عرضه‌کننده‌های بزرگ و بازار جهانی

گروه بورس کالا- در هفته گذشته قیمت انواع محصولات فولادی در بازارهای جهانی با رشد همراه بود. این رشد قیمت با توجه به تداوم روند قراضه و پس از آن سایر مواد اولیه فولاد‌سازان صورت گرفت. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی وضعیت بازارهای جهانی پرداخته است که در پی می‌خوانید:

بی‌تفاوتی خریداران و رشد نرخ بیلت

در هفته گذشته قیمت بیلت رو به بالا بود که علت آن بالا رفتن قیمت قراضه است. در ترکیه قیمت بیلت به ۵۰۰ دلار فوب رسید. بیلت سی‌ای‌اس تحویل ترکیه هم ۴۷۰ دلار فوب عرضه شد.در ژاپن به علت کاهش ارزش ین، تولید و صادرات بیلت مقرون به صرفه شده در نتیجه ژاپنی‌ها تولید بیلت را افزایش دادند؛ ولی حداقل قیمت ۴۵۰ دلار هر تن فوب بوده است.بیلت سی‌آی‌اس فوب بنادر دریای سیاه که اوایل ژانویه ۴۲۰ تا ۴۳۰ دلار بود به ۴۵۰ دلار هر تن فوب رسیده است. اکثر خریدارها امیدوارند که قیمت مقاطع بالا خواهد رفت به همین دلیل آنها شروع به خرید بیلت کرده‌‌اند. اگر قیمت مقاطع به‌خصوص میلگرد افزایش پیدا نکند باید در انتظار ترکیدن حباب قیمت بیلت بود. آنچنان که در خاور دور خریداران بیلت در مقابل افزایش قیمت بی‌تفاوت ماندند و هفته قبل خریدی نکردند. روس‌ها بیلت را ۵۰۰ دلار به فیلیپین و ۵۲۰ دلار به اندونزی عرضه کردند، ولی خریدارها بیشتر از ۴۹۰ دلار سی‌اف‌آر حاضر به پرداخت نشدند.

مبادلات محدود بیلت

موج افزایش قیمت مقاطع که از دو هفته قبل در بورس فلزات شروع شده، به بیلت رسید. بیلت سایز ۱۵۰ که دو هفته قبل ۴۱۵ تومان بود در اواخر هفته به ۵۰۰ تومان هر کیلو در انزلی هم رسید. صحبت‌هایی از ۵۲۰ تومان هم در گوشه‌هایی از بازار شنیده می‌شود. افزایش قیمت بیلت در ایران فروشنده‌های سی‌آی‌اس را تشویق کرد تا قیمت‌های خودشان را بالا ببرند. بیلت که اوایل ژانویه ۴۵۰ دلار عرضه می‌شد تا ۴۸۰ دلار هر تن هم پیشنهاد شد. در این میان بعضی شایعات که واردات مدت دار تنها برای مواد اولیه از طرف بانک‌ها قابل قبول است به هجوم بعضی خریدارها به درخواست بیلت از سی‌آی‌اس دامن زد؛ ولی قیمت ۵۲۰ تومان هم برای واردکننده امروزی بیلت سودآور نیست حتی اگر آن را تبدیل به میلگرد کند، با توجه به هزینه‌ها و خواب سرمایه چنگی به دل نمی‌زند؛ البته نباید فراموش کرد که واردات بیلت از شهریور ماه امسال به شدت محدود شده بود. همین امر باعث شده که از عرضه بیلت در بازار بسیار کاسته شود و تنها عده محدودی فروشنده باشند. احتمالا این شرایط تا پایان سال ادامه خواهد یافت، چون خریدهای جدید بیلت در اوایل سال آینده وارد بازار می‌شود.

رشد افزایش مقاطع

قیمت مقاطع در هفته گذشته در اکثر نقاط دنیا رو به افزایش بود. علت اصلی آن افزایش قیمت مواد اولیه به‌خصوص قراضه و بیلت است. در ترکیه قیمت میلگرد تا ۴۰ دلار افزایش یافت و به ۵۵۰ دلار فوب رسید، ترک‌ها در جست‌و‌جوی بازار تا آمریکای لاتین هم رفته‌اند. در ژاپن قیمت انواع مقاطع تحویل فوریه ۳۳ دلار بالا رفت. این افزایش قیمت شامل تیرآهن، ناودانی، مفتول و میلگرد است.در خاور دور قیمت پایه تیرآهن ۳۰ دلار بالا رفت به‌خصوص در تایوان و تایلند؛ ولی خریدار نیست.

در شمال آفریقا میلگرد ۲۰ دلار هر تن افزایش یافت و در مجموع تمام مقاطع روند صعودی داشته‌اند تنها در شمال اروپا پیش‌بینی می‌شود مقاطع تا ۳۰ یورو هر تن بالا برود؛ ولی تقاضای نهایی کم است.

مقاطع در ایران و دو سناریو پیش‌رو

روند رو به صعود قیمت مقاطع در ایران هفته گذشته ادامه یافت. به‌رغم بعضی دیدگاه‌های منفی در اوایل هفته سردرگمی در بازار کاملا مشهود بود. اکثر تجار به این نتیجه رسیده‌‌اند که قیمت‌ها به سطح یک ماه قبل باز نمی‌گردد. به همین دلیل یا به خرید روی آورده‌‌اند یا سعی می‌کنند موجودی خود را حفظ کنند. تنها نگرانی از عملکرد بعضی بنکدارها است که ممکن است به علت ریسک و بدهی خریدهای خود را که در قیمت پایین انجام داده‌‌اند روانه بازار کنند. دو عامل در شرایط فعلی بازار موثر است اول: رفتار عرضه‌کننده‌ها به‌خصوص ذوب‌آهن، دوم: شرایط جهانی.

افزایش قیمت‌ها چه در داخل یا خارج از علت‌های اصلی بالا رفتن قیمت‌ها در هفته قبل بود ضمن آنکه گزارش‌هایی که راجع به افزایش قیمت آهن‌‌آلات پس از طرح تعدیل اقتصادی مطرح شده بود بسیاری از تجار را به فکر فرو برد. از روز دوشنبه عملا بازار حالت عدم فروش به خود گرفت تا روز چهارشنبه که قیمت‌ها دیگر مشخص نبود و اکثر تجار از ارائه قیمت خودداری می‌کردند، دو دیدگاه برای این هفته در بازار وجود دارد. دیدگاه اول معتقد است که قیمت‌ها ثابت می‌ماند. دیدگاه دوم فکر می‌کند که قیمت‌ها تا ۵ درصد کاهش خواهد یافت. هر دو متفق‌القول هستند که تقاضای نهایی ضعیف است و هر دو از فاصله زمانی ۱۵ بهمن تا ۱۵ اسفند نگرانند، چون احتمال می‌دهند کارخانه‌های داخلی برای پوشش هزینه‌ها و نقدینگی پایان سال خود قیمت‌ها را پایین بیاورند یا شرایط فروش را سهل‌تر کنند. باید صبر کرد و جریان بازار را در این هفته دید.

ورق همچنان پیشتاز افزایش نرخ

قیمت ورق در دنیا همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. تنها در اروپا است که قیمت‌ها کمی تعدیل شده و تا ۱۰ یورو برای ورق گرم کاهش یافته؛ ولی از اوایل فوریه احتمالا دوباره روند صعودی به خود خواهد گرفت. در عربستان قیمت‌ها محکم ایستاده و کارخانه‌های داخلی تولید خود را تا ۲ ماه دیگر هم فروخته‌اند. خریداران انتظار دارند قیمت‌ها تا ۴۰ دلار به‌طور متوسط افزایش یابد.

در ترکیه کارخانه‌ها حجم عرضه را کاهش داده‌‌اند آنها انتظار دارند ماه آینده قیمت‌ها تا ۳۰ دلار بالا برود. در چین قیمت ورق گرم ۴ تا ۷ دلار هر تن کاهش یافت؛ ولی اکثر دست‌اندرکاران آن‌را ناشی از شرایط بازار و تقاضا نمی‌دانند؛ بلکه این سیاست را در واقع بخشی از برنامه دولت چین برای شروع مذاکره سنگ‌آهن با معدن‌کاران می‌دانند. کارخانه‌های چین قیمت‌های خود را برای فروش در ماه بعد اعلام نکرده‌‌اند در حالی که می‌بایست این قیمت‌ها تا به حال اعلام و فروش می‌شد. در آمریکا قیمت ورق گرم تا ۱۰ دلار هر شورت تن بالا رفت. انتظار آن می‌رود که قیمت‌ها محکم بایستد. به‌رغم آنکه خریدار واقعی در بازار کم است، اکثر کارخانه‌ها افزایش قیمت را ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه می‌دانند.

عرضه اندک ورق

بازار ورق در ایران تا روز سه‌شنبه ایستاده بود. قیمت‌ها نوسان زیادی نداشت؛ ولی از روز سه‌شنبه قیمت‌ها شروع به افزایش کرد. روز پنج‌شنبه کمتر تاجری فروشنده ورق بود. علت این است که واردات ورق به‌خصوص ورق سرد بسیار محدود شده، قیمت ورق سرد در یک ماه اخیر در خارج از ایران به ۷۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده که از پایه قیمت‌های ایران فراتر است، ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر که اوایل هفته ۵۷۵ تومان در انزلی روی تریلی قیمت داشت، به ۶۲۰ تومان در آخر هفته رسید که دور از انتظار نبود. تنها ورق گالوانیزه افت قیمت داشت که آن هم در واقع سیاست تصحیح قیمت بود، چون با افزایش قیمت از طرف مبارکه در هفته قبل، بازار به شدت بالا رفته بود. اکثر دست‌اندرکاران پیش‌بینی جهش قیمت برای انواع ورق را دارند به‌خصوص ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول و همچنین ورق سرد چون عرضه آن هم در داخل کشور با مشکل روبه‌رو است هم در خارج از کشور.