گزارش‌های دریافتی از روند مبادلات بیلت در بازارهای جهانی حاکی از آن است که معاملات این کالا تقریبا در حال به روز شدن است به طوری که کارخانه‌ها در هفته آخر اکتبر توانستند با کاهش قیمت تولید نوامبر را به فروش برسانند؛ این در حالی است که قبلا تولید ۲ ماه بعد را می‌فروختند.

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، در هفته گذشته بیلت سی ای اس به قیمت ۳۶۰ تا ۳۷۰‌دلار فوب دریای سیاه رسید، ولی به نظر می‌رسد در نوامبر برای فروش دسامبر قیمت‌ها باید ۱۰‌دلار دیگر پائین بیاید و به ۳۵۰‌دلار هر تن برسد.از آنجا که قراضه رو به پایین است و تقاضای مقاطع هم همچنان راکد است، امیدی به بهبود بازار بیلت تا پایان دسامبر در میان تجار وجود ندارد. بر این اساس پیش‌بینی کارشناسان این است که اگر در دسامبر خریدارها به بازار بیایند برای ژانویه خواهد بود آن هم در تناژ کم.در هفته گذشته قیمت بیلت تحویل بنادر خاور دور ۱۵ تا ۲۰‌دلار هر تن کاهش یافت و به ۴۵۰‌دلار سی اف‌آر رسید. گفته می‌شود تایوانی‌ها دنبال قیمت ۴۴۰‌دلار سی اف آر هستند. امید تولیدکنندگان بیلت به تقاضای ژانویه و فوریه است که موجودی خریدارها خیلی کم شده است، اما واقعیت این است که تقاضا برای دسامبر و ژانویه در بازار نیست و خریدهای انجام شده هم درحداقل قرار دارد‌.

بیلت در بنادر ایران‌، ۴۱۵ تا ۴۵۰‌تومان

بازار بیلت در ایران در هفته گذشته تحت تاثیر بازار مقاطع بود و از آنجا که تقاضای مقاطع به خصوص میلگرد بسیار ضعیف است، خرید بیلت هم انجام نمی‌شود. هفته گذشته بیلت سایز ۱۵۰ تحویل در انزلی به هرکیلو ۴۱۵‌تومان رسید و سایز ۱۲۵ در انزلی ۴۵۰‌تومان هر کیلو عرضه شده، بیلت ترکیه سایز ۱۲۵ در بندرامام خمینی هم ۴۲۵‌تومان عرضه شد.البته اگرچه معاملات بسیار محدود و خریداران حساس هستند، اما با این حال بعضی واردکننده‌ها نسبت به ثبت سفارش اقدام می‌کنند که این ناشی از بیماری شبکه بانکی و ساختار اقتصادی ماست. البته با این روند محدود شدن معاملات باید در انتظار توقف بعضی واردکننده‌ها بود، چون آنها با قبول هر میزان ضرر باز هم قادر به فروش بیلت در حجم بالا در بازار نخواهند بود از این رو برخی پیش‌بینی می‌کنند روند واردات بیلت در ماه‌های آینده کاهش یابد.

قیمت میلگرد و مقاطع رو به پایین

قیمت مقاطع در بازارهای جهانی در هفته گذشته همچنان رو به تنزل بود که این تنزل در بعضی کشورها به محدودیت تولید هم منجر شده است. هفته گذشته قیمت میلگرد و تیرآهن ستونی در کره کاهش یافت و هیوندایی قیمت‌های خود را ۴۲‌دلار هر تن پایین آورد که بخشی از این کاهش ناشی از ضعف تقاضا و بخشی از آن به علت تنزل قیمت قراضه بود ضمن اینکه از سوی دیگر رقابت کالاهای چینی هم مشکل را بدتر کرده است.

هفته گذشته انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرد که موجودی آهن‌آلات ساخته شده در انبارها از مرز ۸۰‌میلیون تن گذشته است، این در حالی است که حداکثر سقف مورد تائید این انجمن ۵۰‌میلیون تن موجودی انبار است‌. در چین این شایعه وجود دارد که قیمت سنگ آهن برای سال ۲۰۱۰ بالا خواهد رفت و بر این اساس پیش‌بینی می‌کنند کارخانه به تولید خود ادامه دهند‌، ولی کارخانه‌ها می‌گویند با کاهش قیمت سپتامبر موجودی خود را به حداقل رسانده‌اند که این موجودی انبار افزایش یافته در واقع در انبارهای تجار بزرگ است‌.گفته می‌شود، تجار بزرگ به سه دلیل موجودی انبار را بالا برده‌اند؛ اول احتمال افزایش قیمت سنگ آهن‌، دوم برنامه ۵۸۸‌میلیارد‌دلاری توسعه زیرساخت‌ها در چین و سوم برنامه کاهش تولید فولاد در چین.در یک تحلیل از طرف آرسلور میتال آمده است که تولید چین ۲۸‌درصد نسبت به سال قبل بالا رفته است، ولی موجودی‌ها ۱۰‌درصد افزایش یافته است؛ بنابراین با توجه به کاهش قیمت‌ها احتمالا موجودی انبارها تا پایان سال کمتر خواهد شد.در ترکیه قیمت میلگرد به ۴۴۰‌دلار فوب هر تن رسید. ترک‌ها منتظر بهبود بازار هستند، ولی خریدارها هنوز انتظار کاهش قیمت دارند. در این کشور بعضی تولیدکنندگان میلگرد خطوط خود را تا آخر سال ۲۰۰۹ متوقف کردند، چون تولید آنها از یکسو با زیان همراه است و از سوی دیگر مشکل فروش دارند. قیمت میلگرد در شرق آسیا به زیر ۵۰۰‌دلار سی اف آر بنادر خاور دور رسیده است. ترک‌ها میلگرد را ۴۸۰‌دلار هر تن عرضه می‌کنند، ولی باز هم خریدار قابل توجهی نیست، چون خریداران فکر می‌کنند در نوامبر قیمت‌ها باز هم پایین بیاید‌. هفته گذشته قیمت میلگرد در جنوب اروپا ثابت ماند و در سطح ۳۷۰یورو هر تن باقی ماند، ولی سفارش‌ها کم است و به همین دلیل زمان تحویل به ۴‌هفته کاهش یافته است‌.

بازار راکد مقاطع و میلگرد در ایران

بازار میلگرد و مقاطع در ایران همچنان راکد و تقاضا محدود است؛ این در حالی است که این کالاها در ایران در مقایسه با دیگر مناطق دنیا بسیار ارزان‌تر است. میلگرد که روز شنبه با قیمت متوسط ۵۴۵‌تومان معامله می‌شد در آخر هفته به ۵۴۰‌تومان رسید و ۵‌تومان کاهش قیمت داشت. تیرآهن ۱۴ که ۱۰۴ هزار ‌تومان هر شاخه معامله می‌شد در آخر هفته به ۱۰۳۵۰۰‌تومان رسید. تیرآهن ۲۰ به بالا در اواسط هفته به طورمتوسط ۳۰۰۰‌تومان هر شاخه بهتر شد، ولی در آخر هفته دوباره برگشت.نبشی روز شنبه که ۶۰۰‌تومان به‌طور میانگین معامله می‌شد، در آخر هفته به ۵۹۰‌تومان رسید. ناودانی تنها بطور متوسط ۵‌تومان بهتر شد و از ۶۷۵‌تومان میانگین در ۶۸۰‌تومان معامله شد.عرضه تیرآهن ذوب‌آهن در قیمت ۶۲۵‌تومان به معنای ادامه روند کاهش قیمت این کالا در ماه‌های آینده است ضمن آنکه میلگرد میانه ۱۰تومان ارزانتر در بورس عرضه شد، در کل خریدار زیادی برای مقاطع نیست، کارخانه‌های کوچک تولید خود را متوقف کرده‌اند یا به شدت کاهش داده‌اند، کارخانه‌های بزرگ هم ضمن پایین آوردن تولید مجبور به قبول قیمت‌های ارزان‌تر هستند.مجموعا به‌علت آنکه سه ماه آخر سال مصادف با محرم و صفر و تعطیلات است، کارخانه‌ها مجبورند در آبان و آذر پیش‌بینی فروش و هزینه خود را تامین کنند؛ بنابراین در این دو ماه باید شاهد کاهش قیمت‌های پی در پی باشیم‌. برخی معتقدند که موجودی میلگرد و تیرآهن در بازار محدود است و احتمال افزایش قیمت در ماه بعد هست، ولی در ماه‌های آتی تقاضایی نیست ضمن آنکه روند رو به نزول بیلت باعث می‌شود کارخانه‌های کوچک تولید خود را با قیمت درخواست بازار هماهنگ کنند؛ بنابراین نباید امید به افزایش قیمت به علت محدودیت عرضه داشت قیمت فقط در سایه تقاضا تغییر می‌کند که دولت فعلا تصمیم به تکان دادن آن ندارد.

افزایش موقتی قیمت ورق در چین

بازار ورق در چین در هفته قبل تا ۱۰‌دلار بهتر شد که باعث تعجب همگان شد، چون با توجه به اینکه بیشترین موجودی انبار به ورق گرم تعلق دارد به همین علت باید قیمت آن پایین می‌آمد. از این رو همه دست‌اندرکاران می‌دانند این افزایش قیمت موقتی است به‌خصوص که ماه نوامبر و دسامبر ماه‌هایی است که چینی‌ها شروع به افزایش فروش کالای خود می‌کنند، بنابراین قیمت‌ها باید دوباره تنزل کند.در اروپا پیش‌بینی می‌شود وضع تا پایان سال میلادی بهبود نیابد. در حال حاضر موجود ورق در بهترین حالت است در غیر این‌صورت باید انتظار کاهش قیمت ورق را داشت در آمریکا قیمت ورق گرم ۸‌دلار هر شورت تن پایین آمد و به ۶۲۰‌دلار هر شورت تن رسید، ولی خریدارها تمایل چندانی به سفارش ندارند و سیاست صبر را در پیش گرفته‌اند این وضع تا پایان سال ادامه خواهد داشت.در کره هیوندائی به دلیل افت تقاضا و کاهش قیمت تمام شده و ترس از تهاجم چینی‌ها قیمت ورق گرم را ۴۰‌دلار هر تن پایین آورد.ورق سرد در آمریکا ۱۸‌دلار هر شورت تن پایین آمد و به ۶۴۷‌دلار هر شورت تن رسید. در شمال اروپا قیمت ورق ۲‌درصد پایین آمد. ورق گرم ۹‌دلار افت کرد. ورق گالوانیزه هم ۱۶‌یورو تنزل یافت. بعضی از تجار اعتقاد دارند که قیمت ورق به کف خود نزدیک شده است. در چین تجار بزرگ که در انتظار افزایش قیمت هستند؛ قیمت ورق گرم را در ۵۴۰‌دلار شامل ۱۷‌درصد عوارض می‌بینند، در ترکیه هم روند کاهش قیمت ورق‌های وارداتی از روسیه محدود شده است همه امیدوارند قیمت‌ها بالا برود، ولی معمولا نوامبر و دسامبر ماه‌های کاهش قیمت است نه افزایش آن‌.

قیمت ورق رنگی و گالوانیزه در ایران ثابت ماند

در ایران طی معاملات هفته گذشته قیمت ورق کویل ضخامت ۲‌میلیمتر به طور ثابت رو به نزول بود. شنبه این کالا ۶۷۵‌تومان معامله شد، ولی ۵ شنبه تا ۶۵۰‌تومان رسید. به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد، چون از شمال محصولات سی‌ای‌اس و از جنوب محصول چین و کره عرضه می‌شود.

ورق گرم ۳ تا ۱۵‌میلیمتر مبارکه که بطور متوسط ۶۳۰‌تومان معامله می‌شد در آخر هفته ۵‌تومان کاهش قیمت داشت.

ورق گرم ضخامت ۲۰‌میلیمتر به بالا تغییر چندانی نداشت. ورق گالوانیزه و ورق سرد ثابت ماند. موجودی ورق رنگی، گالوانیزه و سرد در بازار کم است و چون این کالاها مورد مصرف صنعت هستند قیمت آنها تقریبا ثابت مانده است البته وضع بازار بستگی به سیاست مبارکه دارند. همه انتظار دارند مبارکه قیمت‌ها را پایین بیاورد اگر این اتفاق نیفتد سفارش‌ها به سمت واردات خواهد رفت و مبارکه دوباره بازار را به خصوص در مورد ورق سرد به سی‌ای‌اس خواهد باخت در هر حال مبارکه یا دیگر عرضه‌کنندگان تا ماه دیگر برای مانور در بازار زمان دارند پس از آن بازار ایران است و تعطیلات و رکود و مشکلات مالی پابرجا.

مانور چینی‌ها روی سنگ آهن

چینی‌ها از اول اکتبر مانور روی قرارداد سنگ آهن را شروع کرده‌اند با توجه به آنکه پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد امسال این کشور از مرز ۶۰۰‌میلیون تن بگذرد، تقاضای سنگ آهن چین باید به مرز ۸۳۰‌میلیون تن برسد، چینی‌ها در هفته قبل شرایط خود را اعلام کردند، ولی عرضه‌کنندگان سنگ آهن مثل گذشته پشت دیوار سکوت نشسته‌اند، خبر مهم این هفته مذاکرات فورتسکیو استرالیایی با چینی‌ها در مورد سنگ آهن بود. طرف استرالیایی باید تا آخر سپتامبر۶‌میلیارد‌ دلار سنگ آهن را تحویل می‌داد و پول آن را بعدا دریافت می‌کرد، مذاکرات در مورد قرارداد این شرکت با چینی‌ها ادامه دارد، از سوی دیگر، افزایش قیمت نفت باعث افزایش کرایه حمل در فصل آخر سال جاری است که این می‌تواند باعث فشار بیشتر چینی‌ها بر قیمت‌های فوب باشد.