انگیزه پتروشیمی ها کاهش می یابد

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی- هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق‌بهادار بالاخره پس از ماه‌ها انتظار دستورالعمل جدید پذیرش کالا را تصویب کرد. این مصوبه در حالی تأیید شد که طی این مدت پذیرش هرگونه کالا در این بازار متوقف شد. حتی پذیرش کالاهایی همچون سنگ‌آهن هم که قبلا پذیرش شده بود، به تعلیق درآمد.

اما در این میان کالاهای پتروشیمی با استناد به مصوبه هیات دولت که به شرکت های پتروشیمی اجازه داده تا کلیه محصولات و فرآورده‌های خود را در بورس عرضه کنند از این امر مستثنی شدند و بدون اینکه در هیات پذیرش، بررسی شوند در بورس عرضه شدند.

بورس معتقد است با توجه به اینکه دولت بورسی شدن این کالاها را قبول کرده، بنابراین نیازی به بررسی مجدد این مساله نیست؛ اما در عین حال شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه سازمان بورس تصمیم دارد محصولات پتروشیمی را هم شامل حال این مصوبه کرده و زوایای عرضه آنها را در بورس، ابتدا بررسی کرده و سپس مجوز آنها را صادر کند.

با توجه به اینکه طبق دستورالعمل جدید، از زمان ارائه پیشنهاد پذیرش یک کالا و صدور مجوز آن یک سیکل زمانی ۶۰روزه، وجود دارد، بنابراین برخی فعالان معتقدند این مساله انگیزه عرضه‌کنندگان را کاهش می‌دهد. این نگرانی در حالی مطرح می‌شود که از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که آیا این مصوبه شامل حال پتروشیمی‌ها می‌شود یا همچنان با استناد به مصوبه هیات دولت عرضه آنها بدون گذراندن این سیکل زمانی ادامه می‌یابد.

علیرضا فهیمی، معاون شرکت کارگزاری بانک ملی که هفته گذشته کالای جدیدی را در رینگ پتروشیمی عرضه کرده، در این خصوص گفت: تاکید بورس این است که فرآیند پذیرش محصولات پتروشیمی با سرعت بیشتری پیگیری شود و به نتیجه برسد؛ به طوری که در پذیرش کالاهای اخیر این سرعت عمل و همکاری لحاظ شد؛ اما در هر صورت یک پروسه کوتاه‌مدت را برای پذیرش گذراند.

وی با تاکید بر اینکه اگر پذیرش کالاها در یک سیکل فنی پیچیده قرار بگیرد عرضه‌کنندگان نسبت به عرضه کالای خود در بورس رغبت نخواهند کرد، گفت: طولانی شدن پروسه پذیرش کالاها در بورس، انگیزه و شرکت‌های پتروشیمی را برای عرضه محصولات‌شان در رینگ پتروشیمی کاهش می‌دهد. فهیمی گفت: مصوبه هیات وزیران، باانگیزه تسهیل در فرآیند معاملات محصولات پتروشیمی، مجوز عرضه کالاهای شرکت‌های پتروشیمی را یکجا صادر کرد؛ اما برخی مسوولان معتقدند هرمحصول پتروشیمی به طور مشخص باید اول در کمیته پذیرش، پذیرفته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پذیرش کالاهای جدید پتروشیمی ۴ الی ۵ روز طول می‌کشد، افزود: بورس باید فرآیند پذیرش را با سرعت بیشتری طی کند و سخت‌گیری زیادی نسبت به شرکت‌های پتروشیمی شناخته شده که کالای شناخته شده‌ای هم دارند، به خرج ندهد. فهیمی با بیان این‌که در مقابل، سخت‌گیری و حساسیت بر روی شرکت‌های ناشناخته و واحدهای کوچک تولیدی کاملا ضروری است، افزود: برای مثال پذیرش محصولات شرکتی همچون پتروشیمی اراک که فعالیت مشخصی داشته و برای کالاهای خود گواهی استاندارد و مشخص دارند، باید سریع‌تر از شرکت‌های دیگری باشد که به صورت محدود و خانوادگی کار می‌کنند. این کارگزار بورس خاطرنشان کرد: برخلاف نظر برخی افراد، بورس کالا یکی از کارآترین مکان‌ها برای معاملات محصولات پتروشیمی است؛ چرا که این بازار به راحتی رانت بازار این محصولات را از بین می‌برد.

وی حذف دلالان و واسطه‌گران از بازار را هدف اصلی عرضه محصولات پتروشیمی در بورس عنوان کرد.