تقویت قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی
قیمت بیلت پس از ثبات نسبی قیمت در هفته گذشته، در هفته مورد بررسی از روند متفاوتی در بازارهای عمده جهانی برخوردار بوده است.

به‌رغم کاهش و ثبات قیمت شمش فولاد در ایران، قیمت بیلت در تعدادی دیگر از بازارها طی هفته گذشته رو به افزایش بوده است. به نظر می‌رسد رشد قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی، همچنان به عنوان یک عامل موثر در تقویت قیمت بیلت عمل می‌کند.
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، تولیدکنندگان بیلت این کشور موفق شدند بخشی از افزایش قیمت آهن قراضه را به مشتریان بیلت خود منتقل کنند. در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی این کشور حدود ۴۳۰ دلار/تن (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد که نسبت به هفته گذشته در حدود ۲۵ دلار/تن افزایش داشته است. در بخش صادرات، آخرین قیمت معاملاتی، ۴۴۰-۴۳۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته در حدود ۳۰ دلار/تن رشد داشته است. با توجه به خریدهای بیلت در محموله‌های کوچک، توسط خریداران کشورهای اروپایی، آفریقا و تا حدودی خاورمیانه، تولیدکنندگان بیلت ترکیه توانستند قیمت‌های صادراتی خود را به این مناطق افزایش دهند. لکن فعالان بازار بر این عقیده‌اند که علت اصلی افزایش قیمت بیلت ناشی از بالارفتن قیمت آهن قراضه بوده است و تقاضا در بازار بهبود چندانی نیافته است و چشم‌انداز آن نیز نامطمئن است. با توجه به افزایش قیمت آهن قراضه به سطح ۲۹۵-۲۹۰ دلار/تن و هزینه تبدیل معادل ۱۳۰ دلار/تن، قیمت فروش بیلت باید بالاتر از ۴۲۵-۴۲۰ دلار/تن قرار گیرد.
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS 390-380 دلار/تن، فوب دریای سیاه بوده است که نسبت به هفته قبل 10 تا 20 دلار/تن کاهش داشته است. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که صادرکنندگان بیلت CIS با توجه به پایین بودن قیمت میلگرد و نیز کاهش تقاضا برای خرید بیلت با کاهش قیمت خود به دنبال جلب مشتری هستند.
همچنین قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به مقصد ایران، همانند اغلب بازارهای صادراتی، در حال کاهش است. قیمت جدید پیشنهادی در سطح
420-410 دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی ایران برای تحویل در ماه سپتامبر گزارش شده است؛ در حالی که قیمت دو هفته قبل، 450-440 دلار/تن و قیمت هفته قبل،430-420 دلار/تن بوده است. گفته می‌شود کاهش قیمت نفت و نزدیک بودن ماه مبارک رمضان و کاهش تقاضا در کشورهای مسلمان، به ویژه حوزه خلیج‌فارس، در ماه مذکور از عوامل موثر در کاهش قیمت بیلت است. هرچند با وجود کاهش قیمت پیشنهادی، تجار و کارخانه‌های نوردی ایران تمایل چندانی برای انجام مذاکرات جدی برای خرید از خود نشان نمی‌دهند و تنها تعداد محدودی از خریداران که نیاز فوری به بیلت دارند، اقدام به خرید می‌کنند.
در هفته مورد بررسی قیمت جدید بیلت بر مبنای سی‌اف‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس، ۴۵۰-۴۴۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شد که در مقایسه با هفته گذشته بدون تغییر باقی ماند. باید اضافه نمود، در مجموع فعالیت خرید بیلت توسط کارخانجات نوردی منطقه خاورمیانه، پایین است و موجودی انبار بیلت این کارخانجات در کشورهایی مثل عربستان، عمان و...، برای تولید ماه آگوست و حتی اوایل سپتامبر کافی است. لذا خرید آنها در حال حاضر چندان فعال نیست؛ ولی پیش بینی می‌شود که در اواخر ماه آگوست خریداران به بازار خرید برگردند.
تولیدکنندگان بیلت اسپانیا، قیمت پیشنهادی خود را برای صادرات به سوریه، 415 دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام می‌نمایند.
میانگین آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین، با احتساب ۱۷‌درصد مالیات ارزش افزوده، برای گرید mnsi۲۰ا، ۳۷۰۰ یوآن/تن (۵۴۲ دلار/تن)و برای بیلت با کیفیت Q۲۳۵وQ۱۹۵، ۳۶۰۰ یوآن/تن (۵۲۷ دلار/تن) اعلام گردیده است که بیانگر افزایش قیمت انواع بیلت حدود۱۵۰ تا۲۰۰ یوآن/تن در هفته مورد بررسی است که نشان می‌دهد قیمت بیلت در بازار چین در هفته مزبور یکی از بیشترین رشد قیمت خود را داشته است. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف نیز ۶۷۰-۶۶۰
دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است. به عقیده فعالان بازار، قیمت بالای بیلت در بازار داخلی چین، عامل اصلی افزایش قیمت بیلت صادراتی چین است.
تثبیت نرخ اسلب
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی اسلب کشورهای CISی،410-380 دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل روند باثباتی را داشته است. آخرین قیمت اسلب صادراتی کشورهای آمریکای جنوبی،420-410 دلار/تن، فوب اعلام شد که نسبت به هفته گذشته با افزایش همراه بوده است. قیمت اسلب وارداتی آمریکا هم از370 دلار/تن،سی‌اف‌آر در هفته گذشته به 400 دلار/تن، سی‌اف‌آر در هفته مورد بررسی رسید.
بررسی بازار اسلب نشان می‌دهد، به دنبال افزایش قیمت اسلب در بازارهای جهانی در ماه ژوئن معادل ۳۵-۲۵ دلار/تن، روند صعودی قیمت در ماه جولای هم ادامه یافت. میانگین قیمت اسلب در بازارهای جهانی در ماه جولای ۲۰۰۹ نسبت به ماه قبل، حدود ۵۰ دلار/تن دیگر رشد داشته است.
فعالان بازار با اشاره به بهبود تقاضای ورق و در نتیجه افزایش خرید اسلب توسط کارخانه‌های تولیدی فولاد تخت، اعلام می‌کنند که سطح تقاضای ورق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل پایین است. برخی از تحلیل‌گران بازار بر این عقیده‌اند که قیمت اسلب در سه ماهه سوم سال 2009 به به بالاترین حد خود در سال مذکور خواهد رسید و انتظار می‌رود که در سه ماه پایانی سال قیمت‌ها مجددا با کاهش همراه شود.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا