شرکت معدنکاری و فلزات نیپون گفت؛ تقاضای مس چین ممکن است در ماه اکتبر، به دلیل بالارفتن رشد اقتصادی این کشور که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز است در نتیجه بسته حمایتی مالی، رو به افزایش بگذارد.

رییس شرکت یاد شده ماسونوری اوکادا دیروز گفت: واردات احتمال دارد، پس از سقوط طی جولای تا سپتامبر، بین ۲۰۰‌هزار تا ۳۰۰‌هزار تن در ماه صعود کند. او هیچ رقمی در رابطه با واردات فصل جاری ارائه نکرد.

این شرکت که از واحد‌های شرکت نیپون ماینینگ هولدینگز، مستقر در توکیو، است ۶۶‌درصد از سهام بزرگترین تولید‌کننده مس ژاپن، شرکت پان پاسیفیک کاپر، را در اختیار دارد.

واردات مس چین ممکن است در فصل جاری کاهش یابد، چون ذخیره‌سازی دولتی در حال کند شدن است و موجودی‌های انباری این فلز قبل از تابستان کم‌مصرف به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

تحلیلگران یو بی اس آج در گزارش ششم جولای گفتند که واردات احتمالا از متوسط ماهانه ۲۸۰‌هزار تن در پنج ماه نخست به حدود ۱۰۰‌هزار تن در ماه در فاصله جولای تا سپتامبر سقوط خواهد کرد. بسته حمایتی ۵۸۵ بیلیون‌دلاری چین کمک کرده است که رشد اقتصادی این کشور سیر صعودی را در پیش بگیرد. یوشیهیکو ناگاتا، مدیرکل بخش برنامه‌ریزی و هماهنگی موسسه صنعت معدنکاری ژاپن گفت: «انتظار می‌رود که تقاضای چین در خلال دوره تابستانی، پس از افزایش شدید در نیمه نخست سال، کاهش یابد؛ اما با توجه به اینکه بسته حمایتی هنگفت کشور مزبور تاثیراتش را بعدا در سال جاری نشان خواهد داد، این واردات احتمالا به مسیر طبیعی خود باز خواهد گشت. اداره آمار چین امروز گفت: تولید ناخالص داخلی در چین پس از رشد ۱/۶‌درصدی اش در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۹، در فصل دوم همین سال نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۹/۷درصد رشد داشت.

صادرات ژاپن

صادرات مس کاتد ژاپن به چین، به گفته وزارت اقتصاد ژاپن که در توکیو مستقر است، در دوره ژانویه تا مه، از ۸۶۱۸۶ تن در دوره مشابه در سال ۲۰۰۸، به ۲۱۹۸۵۰ تن افزایش یافت. کل صادرات مس در دوره مورد اشاره با ۸۷‌درصد رشد به ۳۲۳۵۸۷ تن صعود کرد. قیمت هر تن مس برای تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن در ساعت ۵:۳۸ عصر به وقت توکیو با ۱/۱‌درصد افت به ۵۲۰۰‌دلار رسید که با این حساب، رشد قیمت این فلز در سال جاری تا کنون برابر با ۶۹‌درصد بوده است. اوکادا در یک مصاحبه گفت: سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها و یارانه‌های دولتی برای افزایش توان خرید اتومبیل و تلویزیون‌های صفحه تخت به رشد تقاضای مس چین کمک خواهند کرد. او گفت: «چین راهی جز تشویق افزایش تقاضای داخلی ندارد. وقتی که این کشور اقدام به جاده‌سازی می‌کند، سیم‌های الکتریکی مورد نیاز می‌شود و این به رشد تقاضای مس کمک می‌کند.» داده‌های اداره گمرک مستقر در بی جینگ در ۲۲ ژوئن نشان داد که واردات مس پالایش یافته در ماه مه به رقم بی‌سابقه ۳۳۷۲۳۰ تن رسیده است، همچنین بر مبنای داده‌های مقدماتی دولت چین در دهم جولای، واردات مس و فرآورده‌های مسی در ماه گذشته به رقم ۴۷۵۹۹۹ تن رسید که بالاترین رقم در همه زمان‌ها بود.

ذخایر مس

کاهش یافتن عرضه قراضه مس و روند رو به رشد انبار کردن مس از سوی اداره ذخیره‌سازی دولتی نیز به افزایش واردات مس و فرآورده‌های مسی در چین کمک کردند.

مجله کای جینگ در ماه ژوئن به نقل از یو دونگ مینگ، از مقامات دولت چین، گزارش داد که چین ۲۳۵‌هزار تن مس برای ذخایر استراتژیک خود در سال‌جاری خریداری کرده است.

همین مجله در ۲۹ ژوئن به نقل از یو گفت که این کشور شاید با بالارفتن قیمت‌های فلزات صنعتی به خریدهای خود ادامه ندهد. اوکادا گفت: عملیات‌های ذوب پان پاسیفیک متعلق به نیپون ماینینگ در حال به توافق رسیدن با شرکت بی اچ پی بیلیتون، بزرگ‌ترین شرکت معدنکاری جهان مستقر در ملبورن، بر سر قرارداد میان-سالی حق‌العمل‌های فرآوری مس هستند.

اوکادا گفت که پیشنهاد بی اچ پی مبنی بر ۵۰/۴۸‌دلار برای ذوب هر تن مس و ۸۵/۴ سنت برای پالایش هر پوند از این فلز زیر سطح لازم برای سودآوری شرکت‌های ذوب است.

آتسوشی یاماگوچی، از تحلیل‌گران توکیویی شرکت یو بی اس در ماه گذشته گفت: کارخانه‌های ذوب ژاپن کوشیده‌اند سطح قرارداد سال تقویمی ۲۰۰۹ را روی ۷۵‌دلار برای هر تن و ۵/۷ سنت برای هر پوند نگه دارند.

قراردادی که با پان پاسیفیک منعقد می‌شود به عنوان معیاری برای دیگر شرکت‌های ذوب ژاپنی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حق‌العمل‌های فرآوری و پالایش معمولا زمانی کاهش می‌یابند که بازار دچار کمبود مواد خام باشد و شرکت‌های ذوب مجبور به رقابت برای کسب آنها باشند.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط موسسه صنعت معدنکاری ژاپن، در سال گذشته شرکت‌های ذوب ژاپن قراردادهای میان‌سالی خود را روی ۵۰/۴۲‌دلار برای هر تن و ۲۵/۴ سنت برای هر پوند منعقد کردند.