اطلاع‌رسانی زود هنگام، نه

فارس- افزایش تعرفه واردات فولاد تا زمانی که تصویب نشود، ابلاغ نمی‌شود.

حمید صافدل، مدیرکل صادرات و واردات در پاسخ به این سوال که بالاخره تکلیف تعرفه فولاد چه شد؟ گفت: مراحل کارشناسی تغییر تعرفه فولاد در دست بررسی است، ولی هنوز هیچ تغییر تعرفه‌ای ابلاغ نشده است.

وی در واکنش به این سوال که مگر افزایش تعرفه فولاد تصویب شده که امروز درباره ابلاغ آن صحبت می‌کنیم، گفت: هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

پیش از این صافدل به فارس گفته بود: «فعلا نمی‌توان نتیجه قطعی در خصوص تغییر تعرفه فولاد اعلام کرد؛ به هرحال همواره تقاضایی از سوی بخش‌های مختلف صنعتی در خصوص تغییر تعرفه‌ها مطرح است و تا زمانی که مسائل کارشناسی به نتیجه نرسد، نمی‌توان اطلاع‌رسانی کرد. اطلاع‌رسانی زودهنگام در خصوص تغییر تعرفه‌ها باعث ایجاد نوسان در بازار می‌شود.»

وی افزود: بر اساس این صورتجلسه، افزایش تعرفه واردات ورق و تیرآهن ۱۶‌درصد و میلگرد ۱۰‌درصد افزایش پیدا کرده است.

اما محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان در خصوص آزاد شدن تعرفه فولاد گفت: افزایش تعرفه واردات فولاد در کمیسیون ماده یک تصویب شده است، ولی جلوی اجرای آن گرفته شده تا بتواند از نوسانات ناگهانی بازار جلوگیری کند.

بنابراین گزارش، تقی بهرامی نوشهر، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد پیشتر در پاسخ به این سوال که آیا خبر افزایش تعرفه فولاد صحت دارد یا خیر، گفته بود: در خصوص افزایش تعرفه فولاد صورتجلسه‌ای با وزارت صنایع و وزارت بازرگانی تنظیم و امضا شده که البته هنوز به تصویب نهایی دولت نرسیده است.

دولت به تعهدات خود عمل کند

این در حالی است که وی در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری مهر، خواستار افزایش تعرفه واردات فولاد برای حفظ تولید و حمایت از صنایع داخلی شد.

تقی بهرامی نوشهر گفت: امروز به دلیل بحران مالی جهانی، پروژه‌های بزرگ و کوچک به تعطیلی کشانده شده و انبارهای فولاد مملو از فولاد است که حتی در داخل کشور هم شاهد این موضوع هستیم.

وی افزود: در حال حاضر اروپا و آمریکا با اجرای قانون آنتی دامپینگ و تغییر تعرفه از ورود فولاد جلوگیری می‌کنند تا تولید داخل را نجات دهند، اما متاسفانه به‌رغم اینکه بخش خصوصی ظرفیت تولید ۱۱میلیون تن فولاد را دارد، در سال گذشته بیش از ۸میلیون تن واردات فولاد داشته‌ایم و این روند در سال جاری هم ادامه پیدا کرده است.

بهرامی نوشهر گفت: متاسفانه به‌رغم هماهنگی‌های انجام شده بین وزارت صنایع و معادن، بازرگانی، کمیسیون صنایع مجلس و انجمن فولاد، وزارت بازرگانی بدون در نظر گرفتن توافقات انجام شده به یکباره به بهانه اجرایی نشدن تعهدهای مربوط به افزایش تعرفه فولاد، از ابلاغ این افزایش سر باز زده است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: سخنان وزیر بازرگانی در حالی انجام می‌شود که با توجه به افزایش نیافتن تعرفه واردات، مدیریت کردن بازار آن هم از سوی تولیدکنندگان که خود به دلیل دلال بازی برخی‌ها، همواره شاهد ضرر و زیان ناشی از واردات بی‌رویه محصولات فولادی به کشور هستند، حرکت به سوی بی‌منطقی است.

تقی بهرامی نوشهر گفت: در توافق انجام شده،‌تولیدکنندگان متعهد شده‌اند که پس از ابلاغ و اجرای افزایش تعرفه واردات، از افزایش قیمت‌های غیرمعقول جلوگیری کنند که با عدم اجرای تعهد از سوی وزارت بازرگانی این توافق خود به خود ملغی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ یک از تعهدات انجام شده از جمله قانون آنتی دامپینگ اجرایی نشده است، تاکید کرد: در چنین وضعیتی تولید ما در معرض تعطیلی قرار گرفته است و ما خواستار توجه جدی به این موضوع و پایان بلاتکلیفی هستیم.

تقی بهرامی نوشهر افزود: دولت باید تعرفه‌های فولاد را افزایش دهد؛ چرا که کشورهای تولیدکننده به طور میانگین از تعرفه ۳۰‌درصدی استفاده می‌کنند و ما درخواست می‌کنیم که تعرفه فولاد در کشور ما نیز حداقل ۳۰‌درصد باشد؛ چرا که با تعرفه‌های پایین‌تر ما از تولیدکنندگان خارجی حمایت می‌کنیم.