شمش فولاد 520 دلاری در راه است

فعالان بازار رشد قیمت فولاد را برای مبادلات هفته آینده پیش‌بینی می‌کنند. به گزارش دنیای‌اقتصاد، هم‌اکنون شمش فولاد در بازارهای جهانی رو به بالا است، به گونه‌ای که طی هفته گذشته شمش فولاد با ۴۰ دلار رشد نسبت به هفته ماقبل از آن به ۴۹۰ دلار در هر تن رسید.

بر اساس این گزارش، طی مبادلات هفته گذشته شمش ۱۵۰×۱۵۰ به نرخ ۴۷۵ تومان، ۱۲۵×۱۲۵ معادل ۴۸۰ تومان و شمش ۱۰۰×۱۰۰ نیز به قیمت ۴۸۰ تومان در هر کیلو در بنادر شمالی کشور به فروش می‌رسد.

فعالان بازار آهن معتقدند: هر تن شمش در بازارهای خارجی رشد ۴۰ دلاری و در بازار داخلی با افزایش قیمت ۷۰ تومانی در هر کیلو طی ۱۰ روز گذشته روبه‌رو شده است.

در مدت یاد شده، میلگرد نیز در بازارهای جهانی از ۴۸۰ دلار به ۵۳۰ دلار در هر تن رسید که از رشد ۵۰ دلاری برخوردار بود. طی هفته گذشته اسلب نیز با رشد ۴۰ دلاری مواجه شد، به گونه‌ای که به قیمت هر تن ۵۳۰ دلار برای مورد مبادله عرضه شد.

فعالان بازار معتقدند: احتمال افزایش شمش فولاد به ۵۲۰ دلار در هر تن متصور است و نرخ ۵۵۰ دلاری اسلب پیش‌بینی می‌شود. به گفته فعالان بازار، قیمت میلگرد طی هفته آینده رشد قیمت را تجربه خواهد کرد به گونه‌ای که به ۵۶۰ دلار خواهد رسید.

طبق پیش‌بینی فعالان بازار، به علت رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی، رشد قیمت‌ها در بازار داخل طی هفته آینده نیز دور انتظار نیست. بازار بیلت هم‌اکنون نوسان بسیاری در بازارهای داخلی و بین‌المللی دارد، به طوری که شاهد افزایش شدید قیمت‌ها در داخل و بازار ترکیه بوده‌ایم؛ البته به نظر می‌رسد این روند بهبود بیش از بازارهای جهانی به طول خواهد انجامید.

بازار بیلت داخلی

در شرایط فعلی واردات بیلت اولین و بزرگ‌ترین بازار وارداتی کالا در ایران است. با توجه به وجود ظرفیت نزدیک بالای نورد فولاد بالاخص انواع فولادهای ساختمانی که در برخی گمانه‌زنی‌ها نزدیک به ۱۰ میلیون تن ذکر شده است و ظرفیت محدود تولید بیلت در ایران، واردات این کالا از جذابیت بالایی برخوردار است. با توجه به کاهش شدید قیمت این محصول میانی در بازارهای بین‌المللی بسیاری از تجار و فعالان بازار اقدام به واردات این کالا به داخل کرده‌اند که البته در چند روز گذشته و به کمک بسیاری از گمانه‌زنی‌ها با افزایش چشمگیر قیمت این کالا و دیگر مقاطع فولادی مواجه شدیم.

احتمال افزایش تحریم‌ها و افزایش مشکلات واردات فولاد، افزایش قیمت‌های داخلی و صادراتی کشور ترکیه، افزایش قیمت قراضه، رشد قیمت‌های فولاد کشورهای مشترک‌المنافع، پذیرش احتمال افزایش قیمت‌ها توسط فعالان بازار همه و همه دست در دست هم داد تا قیمت‌ها در مدت بسیار کوتاهی افزایش چشمگیری یافته، ولی به‌سرعت کاهش را تجربه کرد. البته به نظر نمی‌رسد بازگشت قیمت‌ها به سطح قبلی برسد؛ چراکه قیمت بیلت وارداتی بالاخص در مبادی ورودی تاثیر بسیاری بر بازار داخلی فولاد دارد و این قیمت‌ها نوسان بسیاری را بر بازار فولاد وارد می‌کند. قیمت بیلت در داخل دقیقا متناسب با قیمت‌های جهانی متغیر است. با توجه به تعرفه واردات نزدیک به ۴ درصد و احتساب ۳ درصد ارزش افزوده و حداقل یک درصد هزینه ترخیص و بارگیری و انبارداری بدون احتساب حاشیه سود چیزی نزدیک به ۸ درصد هزینه خالص برای واردات لحاظ می‌شود.

برای بررسی شرایط و قیمت‌های داخلی بایستی شرایط بین‌المللی و بالاخص شرایط صادراتی بیلت کشورهای مشترک‌المنافع را بررسی کرد. با توجه به بازار وارداتی ایران از این کشورها و ترکیه برآیند نوسان این دو تولیدکننده بزرگ جهانی تاثیر بسیاری بر بازار داخل خواهد گذارد.

شرایط بین‌المللی بازار بیلت

بازار بیلت به عنوان یک محصول میانی در بازارهای جهانی نیز از نوسان بسیاری برخوردار بوده است. این بازار در اقصی نقاط جهان بازار منسجمی نیست و این عدم انسجام قیمت‌های متفاوت متغیری را تولید می‌کند. با توجه به حجم بالای معاملات و مناطق مختلف و بازارهای متفاوت از جمله بازار خاورمیانه، غرب اروپا، ترکیه، چین، هند و ... همچنین انبارها و تولیدکنندگان از جمله کشورهای مشترک‌المنافع، روتردام، ترکیه، هند، چین و ... و برخی ویژگی‌های فنی مناطق و برندهای مختلف از قیمت‌های متفاوتی برخوردار هستند. این اختلاف قیمت‌ها به جذابیت تجارت این کالا و همچنین نوسانات آن افزوده است.

مدتی است که بیلت به بازارهای LME وارد شده و معاملات آتی آن نیز اجرایی شده است. بالاخص در سال ۲۰۰۹ شاهد توسعه بازار بیلت در قراردادهای LME بودیم. در این سال قراردادها به‌وسیله معرفی انبارهای بیشتری بالاخص در غرب اروپا و روتردام به LME توسعه یافت که بیشتر در ماه سپتامبر خودنمایی کرد. این توسعه به دلیل تقاضای تولیدکنندگان و تجار که تمایل به سهولت ذخیره‌سازی‌ها بالاخص در غرب اروپا داشتند، صورت گرفت. در نیمه اول سال میلادی جاری اولین محموله‌های قراردادهای آتی Future تحویل مشتری‌ها خواهد شد و پس از آن می‌توان از ادغام قراردادها و معاملات جهانی خاور دور و مدیترانه سخن گفت. این مطلب یک قیمت پایه جهانی برای بازار فولاد را خلق کرده و بازار سنتی را به یک بازار پیشرفته بدل خواهد ساخت.

به عقیده برخی تحلیل‌گران، این بهترین مسیر برای حرکت به سمت معاملاتی است که همبستگی خوبی با قیمت‌های فیزیکی فولاد دارد. با توجه به موارد ذکر شده نوسان و تفاوت بین قیمت‌های این کالا در مناطق مختلف از بین رفته و این بازار تبدیل به یک بازار منسجم جهانی خواهد شد. این مطلب به افزایش سفته‌بازی‌ها نیز انجامیده و بازار فولاد را هر چه بیشتر به سمت این گونه معاملات سوق خواهد داد. پتانسیل این مطلب هم‌اکنون در بازار فولاد مشاهده می‌شود. پس از بحران مالی جهانی، مدیریت ریسک و دستیابی به فاینانس نقش اساسی را در تقاضا و آن هم برای یک بستر شفاف در تجارت بازی می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این شرایط بحرانی در سال ۲۰۱۰ ادامه داشته باشد و پلی به سمت وضوح شرایط معاملات جهانی و بازرگانی در صنعت فولاد خواهد بود. روند ذکر شده بالاخص قدرت گرفتن معاملات بیلت در بورس لندن همچنین روند رو به رشد و بهبود اقتصاد جهانی از افزایش قیمت این کالا برای سال جاری میلادی حکایت دارد.