بورس مانع فروش سود کاستیک شد

عکس: نگارمتین‌نیا

گروه بورس کالا - کتایون دارابی: قیمت آرگون، جوش شیرین و سودکاستیک بار دیگر در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا به واسطه بالا بودن حجم تقاضا رشد کرد. این در حالی است که بازرگانی پتروشیمی طی یک ماه اخیر بارها وعده افزایش عرضه این چند کالا را داده، اما به‌رغم بالا بودن درخواست بازار برای این کالا افزایشی در حجم عرضه صورت نگرفته است. در این روز آرگون پتروشیمی شیراز با نرخ ۶۵۰۰‌ریال و حجم ۲۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۸۹۸‌ریال خریداری شد. همچنین جوش شیرین پتروشیمی شیراز با قیمت ۲۷۰۰‌ریال و حجم ۵۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۷۷۷۷‌ریال خریداری شد. در این روز عرضه سود کاستیک به دستور ناظر تالار متوقف شد و معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.

نگرانی خریداران

عرضه اندک جوش شیرین و آرگون در بورس کالا در معاملات روز چهارشنبه سبب شد تا مصرف‌کنندگان دچار نگرانی شده و از خرید این کالا ناامید شوند.

یکی از فعالان اقتصادی علت اصلی افزایش قیمت آرگون و جوش شیرین را عرضه اندک این کالاها توسط بازرگانی پتروشیمی می‌داند و به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: معامله جوش شیرین در بورس کالا، در حالی رخ داد که تقاضای واقعی برای این کالا ۱۶‌هزار‌تن بیشتر از عرضه جوش شیرین بود، همچنین قیمت جوش شیرین در بورس کالا گران‌تر از بازار به فروش رسید.

دلایل منع بازرگانی پتروشیمی از عرضه سود کاستیک

بازرگانی پتروشیمی در هفته‌های گذشته وعده داده بود که عرضه سودکاستیک، آرگون و جوش شیرین را افزایش دهد، اما بازار این کالاها با گذشت یک ماه هنوز دچار التهاب است.

سود کاستیک در معاملات روز چهارشنبه عرضه نشد؛ چرا که کارگزاران بسیاری در مورد عدم‌تحویل حواله سودهای معامله شده در هفته‌های گذشته گله داشتند، به این ترتیب بورس کالا اجازه عرضه سودکاستیک را به بازرگانی پتروشیمی نداد.

این اتفاق در حالی افتاد که در ماه گذشته سودکاستیک به دلیل عرضه نشدن با آخرین نرخ معامله شده، توسط ناظر تالار از تابلوی بورس کالا حذف شد. همچنین در هفته‌های گذشته نیز شاهد بودیم که قیمت سود کاستیک به دلیل عرضه اندک و نامنظم، تا حد چشمگیری افزایش یافت. اما این بار به گفته کارگزاران با گذشت یک ماه از معاملات سود کاستیک در بورس کالا، هنوز بازرگانی پتروشیمی حواله‌های خریداران را تحویل نداده است.

یکی از فعالان اقتصادی در این باره می‌گوید: بازرگانی پتروشیمی محموله‌های سود کاستیک را از یک ماه پیش به خریداران تحویل نداده است، به همین دلیل بسیاری از مصرف‌کنندگان از این موضوع نگران هستند و دچار مشکلات فراوانی شده‌اند، این در حالی است که بازرگانی پتروشیمی هفته گذشته و در معاملات روز چهارشنبه سود کاستیک شرکت سابیک عربستان را عرضه کرد و خریداران بسیاری را امیدوار کرد.

آگاهان بازار در این باره می‌گویند: مشکلات سیاسی سبب شده است تا شرکت سابیک عربستان حاضر به فروش کالا به ایران نشود، به همین دلیل بازرگانی پتروشیمی نتوانسته سودکاستیک را به ایران وارد کند.

سودکاستیک شرکت Q.V.C قطر در بورس کالا

در روز چهار‌شنبه در غیاب سود کاستیک داخلی یک شرکت خصوصی موفق شد سودکاستیک وارداتی را در بورس کالا عرضه کند، در این روز سودکاستیک شرکت Q.V.C قطر با نرخ ۳۵۰۰‌ریال و حجم ۲۰۰۰‌تن عرضه شد که ۱۶۵۰‌تن از آن خریداری شد. به گفته فعالان اقتصادی، این شرکت خصوصی سود کاستیک را با تناژ بالاتری از قطر وارد کرده و مقداری از آن را در بندر بوشهر به فروش رسانده و تنها ۲۰۰۰‌تن از آن را در بورس کالا عرضه کرد.

فعالان اقتصادی در این باره می‌گویند: شرکت‌های خصوصی قادر نیستند با بازرگانی پتروشیمی برای واردات کالا مقابله کنند؛ چرا که بازرگانی پتروشیمی به راحتی می‌تواند آنها را از صحنه رقابت با تغییر نرخ کالاها، حذف کند.

رقابت برای خرید محصولات پلیمری

در معاملات این روز پلی‌اتیلن ترفتالات پتروشیمی تندگویان با نرخ ۷۸۷۸‌ریال و حجم ۵۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۹۱۱۲‌ریال خریداری شد. پلی‌اتیلن سنگین پودر پتروشیمی تبریز با نرخ ۵۶۱۸‌ریال و حجم ۸۰تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۵۷۱۴‌ریال خریداری شد. همچنین پلی استایرن -OFF درجه ۳ پتروشیمی تبریز با نرخ ۴۵۸۹‌ریال و حجم ۲۶۴‌تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۵۲۰۰‌ریال خریداری شد.

در معاملات این روز محصولاتی همچون ABS گرید OFF درجه ۳ پتروشیمی تبریز، گریدهای متفاوت اپوکسی رزین جامد پتروشیمی خوزستان و اسیدترفتالیک پتروشیمی تندگویان با اقبال از سوی خریداران روبه‌رو نشدند.