میلگرد در بورس 518 تومان معامله شد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: دیروز معاملات رینگ فولاد در بورس کالا به عرضه۴ کالای میلگرد ذوب‌آهن و یک سبد میلگرد فولاد آذربایجان محدود شد که قیمت میلگرد طول کوتاه ذوب آهن در رقابت ۸ تومان رشد کرد. بر اساس این گزارش، این کالا با قیمت ۵۱۰ تومان عرضه شد که در نهایت برای آن ۴۴هزار تن تقاضا ثبت شد؛ اما با توجه به اینکه حجم عرضه ۴هزار و ۴۸۰تن بود به رقابت کشیده شد و ۵۱۸ تومان معامله شد. سبد میلگرد نبشی و ناودانی ذوب آهن دراین روز ۵۴۵تومان عرضه و ۲هزار و ۶۰۰ تن معامله شد. میلگرد A-۱ ، ۱۶و ۱۸ این شرکت با قیمت ۶۷۰تومان عرضه شد که با همین قیمت ۲۲۰تن معامله شد. در روز مورد بررسی میلگرد A-۱ ، ا۱۶ این شرکت با قیمت ۶۸۰ تومان ۲۰۰ تن فروش رفت. در این روز سبد میلگرد A-۳ ،ا ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان مجددا با نرخ ۵۱۰تومان عرضه شد که بدون خریدار ماند.

میلگرد بورسی بالاتر از بازار قیمت خورد

در حالی که روز گذشته میلگردهای ذوب آهن با نرخ‌های پیشنهادی فروش رفت و چانه‌زنی برای پایین آوردن صورت نگرفت و حتی یکی از میلگردهای این شرکت در رقابت فروش رفت؛ اما همچنان فعالان بازار معاملات بورس را نشان‌دهنده واقعیت بازار نمی‌دانند و معتقدند قیمت‌هایی که در بورس ثبت می‌شود بالاتر از بازار است.

یکی از خریداران با اشاره به پیشنهاد میلگردهای ۴۲۰ تومانی چینی در بازار که بعضا با اصرار بیشتر از سوی خریداران ارزان‌تر هم فروخته می‌شود، گفت: در این شرایط تجار رغبتی برای خرید محصولات ذوب آهن ندارند و به همین جهت اغلب کسانی که این کالاها را از بورس می‌خرند، افرادی هستند که برای مصرف مستقیم به کالا احتیاج دارند؛ اما از سوی دیگر از آنجا که با هزینه‌های تولید در ایران نمی‌شود این انتظار را داشت که در شرایط فعلی قیمت را بیش از این کاهش بدهند، این مساله دلیل بر این نمی‌شود که تولیدکننده‌های ایرانی نیز نسبت به روش‌های کاهش هزینه که در کشورهایی چون چین استفاده می‌کنند؛ بی‌اعتنا باشند.

این مساله خصوصا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که از سوی دیگر طرح حذف یارانه‌ها نیز در دست بررسی است و با توجه به اینکه بازار عموما انتظار تورم و افزایش هزینه تولید دارد، شرکت‌ها باید به بررسی راهکارهای اساسی در جهت مقابله با کالاهای ارزان قیمت وارداتی باشند.

در همین راستا یکی از کارگزاران با اشاره به اینکه برای واردات کالا در حال حاضر بیش از ۱۲درصد هزینه‌های گمرکی وجود دارد به قیمت‌های پایینی که برای میلگرد چینی پیشنهاد می‌شود، اشاره کرد و گفت: کارخانه‌های تولیدکننده قطعا با نرخ‌های خیلی پایین‌تری عرضه می‌کنند که بعد از این همه هزینه حمل و نقل به بنادر ایران و هزینه‌های گمرکی باز هم فاصله زیادی با قیمت‌های داخلی دارد، از این رو تا زمان اجرای طرح حذف یارانه‌ها عرضه‌کنندگان ایرانی باید برای کاهش هزینه تولید و کم کردن فاصله قیمت‌های خود و وارداتی‌ها راهکارهایی را پیدا کنند و برای این کار نباید منتظر تغییر تعرفه باشند.

انتقاد از نحوه عرضه‌های تیرآهن

دیروز ذوب آهن اصفهان تیرآهن‌های خود را در بازار عرضه نکرد، این در حالی است که نحوه عرضه‌های این کالای شرکت در ۲ هفته اخیر منتقدانی داشته است. بر این اساس برخی معتقدند عرضه‌ها محدود بوده و این امر باعث شده تا قیمت این کالا در بازار در یک روز (۳/۸/۸۸) تا ۱۰ تومان رشد کند. از این رو گفته می‌شود در این مدت در جلسات متعددی با خریداران در این خصوص برگزار شده و به ابهامات موجود از سوی عرضه‌کننده پاسخ داده شده است. از جمله توضیحات ارائه شده از سوی عرضه‌کننده در این جلسات نیز این بوده که به هیچ وجه قصد بالا بردن قیمت‌ها با روش محدود کردن عرضه وجود نداشته؛ چرا که میانگین نرخ عرضه شده در بورس در مقایسه با آخرین قیمت تیرآهن پایین تر بوده است.

البته در همین حال با توجه به وجود کالاهای وارداتی با کیفیت‌های مناسب مانند تیرآهن‌های اسپانیایی برخی از فعالان بازار بالا رفتن یک باره قیمت‌ تیرآهن در بازار را تنها ناشی از جوهای زودگذر و غیر واقعی می‌دانند.

یک منبع آگاه در خصوص آخرین نرخ خرید شمش مخصوص تولید تیرآهن از سوی ذوب آهن که ۴۷۰ تومان بدون قیمت حمل و نقل بود، نرخ‌های فعلی عرضه تیرآهن را منطقی ذکر کرد و گفت: البته برخی با مطرح کردن بحث محدودیت عرضه تیرآهن و با توجه به سلف بودن آن قیمت‌ها را در بازار آزاد بالا می‌برند.

تاثیر طرح حذف یارانه‌ها در بازار

با توجه به اینکه هنوز تاثیر اجرای طرح حذف یارانه‌ها بر عملکرد شرکت‌های تولیدکننده مشخص نیست، بازار نیز نسبت به این اخبار واکنشی نشان نداده است. یکی از کارگزاران با بیان اینکه تجار اغلب انتظار بالا رفتن قیمت فروش کالاها را دارند، معتقد است به دلیل اینکه جزئیات آن در شرکت‌های فولادی مشخص نشده، بنابراین بازار نیز هنوز تصمیمی‌در این مورد که خریدهای سلف انجام داده یا موجودی انبارهایشان را بالا ببرند، نگرفته است.

در همین حال وی معتقد است که حتی اگر انتظار بالا رفتن قیمت پیشنهادی محصولات فولادی در بازار وجود داشته باشد هم تقاضاهایی که در این راستا در بازار ایجاد شود واقعی نبوده و نمی‌تواند دائمی‌ باشد. از این رو است که تجار بیش از آنکه منتظر این طرح باشند، در انتظار طرح مسکن و برنامه‌های دولت در بخش اعطای تسهیلات در زمینه ساخت و ساز هستند.