تولید فولاد خام جهان 4/16درصد کاهش یافت
آزاده حسینی
طی ۹ ماه ابتدای سال جاری میزان تولید از سوی ۶۰ کشور فولاد ساز کاهش یافته و در این بین تنها ۲ فولاد ساز بزرگ و ۴ فولادساز کوچک کاهش تولید نداشتند، چین و هند دوفولادسازی هستند که طی این مدت با وجود رکود بازار تولید فولاد را کاهش ندادند. ایران هم با وجود سهم اندک خود در بازار جهانی تولید را طی مدت مذکور کاهش نداد.

طی ۹ ماه ابتدای سال جاری چین همچنان با تولید ۴۲۰‌میلیون و ۴۰۱هزار تن فولاد رشدی معادل ۵/۷درصد را نیز تجربه کرده و در جایگاه نخست قرار گرفت. ژاپن دومین تولید کننده بزرگ دنیا برخلاف چین عمل کرده و تولید خود را تا ۳۴‌درصد کاهش داد. این کشور طی مدت ذکر شده ۶۰‌میلیون و ۹۲۷‌هزار تن فولاد تولید کرد. آمریکا نیز که سومین فولاد ساز بزرگ دنیا محسوب می‌شود در ۹ ماه منتهی به سپتامبر تولید را ۴۷‌درصد کاهش داده و معادل ۴۰‌میلیون و ۲۳۶هزار تن فولاد تولید کرد. این در حالی است که چین، آمریکا و ژاپن به ترتیب بزرگترین مصرف‌کنندگان فولاد نیز محسوب می‌شوند.
رشد 12‌درصدی تولید فولاد در ایران
در بین فولادسازانی که در دوره رکود تولید فولاد را کاهش ندادند، نام هند و ایران نیز وجود دارد. هند با تولید ۴۱‌میلیون و۷۴۸‌هزار تن فولاد رشدی معادل ۶/۱‌درصد را تجربه کرده و ایران نیز در مدت مذکور با تولید ۸‌میلیون و ۲۳۳‌هزار تن فولاد رشدی معادل ۸/۱۱‌درصد را تجربه کرد. طبق آمارهای موسسه بین‌المللی آهن و فولاد ایران موفق به تولید ۸۶۵‌هزار تن در ماه سپتامبر شده است. البته با وجود رشد تولید در ایران، میزان مصرف همچنان بیشتر از سطح عرضه فولادسازان داخلی است. طبق آمارها میزان مصرف فولاد برای سال جاری میلادی حدود ۱۶‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن برآورد شده است. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام کشور در سال گذسته حدود ۱۱‌میلیون تن بوده است.
در مجموع سایر فولادسازان خاورمیانه تولید فولاد را طی مدت مذکور کاهش دادند.
در اتحادیه اروپا نیز با کاهش ۳/۳۹‌درصدی ۲۷ کشور عضو مجموعا موفق به تولید ۹۷‌میلیون و ۱۶۵‌هزار تن شدند. این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل این کشورها ۱۶۰میلیون و ۱۱۱‌هزار تن فولاد تولید کردند.
در بین کشورهای مشترک‌المنافع نیز ازبکستان و بلاروس تولید خود را افزایش دادند که مجموعا رقم تولید در این کشور‌ها به 300‌هزار تن می‌رسد، اما کشورهایCIS در مجموع موفق به تولید 68‌میلیون و 891‌هزار تن شدند که نسبت به سال قبل از افت 7/27‌درصدی برخوردار بود. در آمریکای شمالی و جنوبی نیز فولادسازان تولید خود را کاهش داده و به ترتیب 1/45 و 3/30‌درصد کاهش را تجربه کردند. در این قاره کلیه فولادسازان تولید را کاهش دادند. در آفریقا نیز کاهش تولیدی معادل 5/21‌درصد در آمارها به چشم می‌خورد و تمام فولاد سازان در این منطقه تولید خود را کاهش دادند. تولید فولاد در 9 ماه ابتدای سال در این قاره به 10‌میلیون و 694‌هزار تن رسید. در اقیانوسیه هم تولید فولاد با کاهش 4/39‌درصدی مواجه شده و 3‌میلیون و 994‌هزار تن اعلام شد. در واقع آسیا تنها قاره ای است که به واسطه استعدادی که در تولید دارد و توسعه اقتصادی که در پیش رو دارد بیشترین رشد تولید و بالاترین رقم مصرف را به خود اختصاص داده است. در این قاره با وجود فولادسازانی چون چین، ژاپن، هند و کره جنوبی تولید فولاد طی 9 ماه ابتدای سال جاری معادل 568‌میلیون و 805‌هزار تن اعلام شده و با این وجود کاهش تولید در این قاره 2/2‌درصد بوده است.