تداوم روند نزولی قیمت محصولات پتروشیمی

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: قیمت محصولات پتروشیمی‌بار دیگر در معاملات روز سه‌شنبه بورس کالا نسبت به هفته گذشته کاهش داشت.

در این روز بازرگانی پتروشیمی‌بیشتر محصولات خود را کیلویی ۱۰۰ تا ۱۵۰تومان ارزان تر از هفته گذشته عرضه کرد. به گفته فعالان اقتصادی، رکود در بازار داخلی و کاهش بهای محصولات جهانی پتروشیمی‌سبب شده است تا قیمت این محموله‌ها روند نزولی داشته باشد. اگر‌چه برخی از محصولات پتروشیمی‌روز سه شنبه با قیمت پایه معامله شد، اما گریدهایی همچون پلی استایرن معمولی و مقاوم،ABS تزریقی وگریدهای متفاوت پلی اتیلن سنگین با رقابت مواجه شدند. در این روز پلی استایرن معمولی PS۱۵۴۰ پتروشیمی‌تبریز با نرخ ۱۱۶۹۹ریال و حجم ۵۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۵۰۰۰‌ریال خریداری شد. پلی استایرن مقاومS۷۲۴۰ پتروشیمی‌تبریز با نرخ ۱۲۵۰۱‌ریال و حجم ۸۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۴۸۵۵‌ریال خریداری شد. پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری۸۲۱ پتروشیمی‌تندگویان با نرخ ۹۹۵۲‌ریال و حجم ۱۵۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۱۰۱۱ریال خریداری شد. این معاملات در حالی رخ داد که همگی سلف بودند.اگر چه بازرگانی پتروشیمی‌علت اصلی سلف فروشی در رینگ پتروشیمی‌را تحویل به موقع کالا عنوان می‌کند، اما به گفته فعالان اقتصادی کمبود کالاهای پتروشیمی‌سبب شده است تا بازرگانی پتروشیمی‌برخی از کالاهای فروخته شده مانند سودکاستیک را به خریداران تحویل ندهد.

اختلال در معامله ABS تزریقی

در معاملات این روز عرضه ABS تزریقی پتروشیمی‌ تبریز در بورس کالا مشکل ساز شد. اشتباه وارد کردن نرخ توسط یکی از کارگزاران سبب شد تا معاملات در رینگ محصولات پتروشیمی‌ برای چند دقیقه مختل شود.برخی از کارگزاران معتقد بودند باید همه دستورات کارگزاری که نرخ را اشتباه وارد کرده بود، مانند هفته‌های گذشته حذف شود، اما ناظر تالار نظری متفاوت با همه نظرات داشت و سعی داشت تنها نرخ اشتباه را حذف کند. به همین دلیل ناظر این کالا را از تابلو حذف کرد تا بعد از مشورت در این باره نظر قطعی را صادر کند. به این ترتیب بعد از گذشت مدتی ناظر تالار تمام دستورات کارگزاری که مرتکب اشتباه شده بود را حذف و بار دیگر دستور داد تا کالای مورد نظر روی تابلو نمایش داده شود، به این ترتیب کارگزاران بار دیگر همان دستورات را وارد کرده و کالای مورد نظر را خریداری کردند.در این روز ABS تزریقی پتروشیمی ‌تبریز با نرخ ۱۳۹۷۷‌ریال و حجم ۹۰۰تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۶۲۲۳ریال، ۳۰۰‌تن از آن خریداری شد.

پیشنهاد بورس کالا به بازرگانی پتروشیمی

در این روز همچنین ناظر تالار اعلام کرد که از این پس سازمان بورس نرخ fob-۵ را از بازرگانی پتروشیمی ‌نمی‌پذیرد. یکی از آگاهان بازار در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: بورس پیشنهادی مبنی بر عرضه ۱۰‌درصد از کالاهای پتروشیمی ‌در رینگ صادراتی به بازرگانی پتروشیمی ‌برای کشف نرخ محصولات پتروشیمی‌ ارائه داده است که این موضوع با استقبال از سوی بازرگانی پتروشیمی‌مواجه شده است و از این پس قرار است نرخ معامله شده در رینگ صادراتی پتروشیمی‌ ملاک تعیین نرخ شود.

محمود غفاری مدیر تالارهای بورس کالا در این باره می‌گوید: عرضه‌ برخی از محصولات پترشیمی‌با نرخ fob-۵ در بورس کالا مشکل ساز است که بورس کالا در تمام این مدت نرخ این محصولات را از سوی بازرگانی پتروشیمی ‌نپذیرد و نرخ آنها را هنگام عرضه تغییر داده است. وی در ادامه در خصوص عرضه‌های اندک و نامنظم بازرگانی پتروشیمی‌طی دوماه گذشته می‌گوید: بورس کالا نمی‌تواند بازرگانی پتروشیمی‌ را موظف به عرضه‌های بیشتر کند؛ چرا که بازرگانی پتروشیمی‌عرضه‌های خود را براساس میزان تولید مجتمع‌های پتروشیمی‌تعیین می‌کند.

وی همچنین درباره عدم عرضه سودکاستیک در دو هفته گذشته معتقد است که قیمت این کالا مطمئنا به خاطر عدم عرضه بازرگانی پتروشیمی‌در روزهای آتی افزایش خواهد یافت، اما بازرگانی پتروشیمی‌در این باره می‌گوید که تولیدات سالانه خود را در بورس کالا عرضه کرده است و مجتمع‌های پتروشیمی‌هم اکنون فاقد موجودی لازم برای عرضه این کالا است.

ترغیب بخش خصوصی تنها راه نجات بازار داخلی

بسیاری از کارگزاران در روزهای گذشته از عدم تحویل سودکاستیک به خریداران توسط بازرگانی پتروشیمی ‌ابراز نگرانی کردند. گفته می‌شود بازرگانی پتروشیمی ‌حاضر نشده است سودکاستیک را به دلیل نداشتن پروانه فعالیت به خریداران تحویل دهد.

این در حالی است که بارها بورس کالا در معاملات رینگ پتروشیمی ‌اعلام کرده که پروانه فعالیت تنها برای خرید کالاهای sbr از سوی خریداران مورد نیاز است. مدیر تالارهای بورس کالا با تایید این خبر می‌گوید: بازرگانی پتروشیمی ‌حاضر نشده بود، سودکاستیک را به خریداران تحویل بدهد، اما بعد از گذشت چند روز و نوشتن نامه از سوی بورس کالا، این مشکل حل شد.با این حال گفته می‌شود که بازرگانی پتروشیمی‌ به دلیل کمبود سود در بازار داخلی همچنان برای تحویل این کالا به خریداران با مشکل مواجه است.به گفته فعالان بازار شرکت سابیک عربستان به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده حاضر نیست به بازرگانی پتروشیمی ‌سود بفروشد.غفاری تنها راه مبارزه با کمبود سودکاستیک در بازار داخلی را ترغیب بخش خصوصی می‌داند و معتقد است که واردات می‌تواند مشکلات بازار پتروشیمی‌ها را حل کند.

وی در ادامه می‌گوید: سال‌های گذشته بازرگانی پتروشیمی‌نقش تنظیم بازار را به عهده داشت، اما امسال این نقش عملا به فراموشی سپرده شده است.