علاوه‌بر آسیا، خاورمیانه و اروپا، قیمت پلیمر در شمال آفریقا نیز در حال افزایش است.

قیمت پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن در منطقه مذکور در حال رشد است. به دنبال رشد ۱۰‌درصدی قیمت این اقلام در اروپا در ماه جولای، انتظار می‌رود قیمت آنها در کشورهای تونس، مراکش و الجزایر نیز تاثیر بپذیرد. افزایش قیمت منومر و محدودیت عرضه نیز در تغییرات قیمت آنها موثر است. در حال حاضر قیمت پلی‌اتیلن سنگین و سبک در شمال آفریقا به ترتیب در حدود ۱۲۵۰ و ۱۲۱۰‌دلار/تن،

سی اف آر اعلام شده است. قیمت پلی‌پروپیلن نیز ۱۱۵۰-۱۱۳۰‌دلار/تن گزارش شده است.

آخرین تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی

در بازار چین گزارشات منتشره نشان می‌دهد که در ابتدای هفته مورد بررسی (۱۷/۷/۲۰۰۹) قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی چین به‌شرح ذیل بوده است:

- پلی‌اتیلن دانسیتی بالا، گرید ۶۰۹۸، ۱۰۷۵۰‌یوآن/تن (قیمت در ۱۰/۷/۲۰۰۹، ۱۰۸۵۰‌یوآن/تن).

- پلی‌اتیلن دانسیتی پایین، گرید ۷۰۴۲، ۹۷۵۰ یوآن/تن (قیمت در ۱۰/۷/۲۰۰۹، ۹۸۰۰ یوآن/تن).

- پلی پروپیلن، گرید اس پی ۱۷۹، ۱۰۳۰۰ یوآن/تن (قیمت در ۱۰/۷/۲۰۰۹، ۱۰۵۰۰یوآن/تن).

- پی‌وی‌سی، گرید اس ۱۰۰۰، ۶۷۵۰ یوآن/تن (قیمت در ۱۰/ ۷/ ۲۰۰۹، ۶۷۵۰ یوآن/تن).

براساس این گزارش، در بازار داخلی چین، قیمت محصولات پتروشیمی در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته قبل همراه با نوساناتی، در اغلب موارد دارای روند نزولی بوده است.

تغییرات محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی در بازار آسیا

گزارشات منتشره نشان می‌دهد که در تاریخ ۱۳/۷/۲۰۰۹ قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا به شرح ذیل بوده است:

- نفتا: به دلیل بی‌ثباتی در بازار نفت خام، افت قیمت نفتا در بازار آسیا ادامه یافت. در تاریخ ۱۳/۷/۲۰۰۹، قیمت نفتا برای تحویل در نیمه دوم ماه آگوست با حدود ۴۰‌دلار/تن کاهش مواجه شد و به سطح ۵۵۵ ‌دلار/تن، سی اف آر ژاپن رسید.

- اتیلن: به دنبال تعطیلی فعالیت تعدادی از کارخانجات تولیدی نفتا، ترس از کاهش عرضه اتیلن در بازار افزایش یافته و به دلیل نگرانی از محدودیت عرضه، افزایش قیمت اتیلن در آسیا ادامه یافت و به سطح ۱۰۱۵‌دلار/تن، فوب کره جنوبی رسید. تعدادی از فروشندگان، به‌رغم ضعیف شدن تقاضا در چین، پیشنهاد قیمت خود را تقریبا به ۱۰۴۵‌دلار/تن افزایش داده‌اند.

- پروپیلن: اخیرا با کاهش تولید نفتا در آسیا، احتمال محدودیت عرضه پروپیلن در بازار تقویت شده و این عامل باعث رشد قیمت پروپیلن گردیده است. قیمت این محصول به سطح ۹۸۵‌دلار/تن، فوب افزایش یافته است.

- استایرن منومر: قیمت استایرن منومر در آسیا در هفته مورد بررسی، به دلیل افت قیمت نفت خام و کاهش قیمت بنزن، به سطح ۱۰۶۰‌دلار/تن، فوب رسیده است. اغلب خریداران با این احتمال که با کاهش قیمت مواد اولیه، بازار شاهد تعدیل بیشتر قیمت خواهد بود، ترجیح می‌دهند که حتی‌الامکان خریدهای خود را به تعویق بیندازند. قیمت بنزن در کره جنوبی به سطح ۷۹۵-۷۸۵‌دلار/تن، فوب کاهش یافته است.

- پلی‌اتیلن سنگین و سبک: به دلیل افزایش قیمت اتیلن، قیمت پلی‌اتیلن سنگین در تاریخ ۱۳/۷/۲۰۰۹، به ۱۲۷۵‌دلار/تن،

سی اف آر چین افزایش یافت. به‌رغم سست شدن تقاضای چین، قیمت پیشنهادی کره جنوبی و تایلند از مرز ۱۳۰۰‌دلار/تن بر مبنای سی اف آر چین گذشته است. همچنین با رشد قیمت مواد اولیه تولید (اتیلن)، قیمت پلی‌اتیلن سبک نیز به سطح ۱۲۴۵‌دلار/تن، سی اف آر چین برای تحویل در ماه آگوست افزایش یافته است.

- پلی پروپیلن: قیمت پلی پروپیلن در بازار آسیا در سطح ۱۱۳۵‌دلار/تن، سی اف آر چین بدون تغییر باقی ماند. پیشنهاد قیمت عرضه کنندگان خاورمیانه به سطح ۱۱۵۰-۱۱۴۵‌دلار/تن افزایش یافته است، ولی از حجم فعالیت خرید چینی‌ها کاسته شده است.

- ABS: قیمت این محصول در آسیا در تاریخ ۱۳/۷/۲۰۰۹، به‌رغم انجام محدود معاملات، به دلیل احتمال رشد بیشتر قیمت داده‌های تولید افزایش یافت و به سطح ۱۴۱۵‌دلار/تن رسید. قیمت مواد اولیه شامل استایرن، بوتادین و ...، اخیرا افزایش قابل‌توجهی داشته است و به همین علت فروشندگان ABS، قیمت پیشنهادی خود را بالا برده‌اند؛ لکن انجام معاملات به دلیل کاهش نقاضای چین، به کندی صورت می‌گیرد.

کاهش تولید اتیلن ژاپن

طبق اطلاعات رسمی منتشر شده، میزان تولید اتیلن ژاپن در ماه ژوئن ۲۰۰۹ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳‌درصد کاهش داشته است. این سومین ماه متوالی است که مقدار افت تولید اتیلن این کشور یک رقمی بوده است. مجموع اتیلن تولیدی ژاپن در ماه ژوئن سال‌جاری بالغ‌‌بر ۵۵۵،۴۰۰‌تن اعلام شده است.

به دنبال کاهش تقاضای ناشی از رکود اقتصاد جهانی، ‌درصد کاهش تولید ماهانه اتیلن ژاپن از ماه سپتامبر ۲۰۰۸ تا ماه مارس ۲۰۰۹ همواره دو رقمی بوده است، لکن به دنبال بهبود نسبی تقاضای خرید از سوی چین از ماه آوریل، حجم تولید اتیلن ژاپن افزایش یافت. اتیلن که خود از نفتا ساخته می‌شود، به‌عنوان یک ماده اولیه اساسی در صنعت پتروشیمی است که در تولید محصولات مختلف از جمله انواع پلاستیک‌ها کاربرد وسیعی دارد.

رشد درآمد تولیدکنندگان آسیایی

در سه ماه دوم سال ۲۰۰۹، میزان درآمد تولیدکنندگان پتروشیمی در آسیا بهبود یافت اما با توجه به چشم‌انداز مبهم در مورد بهبود شرایط اقتصادی و همچنین افزایش ظرفیت تولید در چین و کشورهای خاورمیانه در نیمه دوم سال ۲۰۰۹، در خصوص ادامه روند رشد فروش و سودآوری شرکت‌ها شک و تردید وجود دارد. طبق تحلیل ICIS، به نظر می‌رسد که سودآوری شرکت‌های پتروشیمی در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۹، اوج سودآوری این شرکت‌ها در سال ۲۰۰۹ باشد. افزایش قیمت نفت خام و تاخیر در راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی در چین و خاورمیانه، موجب افزایش قیمت‌ها و سودآوری شرکت‌ها طی ماه‌های آوریل- ژوئن ۲۰۰۹ شد.

تقاضا برای محصولات پتروشیمی در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۹، به دلیل بسته محرک اقتصادی چین، قوی‌تر از حد مورد انتظار بوده است و کاهش ارزش پول ملی کره جنوبی، به رقابتی تر شدن محصولات صادراتی این کشور کمک کرد. پیش‌بینی می‌شود، به علت عرضه مازاد در منطقه آسیا همراه با ضعف تقاضا، تداوم بهبود عملکرد شرکت‌های پتروشیمی در مقایسه با سه ماهه دوم سال با مشکل مواجه شود و این احتمال قوی وجود دارد که به دلیل شروع به تولید کارخانجات جدید و افزایش عرضه در منطقه، قیمت محصولات پتروشیمی در شش ماه دوم سال ۲۰۰۹ تعدیل و حاشیه سود شرکت‌ها کمتر شود.

منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا