آزاده حسینی

روز دوشنبه در ساختمان شماره ۲ اتحادیه آهن فروشان نشستی برگزارشد که بسیاری از فعالان بازار به نتایج این جلسه چشم دوخته بودند، البته اینطور که از شرایط بازار پیدا است وضعیت فولاد بعد از نتیجه روز دوشنبه حاکی از بهبود بوده است. در این نشست که حلقه کاملی از فعالان صنعت فولاد در سراسر ایران از تولید‌کننده، توزیع‌کننده و به نوعی مصرف‌کننده و حتی وارد‌کننده حاضر بودند، مسایل مختلفی مطرح شد. در ابتدا حاضرین مشکلاتی که هم‌اکنون در بازار وجود دارد را عنوان کرده و سپس به تبادل نظر در مورد ارائه راهکارهایی که برای رهایی بازار فولاد از رکود فعلی پرداختند. در این نشست که بدون حضور سید علی‌اکبر ‌هاشمیان مدیرعامل بورس کالای ایران یا نماینده‌ای از این شرکت که تنها مرجع رسمی مبادلات فولاد است برگزار شد، مسائل مختلفی نیز در انتقاد از نحوه عملکرد بورس ذکر شد.

از جمله مشکلات مطرح شده در این جلسه اعتراض تولیدکننده‌ها و توزیع‌کننده‌ها از افزایش حاشیه زیانشان بود و دیگر مواردی که مطرح شد انتقاد به ذوب‌آهن اصفهان و افت یکباره محصولات این شرکت بود. راهکارهای کوتاه و بلندمدتی نیز برای موارد ذکر شده مطرح شد. در این جمع بندی مقرر شد تا در شرایط رکود و نابسامان شوک کاهشی قیمت وارد نشود و در واقع ذوب‌آهن به عنوان بزرگترین تولید‌کننده مقاطع ساختمانی این تعهد را داد که به یکباره قیمت‌ها را افزایش یا کاهش ندهد، البته از دیگر موارد مطرح شده اعتراض فعالان به نحوه فروش میلگرد‌های ضایعاتی بود که از سوی بازرگانی دولتی صورت گرفته و از جمله اعتراضات به فروش این شرکت به شرط رویت بود که خواستار تدوین یا اصلاح دستورالعمل پذیرش کالا در بورس بودند که بر اساس استانداردهای بورس کالاها به روی تابلو بیاید نه به شرط رویت و لازم است در این باره شان بورس نیز حفظ شود.

مورد دیگری که کلیه فعالان بازار خواستار آن بودند، افزایش نرخ تعرفه واردات آهن‌آلات بود به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ساماندهی بازار بود که با توجه به حذف یارانه‌های بخش صنعت و افزایش هزینه تولید تا سطح ۳۰‌درصد به خصوص در واحدهایی نظیر فولاد مبارکه، خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان ضرورت نیاز به تعرفه بیش از پیش احساس می‌شود.

از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه انتظارات فعالان این صنعت از دولت برای برقراری ثبات و امنیت اقتصادی جهت افزایش سطح سرمایه‌گذاری و اعمال سیاست‌های انبساطی به جای سیستم‌‌های انقباضی و ابلاغ بودجه‌های عمرانی و فعال کردن مسکن مهر و اعمال سیستم کنترلی بر واردات برای ارتقای سطح کیفی محصولات وارداتی بود.

تشریک مساعی با وزارت صنایع‌ومعادن و بازرگانی

محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان تهران درخصوص جلسه روز دوشنبه گذشته که با حضور بسیاری فعالان بازار آهن در محل این اتحادیه برگزار شده بود، گفت: در جلسه یاد شده مسائل و مشکلات مختلف پیش روی بازار آهن کشور مطرح شد، اما به جمع بندی واحدی نرسیدیم.

وی درخصوص اهداف برگزاری جلسه مذکور افزود: در صورت اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تا دو سه ماه آینده کشور با تورم ناخواسته‌ای مواجه خواهد شد که گریبان بازار آهن را خواهد گرفت از این رو باید تدابیری جدی برای این امر اتخاذ شود.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان تهران تصریح کرد: هم‌اکنون بازارآهن با وضعیت رکود مواجه است، بنابراین برای برون رفت از بحران بیشتر در بازار آهن برای ماه‌های آتی که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی می‌شود مسوولان راهکارهای اساسی ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: به منظور دستیابی به راهکارهای اساسی برای برون‌رفت بازار آهن از رکود کنونی و احتمالی طی ماه‌های آتی مقرر شد که در آینده‌ای نزدیک جلسه‌ای میان اتحادیه آهن‌فروشان تهران و انجمن صنفی تولید‌کنندگان فولاد ایران تشکیل شود تا با کار کارشناسی بیشتر نسبت به مسائل و مشکلات پیش روی این بازار مذاکرات لازم صورت گیرد.

آزاد افزود: پس از مذاکرات مفصل میان اتحادیه آهن‌فروشان و انجمن صنفی تولید‌کنندگان فولاد ایران نتیجه‌های حاصل شده برای اتخاذ تدابیر اساسی با وزرای صنایع‌ومعادن و بازرگانی تشریک مساعی صورت خواهد گرفت.