ذوب آهن به بازاربر نمی‌گردد!؟

گروه بورس کالا- با اینکه انتظار می‌رفت امروز ذوب‌آهن اصفهان برای به روی رینگ آوردن محصولاتش اقدام کند، اما به نظر می‌رسد این شرکت امروز عرضه‌ای در بورس کالای کشور نداشته باشد چون هنوز لیست عرضه محصولاتش را برای روز یکشنبه اعلام نکرده است. شاید عدم توافق لازم بین وزارت صنایع و معادن و شرکت ذوب‌آهن اصفهان مهم‌ترین عامل برای قفل شدن معاملات محصولات این شرکت فولادی در بورس باشد.

با اینکه قیمت تیرآهن (عمده تولید ذوب‌آهن اصفهان) در بازار منطقی و باثبات است اما ممکن است تداوم سیاست ذوب‌آهن در بازار تورم ناگهانی را در قیمت مقاطع فولادی ایجاد کند، چرا که اگر ناگهان قفل بازار غیررسمی آهن‌آلات باز شود، ممکن است خلاء محصولات ذوب‌آهن در بازار کاملا مشهود و بی‌انضباطی به بازار تحمیل شود. اما از سوی دیگر به نظر می‌رسد این شرکت فولادی بیشتر به دنبال تقاضای واقعی در بازار است و پیش‌بینی می‌کند که با عرضه محصولاتش در‌حال‌حاضر بیشتر به تقاضاهای کاذب جواب مثبت داده است تا تقاضای منطقی، چرا که بازار تیرآهن در شرایط متعادلی قرار دارد و

هر گونه عرضه امکان دارد تعادل بازار را از بین ببرد و قیمت تیرآهن ارزان‌تر شود و سود کمتری نصیب این شرکت فولاد می‌شود، اما از طرفی ادامه این سیاست آثار تورمی خود را در بلندمدت بر جای می‌گذارد، چون بازار بعد از خروج از رکود ناگهان با

آهن‌آلات گران ذوب‌آهن اصفهان روبه‌رو می‌شود و آن وقت است که شک در بازار ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است ذوب‌آهن اصفهان با عرضه‌های محدود به بازار بیاید تا مصرف‌کننده ناگهان با آهن‌آلات گران روبه‌رو نشود (افزایش قیمت فولاد بیشتر به دلیل رشد قیمت این محصول در بازارهای جهانی طی یک ماه گذشته است). به نظر می‌رسد طولانی شدن مذاکرات ذوب‌آهن اصفهان و وزارت صنایع و معادن برای ادامه دادن روند عرضه محصولات فولادی در بورس کالا به ضرر بازار و مصرف‌کننده تمام می‌شود. پس بهتر است ذوب‌آهن اصفهان موضوع را ختم به خیر کند و به بازار برگردد.

دیروز هر یک از کارگزاری‌های بورس کالا و فعالان بازار نگرانی‌های خود را نسبت به عرضه‌های ذوب‌آهن اعلام کردند. یکی از کارگزاران بورس کالا درخصوص تاثیرات عرضه نکردن کالا در بورس گفت: عرضه نشدن کالاهای ذوب‌آهن نه‌تنها به بورس و اعتبار آن لطمه می‌زند، بلکه از طرف دیگر احتمال افزایش قیمت‌ها را بیشتر می‌کند. وی با اشاره به رکود بازار غیررسمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عدم کشف قیمت‌ها در بورس، باعث شده تا خرید و فروش بازار غیررسمی با رکود شدیدی مواجه شود، اما هر چقدر هم که بازار در برابر این وضعیت از خود مقاومت نشان دهد، اما با گذشت زمان مصرف‌کنندگان عمده و پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی ناچارند کالاهای خود را تامین کنند.وی خاطرنشان کرد: در نتیجه این خریداران برای جلوگیری از نیمه تمام ماندن پروژه‌های خود حاضر می‌شوند کالای خود را با قیمت‌های بالاتر و گران‌تر تامین کنند.وی نتیجه امر را افزایش قیمت‌ها در بازار عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه عمده مصرف در پروژه‌های عمرانی دولتی است، در نتیجه رشد قیمت‌ها به این بخش نیز لطمه خواهد زد.

یکی دیگر از کارگزاران بورس نیز با اشاره به مشخص نبودن برنامه عرضه‌های شرکت‌های فولادسازی و تاثیر آن بر بازار گفت: درست است که در حال حاضر بازار رکود دارد و خرید و فروشی انجام نمی‌شود، اما تداوم وضعیت فعلی و عدم جوابگویی به تقاضای بازار افزایش قیمت‌ها در روزهای آینده دور از ذهن نخواهد بود.وی با اشاره به اینکه به‌‌رغم رکود بازار غیررسمی، تقاضا در بازار زیاد است، گفت: به جز فروش‌های معمولی و همیشگی، پروژه‌های دولتی زیادی هم در حال حاضر به کارگزاری‌ها درخواست داده‌اند، اما به دلیل ابهام بازار پاسخ درستی نمی‌توان به این درخواست‌ها داد.وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بازار غیررسمی قیمت‌ها را از بورس می‌گیرد، کشف نشدن قیمت‌ها این بازار را هم متاثر می‌کند.محمدحسین دیده‌ور، یکی از کارگزاران بورس کالا هم در خصوص تبعات عدم عرضه فولادسازان بزرگ کشور گفت: طبیعتا وجود عرضه در بازار در شرایط فعلی باعث رونق و کاهش قیمت‌ها می‌شود، اما اگر عرضه نکردن‌ها تداوم پیدا کند بازار بیشتر از این با رشد قیمت‌ها روبه‌رو می‌شود.وی با بیان اینکه بازار امیدوار است که ذوب‌آهن در روز یکشنبه عرضه داشته باشد گفت: البته تعدادی از خریداران نیاز خود را تا حدودی از بازار خارج از بورس تامین کرده‌اند اما با توجه به اینکه در حال وارد شدن به فصل مصرف هستیم قطعا تقاضا رو به افزایش خواهد گذاشت.این کارگزار بورس یادآور شد: تاثیر عدم عرضه در بازار به سرعت و در یک مدت کوتاه خود را نشان خواهد داد و اگر این رویه ادامه پیدا کند در یکی دو ماه آینده بر بازار تاثیر مطلوبی خواهد گذاشت. دیده‌ور در خصوص تاثیر کاهش عرضه مقاطع فولادی در بازار غیررسمی گفت: سردرگمی، عدم اطلاع دقیق از وضعیت عرضه و عدم کشف قیمت‌ها در تالار از جمله مسائلی هستند که خط‌مشی دیگر تولیدکنندگان فولادی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.وی با تاکید بر اینکه این روش، الگویی برای دیگر تولیدکنندگان می‌شود، افزود: سردرگمی تولیدکنندگان و بازار غیررسمی باعث می‌شود تا فولادسازان نتوانند هزینه‌های خود را کم کنند. وی ادامه داد: عدم کشف قیمت‌ها در بازار رسمی در حالی صورت می‌گیرد که قیمت‌های بازار غیررسمی در حال حاضر با توجه به قیمت شمش وارداتی کاملا منطقی و معقول است و عرضه‌های بورس می‌تواند این قیمت‌ها را منطقی‌تر کند. بنابراین بازار امیدوار است عرضه‌های ذوب‌آهن این هفته شروع شود تا قیمت‌ها در بازار تعدیل شود.