رینگ فولاد همچنان درگیر قیمت‌های تصنعی

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: با رسیدن به پایان هفته و آرام بودن بازار آهن‌، معاملات فولاد در بورس به فروش چهار کالای پروژه‌ای ذوب آهن محدود شد. البته ‌این مبادلات به صورت پروژه‌ای و در واقع از پیش تعیین شده است چرا که قیمت‌های درج شده و مورد پذیرش کارگزاران بالاتر از سطح قیمت‌های واقعی بازار بوده و طی توافقی که بین خریدار و فروشنده صورت گرفته، تعیین شده است. گفته می‌شود گرچه دو طرف مبادله از نرخ‌های مبادلات راضی هستند اما اعلام قیمت‌های بالاتر از سطح بازار در بورس و انتشار آن در چند هفته اخیر نظم بازار را بر هم زده است.

بر اساس‌این گزارش در ‌این روز سبد میلگرد A-۳‌، ا۱۲تا ۲۰ با قیمت ۵‌هزار و ۵۵۰‌ریال عرضه شد که ۸۰۰‌تن از آن معامله شد .سبد میلگرد A-۱‌، ا۱۴تا ۲۵ نیز با نرخ ۶۶۵۰‌ریال عرضه شد که با همین قیمت ۱۲۰۰‌تن معامله شد‌. سبد میلگرد A-۳‌، ا۱۲تا ۲۸ نیز با نرخ ۵۵۵۰ریال عرضه شد که ۱۰۴۰‌تن فروخته شد.در‌این روز همچنین سبد میلگرد A-۳‌، ا۱۲تا ۱۸ ذوب آهن با نرخ ۵۵۵۰‌ریال عرضه و با همین قیمت ۲‌هزار تن فروش رفت. دیروز مجموعا ۵‌هزار و ۲۹۰‌تن کالای فولادی در بازار معامله شد‌.

دیروز ذوب آهن عرضه‌ها را با توجه به ثبت تقاضای بالاتر افزایش داد، اما تنها خریدارانی که پیش از تالار بر روی خرید توافق کرده بودند، نرخ‌ها را پذیرفتند.

به گفته فعالان بازار، نرخ‌های بورس در مقایسه با کالاهای مشابهی که در بازار آزاد عرضه می‌شود بالاتر است که در برخی موارد ‌این تفاوت نرخ تا ۱۰ تومان هم می‌رسد. اما در عین حال فعالان بازار معتقدند حتی با وجود‌ این موضوع نیز نمی‌توان شرکت‌های عرضه‌کننده را در بورس مجبور به کاهش قیمت کرد، چرا که با توجه به قیمت شمش کاهش بیشتر قیمت محصول نهایی توجیه‌پذیر نیست بلکه از سوی دیگر افت قیمت‌ها در بورس تاثیر روانی بدی را بر بازاری می‌گذارد که مدت‌ها است اسیر رکود و نا‌امیدی شده است‌. یکی از معامله گران بازار فولاد به خریدهای نقدی در بازار آزاد اشاره کرد و گفت‌: در حال حاضر توان پیش‌بینی آینده از بازار گرفته شده، از این‌رو معاملات بازار به خرده فروشی‌های پراکنده محدود شده و معاملات عمده بسیار محدود شده است. اکثر فروشندگان ترجیح می‌دهند در حد معاملات روزانه خرید کنند و از معاملات عمده بورسی و سلف خودداری می‌کنند‌. وی معتقد است تا زمانی که تکلیف پروژه‌های عمرانی دولت در بخش ساخت و ساز به حرکت درنیاید و بازار نسبت به مسائل حاشیه‌ای اطمینان حاصل نکند‌،‌ این شرایط و ارجحیت خریدهای کم حجم به فروش‌های عمده ادامه خواهد یافت‌.

این مطلب در حالی مطرح می‌شود که اکثر فعالان بازار نسبت به آنچه که در بازارهای جهانی رخ می‌دهد، خوش بین هستند. یکی از کارگزاران در ‌این خصوص می‌گوید‌: بازارهای جهانی اگرچه هنوز به قوت قبل برنگشته، اما معاملاتی که در برخی بازارها همچون چین صورت می‌گیرد نشان از بهتر بودن بازار نسبت به قبل دارد اما ‌این تحلیل به تنهایی باعث نمی‌شود تا پول‌های سرگردان در بازار آهن به خریدهای بزرگ و عمده منجر شود.

البته اخیرا امکان صادرات محصول به کشورهای همسایه همچون عراق نیز به عنوان یک پیشنهاد از سوی فعالان بازار مطرح شده اما به نظر برخی‌، با توجه به‌اینکه تولیدکنندگان ‌ایرانی از قبل از دوره رکود اقتصادی عملا بازارهای صادراتی را به دلیل یک سری تصمیمات از دست داده‌اند، بعید است به‌این زودی بتوانند به نتیجه مطلوبی برسند‌.

یکی از فعالان بازار معتقد است، در زمانی که ما نگران رشد شدید قیمت‌ها در بازار داخلی بودیم، کشورهای دیگر تلاش بسیاری در ‌این زمینه کرده‌اند و بازارهای برخی از کشورهای همسایه که در حال بازسازی هستند را به دست آورده‌اند، از ‌این رو برای به دست آوردن مجدد بازار احتیاج به زمان است. وی با طرح ‌این موضوع تنها راه بهبود تقاضا در ‌ایران را، راه افتادن پروژه‌های عمرانی و بهبود ساخت و ساز در کشور توصیف کرد که موجب بهبود بازار مصرف می‌شود.

فولاد آذربایجان خریدار نداشت

در معاملات روز گذشته در بورس کالای ‌ایران به جز عرضه ۴ سبد میلگرد ذوب آهن‌، میلگرد فولاد آذربایجان نیز عرضه شد اما قیمت پیشنهادی عرضه‌کننده مورد قبول بازار واقع نشد و معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.

قیمت پایه‌این کالا که میلگرد A-۳‌، ا۱۴ تا ۲۵ بود، ۵۳۰‌تومان پیشنهاد شد. ضایعات مقاطع نوردی فولاد آذربایجان نیز در‌ این روز با قیمت ۲۶۲۲‌ریال عرضه شد که در نهایت به قیمت ۲۶۸۸‌ریال رسید و معامله شد.