شود.

معاون وزیر صنایع تاکید کرد: در صورتی که آمارهای مصرف انرژی در صنایع منطبق با واقعیت‌ها اعلام شود، اصلاح الگوی مصرف در انرژی نیز عملی خواهد شد. وی عدم توازن اقتصادی را یکی از نقاط ضعف فعالیت‌های اقتصادی برشمرد و اظهار داشت: اگر هدفمند کردن یارانه‌ها به خوبی اجرا شود، در آن صورت شاهد رفع مشکلات اقتصادی و توازن مناسب در فعالیت‌های اقتصادی خواهیم بود.

معاون وزیر صنایع و معادن خاطرنشان کرد: در کشورهای آمریکای شمالی برق با قیمت کمی در اختیار صنعت آلومینیوم قرار می‌گیرد تا زنجیره ارزش افزوده این صنعت در بنگاه‌های اقتصادی همچنان حفظ شود. حاتم تصریح کرد: در سند چشم‌انداز و برنامه‌های چهارم و پنجم به مزیت‌های صنایع مختلف توجه شده و وزارت صنایع و معادن درصدد است با تصویب آیین‌نامه‌های مرتبط از زنجیره ارزش افزوده صنایع مختلف حمایت بیشتری شود.

وی خاطرنشان کرد: حفظ محیط زیست، افزایش بهره‌وری، افزایش بازده در فرآیند طراحی‌های صنعتی و کاهش آلاینده‌ها از آثار اصلاح الگوی مصرف در بخش صنایع و معادن کشور خواهد بود.

بحث تعرفه‌ها به‌طور جدی دنبال شود

سیدحسین ‌هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در همایش نقش هدفمند کردن یارانه‌ها در صنعت فولاد کشور گفت: از زمانی که طرح مذکور در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، در دو بخش جایگاه تولید و سیاست‌های حمایتی مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا دولت تنها ۱۵ درصد از محل حذف یارانه‌ها را به بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات اختصاص داده بود، افزود: با تلاش مجلس این میزان به ۳۰ درصد افزایش یافت.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: با تلاش این کمیسیون زمان حذف یارانه‌ها برای بخش صنعت از سه سال به پنج سال افزایش پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین یک ردیف درآمدی و سه ردیف درآمدی و هزینه ای برای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها پیش بینی شده است.

هاشمی با بیان اینکه طرح مذکور به ویژه در بخش صنعت کار بسیار سنگینی است، گفت: برای اجرای درست‌تر این طرح باید بحث تعرفه‌ها به‌طور جدی دنبال شود تا بتوان علاوه بر رعایت حقوق مصرف‌کنننده و بازار از تولید داخل نیز صیانت کرد.

وی به تاثیر بسیار منفی واردات بی‌رویه بر صنعت کشور تاکید کرد و گفت: این امر در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به‌طور جدی مطرح شد، زیرا صنعت کشور توان مقاومت در برابر حجم عظیم واردات کالاهای خارجی را ندارد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای اجرای درست لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش صنعت باید از ابزار حمایتی تعرفه استفاده کرد تا این صنعت با آسیب جدی مواجه نشود. وی با بیان اینکه در صورت کاهش هرچه بیشتر موانع پیش روی صنعت، با وجود این همه استعداد در این بخش به ‌طور قطع مشکلات دیگری از جمله بیکاری به حداقل خواهد رسید.

هاشمی برای اجرای هرچه درست‌تر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش صنعت گفت: از تمام اساتید دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران تقاضا می‌شود که نظرات سازنده خود را منعکس کنند، زیرا به‌طور حتم در کمیسیون صنایع و معادن پرداخته خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز طرح‌های ۸ گانه فولاد افزود: دولت باید هر چه سریع‌تر طرح‌های ۸ گانه فولادی را به پایان برساند و واگذار کند.

صنعت فولاد آمادگی اجرا ندارد

احمد دنیانور، دبیر این همایش در گفت‌و‌‌گوی اختصاصی با خبرنگار دنیای‌اقتصاد با اشاره به ضرورت اجرای طرح مذکور اظهار داشت: در اجرای این طرح جای هیچ شکی نیست، اما به جرات می‌توان گفت که صنعت فولاد به هیچ عنوان آمادگی و پیش‌نیازها برای اجرای این طرح وجود ندارد. وی ادامه داد: فرآیند ساخت و توسعه کارخانه‌های فولادی اعم از بزرگ‌ترین آنها که دولتی هستند تا واحدهای کوچک بخش خصوصی در فضای مطمئن انرژی ارزان رخ داده است؛ لذا حذف به یکباره این مزیت مشکلات زیانباری برای این صنعت به همراه خواهد داشت. وی افزود: لذا به مجریان این طرح پیشنهاد می‌شود تا فراهم شدن بسترهای لازم در واحدهای تولیدی از اجرای این طرح در صنعت فولاد خودداری کنند.

همایش نقش هدفمند کردن یارانه‌ها در صنعت فولاد کشور به منظور بررسی چالش‌های هدفمند کردن یارانه‌های انرژی در این صنعت، دیروز برگزار شد. در این همایش، نقش هدفمند کردن یارانه‌ها در صنعت فولاد کشور، آخرین دستاوردهای نوین در حوزه‌های مختلف مهندسی انرژی و توانایی علمی، پژوهشی و صنعتی کشور و راهکارهای تقویت ارتباط صنعتگران با دانشگاهیان مورد بررسی متخصصان و کارشناسان صنعت فولاد کشور قرار می‌گیرد.

ارائه راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت فولاد و تاثیر اجرای آن بر هزینه‌های تمام شده تولید فولاد در کشور از مهمترین اهداف تشکیل این همایش اعلام شده است.

همچنین در حاشیه این همایش سه میزگرد در خصوص ضرورت هدفمند کردن یارانه‌ها، هدفمند کردن یارانه‌ها در صنعت فولاد و چالش و راهکارهای برون‌رفت آن توسط متخصصان برگزار شد که مشروح گفت‌و‌‌گوی مربوط به این میزگرد‌ها در روزهای آتی منتشر خواهد شد.