دغدغه‌های فولادسازان

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: روز یکشنبه ۲۰ دی ماه اعضای هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران به اتفاق برخی از تولید‌کنندگان شمش فولاد طی جلسه‌ای درخصوص همایش نقش هدفمند شدن یارانه‌ها در صنعت فولاد کشورکه روز پنجم بهمن ماه جاری برگزار خواهد شد و همچنین مشکلات پیش روی تولید‌کنندگان صنعت فولاد به بحث و بررسی پرداختند.

وضع تعرفه مناسب برای واردات فولاد کشور، اختصاص تسهیلات و منابع بانکی برای خرید شمش داخلی، کنترل بی‌رویه واردات و استمهال بدهی تولید‌کنندگان صنعت فولاد به مدت ۲ سال از جمله مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد.

تولیدکنندگان به دنبال حمایت دولت

رسول خلیفه‌سلطان، دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد کشور با اشاره به مطالب فوق گفت: تولید‌کنندگان در شرایط کنونی به دنبال حمایت از سوی دولت هستند.

وی وضع تعرفه مناسب برای واردات فولاد و محصولات فولادی و ارائه تسهیلات پولی و مالی را در مقایسه با امتیازهای زیادی که به واردات این محصولات اختصاص می‌یابد، از جمله حمایت‌های یاد شده برشمرد.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد افزود: سیستم بانکی کشور برای حمایت بیشتر از تولید داخل باید تسهیلات مورد نیاز را در اختیار خریداران شمش از محل تولید داخل قرار دهد.

به گفته وی، دولت باید شرایط برابر برای خرید مواد اولیه همانند خارج از محل تولید داخل برای خریداران بگذارد تا آنها بتوانند از طریق سیستم بانکی اعتبارات اسنادی یک ساله به صورت ری‌فاینانس یا یوزانس گشایش اعتبار کنند.

زیان فولادی‌های خصوصی و دولتی

احمد دنیا نور از اعضای هیات‌مدیره انجمن فولاد ایران نیز تصریح کرد: نرخ تعرفه واردات فولاد باید همانند سایر کشورهای دنیا بر مبنای قیمت تمام شده تولید داخل تعیین شود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون علاوه بر بخش خصوصی، فولاد‌سازان دولتی نیز به علت واردات بی رویه به کشور زیان‌ده هستند، به گونه‌ای که طی سال گذشته ذوب‌آهن اصفهان با ۱۰۰۰ میلیارد تومان زیان روبه‌رو بود، از این رو از توان رقابت با تولید‌کنندگان دنیا برخوردار نیست.

دنیا نور اظهار داشت: فشار دولت برای عدم کاهش تولید فولاد طی سال گذشته به‌رغم کاهش تولید در اغلب کشورهای جهان موجب شد تا تولید‌کنندگان داخلی در صورت مالی امسال خود با زیان روبه‌رو شوند.

تورم، تحریم و بحران ۳ آفت بزرگ تولید فولاد

عزیزالله جعفری، مدیرعامل فولادویان در جلسه یاد شده گفت: تورم، تحریم و بحران جهانی سه آفت بزرگ تولید فولاد در سال‌های گذشته بودند، اما با این وجود تحریم تاثیر زیادی در کارخانه فولاد ویان نداشته است.

وی افزود: کارخانه تولیدی ویان با وجود مشکلات پیش روی صنعت فولاد کشور حتی توانست توانمندی کارشناسان داخلی در این صنعت را افزایش دهد.

مدیرعامل فولاد ویان تصریح کرد: این شرکت توانست از تکنولوژی روز در زمینه تولید استفاده کند.

وی تولید و اشتغال را از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی کارخانه ویان برشمرد و خاطرنشان کرد: برای حفظ اشتغال نیاز به یارانه داریم و اشتغال نیازمند حمایت از سوی دولت است.

جواد جعفری، مدیرعامل ذوب‌آهن انزلی با انتقاد از واردات بی‌رویه فولاد به کشور گفت: هم‌اکنون شمش وارداتی در بندر انزلی حدود ۴۳۰ دلار است، این درحالی است که قیمت تمام شده شمش در داخل کشور بیش از ۴۶۰ دلار است.

وی افزود: واردات بی‌رویه فولاد به تولید داخل آسیب زیادی وارد کرده است، از این رو از دولت می‌خواهیم با توجه به وضعیت بحران جهانی نسبت به استمهال ۲ ساله بدهی واحدهای تولیدی فولاد اقدام کند.

مدیرعامل ذوب‌آهن انزلی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه در قیمت تمام شده فولاد تاثیر زیادی دارد، تصریح کرد: دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا با وضع تعرفه مناسب واردات و استمهال ۲ ساله از تولید‌کنندگان حمایت کند.

عبدالرضا رسولی، مدیرعامل گروه ملی اهواز نیز با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید در کشور بالا است، گفت: از این رو سیاست وزارت بازرگانی طی سال‌های گذشته واردات فولاد و محصولات فولادی بود، اما با این وجود این سیاست در کشور نباید دائمی باشد.

وی افزود: برای کاهش قیمت تمام شده فولاد به حمایت زیادی از جمله فرهنگ‌سازی نیاز داریم. از این رو، کاهش قیمت تمام شده نیازمند گذشت زمان است.

مدیرعامل گروه ملی اهواز تصریح کرد: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از عوامل قیمت تمام شده در صنعت فولاد مربوط به شرایط داخلی تولید‌کنندگان است و بخش عمده‌ای ناشی از عوامل خارجی از جمله مواد اولیه است.

وی خاطرنشان کرد: برای برون رفت از مشکلات کنونی صنعت فولاد کشور باید تصمیم‌گیری‌های مهم در این خصوص به افراد کارشناس و خبره واگذار شود و همچنین باید انجمن تولید‌کنندگان فولاد که اعضای تشکیل‌دهنده آن از تولید‌کنندگان کشور هستند، تقویت شوند.

رسولی گفت: هم‌اکنون سریع‌ترین راه برای کاهش قیمت تمام شده در صنعت فولاد افزایش تولید است.

رضا شهرستانی، مدیرعامل گروه نورد و قطعات فولادی نیز در جلسه یاد شده گفت: برای خروج صنعت فولاد کشور باید هماهنگی ویژه‌ای بین وزارتخانه‌های مسوول ایجاد شود، زیرا مهمترین عامل برای تداوم حیات کارخانه‌های فولاد کشور افزایش بهره‌وری است.

وی افزود: برای رعایت الگوی مصرف انرژی در کشور باید در ابتدا فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد و در این زمینه حتی می‌توان از مشاوران خارجی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه تکنولوژی اغلب کارخانه‌های فولادسازی کشور قدیمی است، تصریح کرد: تکنولوژی این واحدها باید به روز شود تا قیمت تمام شده تولید کاهش یابد تا بتوان به تولیدی رقابتی دست یافت.