گروه بورس کالا- استقبال بازار نسبت به عرضه طلا در بورس، طی سال گذشته باعث شد تا مسوولان بورس پیشنهاداتی را درخصوص تکمیل نحوه معاملات این کالا به‌خصوص روش ثبت شمش‌های طلا در تابلوی بورس ارائه دهند از جمله اینکه قرار بر این شد تا با بالا رفتن حجم عرضه شمش‌هایی که قرار است با یک عیار در تالار عرضه شوند یکجا در تابلو ثبت شوند. اما به دنبال کاهش حجم تقاضا در بازار که به دلیل رشد صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی و بازار داخلی بود، از ابتدای سال‌جاری این کالا هنوز در بورس عرضه نشده است.

اما محمود الهی‌فر، مدیرعامل شرکت کارگزاری سیولکس به عنوان شرکت کارگزاری عرضه‌کننده طلا در بورس، روز گذشته در گفت‌وگو با موج اعلام کرد معاملات این کالا از هفته آینده در بورس آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه عدم رونق بازار طلا در سال جاری مانع از عرضه و انجام معاملات آن در بورس کالا شده است، گفت: استقبال از انجام معاملات در سال گذشته مناسب بود که می‌تواند تحت‌تاثیر قرار گرفتن در روزهای پایانی سال باشد.

در همین حال نایب‌رییس اتحادیه طلا، از اعلام نشدن نحوه معاملات طلا از سوی شرکت بورس کالا انتقاد کرد.

محمد کشتی آرای با اشاره به عرضه طلا در بورس کالا، بر شفاف‌سازی قیمت طلا از طریق بورس کالا تاکید کرد.

وی با بیان اینکه معاملات طلا در بورس کالا منجر به یکسان‌سازی قیمت‌های موجود در بورس با قیمت بازار می‌شود، از بالا بودن هزینه‌های موجود در طلا به عنوان تنها مساله‌ای نام برد که مانع از رونق معاملات طلا در بورس کالا می‌شود.

وی اظهارداشت: درحالی که انجام معاملات طلا با هزینه‌های کمتری می‌تواند در بازار آزاد طلا صورت ‌گیرد.وی با انتقاد از عدم اعلام نحوه معاملات طلا در بورس کالا، به پیشنهاد اتحادیه طلا و برگزاری جلسات مشترک این اتحادیه با سازمان بورس و بورس کالا برای راه‌اندازی معاملات طلا در بورس اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر طلایی که در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد طلای استخراجی از معادن و استحصالی (بازیافتی از معادن مس سرچشمه) عرضه شده از سوی ارگان‌های دولتی در بورس است.وی با اشاره به واردات طلا از سوی برخی از شرکت‌ها در ازای ارز صادراتی، تصریح کرد: عدم اطلاع‌رسانی مناسب مانع از ورود طلای وارداتی به بورس کالا یا استقبال مناسب از سوی اعضای اتحادیه فروشندگان طلا از انجام معاملات طلا در بورس کالا شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این درحالی است که معاملات طلا با مشخص کردن آمار و ارقام، میزان تولید، مصرف، واردات و صادرات به شفاف‌سازی آمار و ارقام اتحادیه بسیار کمک می‌کند.

اما الهی‌فر، با اشاره به وابستگی رقم حجم معاملات با کارمزد، می‌گوید: در صورتی که رقم حجم معامله از ۱۰‌میلیون تومان بیشتر باشد، کارمزد همان ۱۰‌میلیون تومان است ضمن آنکه هزینه معاملات برای عرضه‌کننده طلا ۳ در هزار ارزش معامله است.

وی اضافه می‌کند: اما اگر معاملات کمتر از ۱۰‌میلیون تومان باشد، کارمزد همان سه در هزار است.

به گفته الهی‌فر‌؛ کارمزد معاملات برای خریدار ۸/۲ در هزار است تا منجر به ایجاد انگیزه در انجام معاملات طلا شود.

وی با اشاره به معاملات طلا در سال گذشته، یادآور می‌شود: استقبال از انجام معاملات در سال گذشته مناسب بود که می‌تواند تحت‌تاثیر قرار گرفتن در روزهای پایانی سال باشد. وی با بیان اینکه معاملات طلا از هفته آینده در بورس کالا آغاز می‌شود، ادامه می‌دهد: عدم رونق بازار طلا در سال‌جاری، مانع از عرضه و انجام معاملات آن در بورس کالا شده است.