بازار پتروشیمی‌‌در هفته گذشته روند متفاوتی را سپری کرد که شرکت کارگزاری سی ولکس کالا در گزارشی آن را بررسی کرده است. در پی می‌خوانید:

بررسی وضعیت صنعت پتروشیمی‌خاورمیانه
انتظار می‌رود در سال‌های پیش رو، تولید محصولات پتروشیمی‌در منطقه خاورمیانه با افزایش قابل توجهی همراه شود و سهم بازار این بخش به سطح سهم نفت و گاز برسد. طبق گزارشات موجود، تا سال ۲۰۱۰ کشورهای منطقه خاورمیانه حدود ۲۰‌درصد تولید جهانی محصولات پایه پتروشیمی‌ را به خود اختصاص خواهد داد.
مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت کشورهای این منطقه بالا و بیش از 3‌درصد در سال می‌باشد، یکی از چالش‌های اساسی دولت‌های این منطقه با توجه به نرخ رشد جمعیت و تورم، پیگیری یک استراتژی اقتصادی برای کسب رشد GDP معادل 5‌درصد در سال می‌باشد. درآمد نفت طی 40 سال گذشته در اختیار این کشورها قرار داشته است و به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته نرخ بیکاری در این منطقه هنوز بالاتر از 10‌درصد می‌باشد. بنابراین برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال بیشتر و نیز تنوع بخشی به منابع درآمدی، یکی از بخش‌های مهم، توسعه صنعت پتروشیمی‌ می‌باشد. کشورهای این منطقه از منابع فراوان انرژی و مواد اولیه برخوردار می‌باشند و درآمدهای حاصل از نفت نیز امکان سرمایه‌گذاری بیشتر را فراهم نموده است. هر چند نوسانات قیمت نفت در حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش پتروشیمی ‌موثر بوده است. کشورهای منطقه خاورمیانه طرح‌های توسعه‌ای مختلفی برای افزایش تولید محصولات پتروشیمی‌ در دست اجرا دارند. به عنوان مثال ظرفیت تولید اتیلن در منطقه، طی دوره 2011-2005 بیش از 21‌میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. در جدول زیر برآورد توسعه ظرفیت تولید اتیلن کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه طی دوره مذکور درج گردیده است.
تغییرات محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی‌ در بازار آسیا
گزارشات منتشره نشان می‌دهد که در تاریخ 21/9/2009 قیمت محصولات پتروشیمی ‌در بازار آسیا به شرح ذیل بوده است: -نفتا: قیمت نفتا در بازار آسیا، به موازات بهبود قیمت نفت، رو به افزایش گذاشت. در تاریخ 21/9/2009، قیمت نفتا برای تحویل در نیمه دوم ماه اکتبر به 635 دلار/تن، سی‌اف‌آر ژاپن، در حالی‌که قیمت در نیمه اول ماه سپتامبر معادل 630 دلار/تن بوده است.
- اتیلن: به علت تقاضای ضعیف صنایع
پایین دستی از قبیل تولیدکنندگان پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی، قیمت اتیلن در آسیا کاهش یافت و به سطح 915 دلار/تن، فوب کره جنوبی رسید. تقاضای پایین در بازار به ویژه از سوی چین موجب شده است که عرضه کنندگان اتیلن برای جلب مشتری بیشتر قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش دهند.
-پروپیلن: به دلیل تقاضای صنایع پایین دستی از جمله تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن، قیمت پروپیلن در آسیا باز هم کاهش یافت و به ۹۶۰ دلار/تن، فوب کره جنوبی تنزل یافت. تقاضای ضعیف چین ، نوسانات قیمت نفت و نفتا و پیش‌بینی افزایش عرضه موجب تشدید چشم‌انداز منفی در خصوص بازار پروپیلن شده است. -استایرن منومر: قیمت استایرن منومر در آسیا در هفته مورد بررسی، به دلیل کاهش قیمت مواد اولیه تولید (بنزن) و تقاضای سرد صنایع پایین دستی کاهش یافت و به سطح ۱۰۳۰ دلار/تن، فوب کره جنوبی برای تحویل در ماه اکتبر رسید. قیمت بنزن هم در هفته مورد بررسی کاهش یافت و به سطح ۷۷۵ دلار/تن، فوب کره جنوبی برای حمل در ماه نوامبر رسید. - پلی‌اتیلن سنگین و سبک: قیمت پلی‌اتیلن سنگین در تاریخ ۲۱/۹/۲۰۰۹ به دلیل تقاضای ضعیف چین و چشم‌انداز منفی بازار، کاهش یافت و به ۱۲۰۵ دلار/تن، سی‌اف‌آر چین رسید. قیمت معامله شده پلی‌اتیلن سنگین گرید فیلم بر مبنای سی‌اف‌آر چین از کره جنوبی ۱۲۰۰ دلار/تن و از تایوان، ۱۲۲۰ دلار/تن و از خاورمیانه ۱۱۵۰ دلار/تن گزارش گردیده است. قیمت پلی‌اتیلن سبک در بازار آسیا به سطح ۱۲۶۰ دلار/تن، کاهش یافت و فعالیت خرید و فروش در بازار به صورت محدود انجام می‌گیرد.- لازم به ذکر است که با توجه به در پیش بودن تعطیلات ملی چین به مدت یک هفته در ابتدای ماه اکتبر تجارت پلیمرها در بازار آسیا سست است و با توجه به موجودی بالای انبارها، ظرفیت‌های جدید در راه چشم‌انداز تقاضای پلیمرها در آسیا در سه ماه چهارم سال ۲۰۰۹ منفی ارزیابی می‌شود. - پلی‌پروپیلن: قیمت این محصول در بازار آسیا در هفته مورد بررسی با کاهش همراه بوده است. تقاضای پایین چینی‌ها موجب شد که قیمت پلی‌پروپیلن به سطح ۱۱۲۵ دلار/تن، سی‌اف‌آر چین افت کند.
قیمت این محصول در آسیا در تاریخ 21/9/2009، به علت تقاضای ضعیف چین کاهش یافت و به سطح 1485 دلار/تن رسید. فروشندگان قیمت خود را 1500 دلار/تن، سی اف آر چین پیشنهاد می‌کنند، ولی قیمت مورد نظر خریداران 50 دلار/تن کمتر است.