اجرای 10 طرح توسعه ذوب و نورد تا سال 1390

گروه بورس کالا- گروه تخصصی- صنعتی (هلدینگ) سرمایه‌گذاری گسترش فولاد تبریز در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد.

هدف از ایجاد این گروه تخصصی ایجاد ساختارهای زیربنایی مناسب برای شرکت‌های تحت پوشش خود است تا بتواند در ابعاد مدیریت و طرح‌ها و پروژه‌های گروه، مدیریت منابع اقتصادی، مدیریت منابع انسانی و مالی و مدیریت روابط در توسعه پایدار، نقش خود را به خوبی ایفا کرده و برای رسیدن به اهداف کلان مجموعه، بسترسازی مناسب و مطلوبی داشته باشد. نوع مدیریت در این هلدینگ موجب شد، از بدو تاسیس آن، توسعه گروه تحت سیستم‌ها، برنامه‌ریزی‌های استراتژیک به صورت علمی و چند بعدی جریان داشته باشد.

مجتمع فولاد بناب، شرکت ایران‌خودرو تبریز، گروه کارخانجات یاقوت صنعت تبریز، شرکت هواپیمایی آتا، گروه صنعتی درپاد تبریز، شرکت بنیان دیزل تبریز، مجتمع‌ سازه‌های فضایی الماس تبریز و موسسه فرهنگی ورزشی گسترش فولاد تبریز را از زیرمجموعه‌های بزرگ این شرکت می‌توان برشمرد.

متن مصاحبه محمدرضا زنوزی مطلق رییس هیات‌مدیره و رییس هیات عامل شرکت سرمایه‌گذاری فولاد تبریز را در خصوص اجرای طرح‌های توسعه این شرکت با دنیای اقتصاد می‌خوانید:

لطفا در زمینه ظرفیت تولید سالانه فولاد بناب به اختصار توضیح دهید.

در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه فولاد بناب یک میلیون و ۶۰۰هزار تن انواع میلگرد از سایز ۸ الی ۳۲میلی‌متری، نبشی، ناودانی، تیرآهن و تیرآهن بال پهن (H) است که در ۴ خط فعالیت می‌کند.

این شرکت برای نخستین بار در کشور تیرآهن بال پهن تولید می‌کند.

همچنین تولید لوله‌های SRW (لوله‌های درز مخفی) برای اولین بار توسط گروه صنعتی درپاد در ایران تولید می‌شود که این لوله‌ها با قطر ۵/۲اینچ در صنایع پتروشیمی، پالایشگاها و برخی از مکان‌ها با فشار زیاد کاربرد دارد، زیرا تا ۲۰۰ Bar عملیات تست انجام می‌شود.

این شرکت سالانه ۱۵۰هزار تن لوله‌های SRW (لوله‌های درز مخفی) تولید می‌کند که رقیب لوله‌های مانسمان یا بدون درز محسوب می‌شود.

در خصوص برنامه‌های طرح توسعه آتی شرکت گسترش فولاد تبریز توضیح بفرمایید.

این شرکت هم‌اکنون اجرای ۱۰ پروژه ذوب و نورد را در برنامه خود دارد که از آن جمله می‌توان تولید فولاد آلیاژی با ظرفیت سالانه ۲۹۰هزار تن را برشمرد که این خط تولید تا اواخر سال ۸۹ و اوایل سال ۹۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

شرکت مذکور با اجرای ظرفیت‌سازی‌های خود به سمت تولید سالانه بیش از ۳میلیون تن ذوب و ۵/۳میلیون تن نورد گام برمی‌دارد که پیش‌بینی می‌شود، ظرفیت یاد شده تا پایان سال ۸۹ و اوایل سال ۹۰ تحقق یابد.

در این میان، یکی از خطوط ذوب این شرکت طی سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

خطوط نوردی این شرکت تا کی به بهره‌برداری می‌رسد؟

سه خط نورد این شرکت طی ۳ الی ۴ ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

علاوه بر طرح‌های توسعه ذوب و نوردی آیا برنامه‌ای برای صادرات محصولات شرکت سرمایه‌گذاری گسترش فولاد تبریز در دست دارید؟

صادرات فولاد از جمله برنامه‌های در دست اقدام این شرکت است که براساس آن در آغاز ۱۰درصد از ظرفیت تولید سالانه این شرکت صادر خواهد شد.

شرکت سرمایه‌گذاری گسترش فولاد تبریز برای ۴هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است و به سمت جهانی‌تر اندیشیدن گام برمی‌دارد.