بلاتکلیفی بر بازار آهن حاکم شد

آزاده حسینی

با توجه به رشد قیمت آهن طی چند ماه اخیر و شدت گرفتن آن در ماه جاری در بازارهای جهانی و انعکاس آن بر بازار داخل، دولت دست به کار شده و قرار است تا از طریق کاهش تعرفه واردات آهن‌آلات قیمت‌ها را در بازار کنترل کند، البته بسیاری از تولید‌کنندگان از شرایط پیش آمده ابراز نگرانی کرده و در این شرایط رشد قیمت محصول نهایی را مقرون به صرفه ندانسته و دلیل آن را نیز رشد قیمت مواد اولیه و هزینه‌های حمل به نسبت قیمت محصول نهایی و مشکلات مربوط به واردات و دریافت اعتبارات بانکی دانستند. در این شرایط که از نظر بسیاری از کارشناسان در صورت عدم حضور مقتدر دولت به بحران کشیده خواهد شد، مجتمع جهانی فولاد غرب جزو شرکت‌هایی است که به تازگی به جمع تولیدکنندگان مقاطع ساختمانی بالاخص تیرآهن پیوسته و البته هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده است. بنابراین با جهانبخش شکری رییس هیات‌مدیره شرکت به گفت‌وگو نشستیم تا نظر وی را در مورد وضعیت بازار آهن و راهکارهایی که در شرایط فعلی پیشنهاد می‌کند، بدانیم. متن زیر مشروح گفت‌وگو با وی است.

لطفا وضعیت بازار داخل را تشریح کنید.

در شرایط فعلی عدم ثبات در بازار آهن مشهود است و تولیدکنندگان از امکان پیش آمدن شرایط نامساعد برای تولید نگران هستند و این امر موجب می‌شود که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده و هم بازرگانان در حالت تردید و بلاتکلیفی به سر برند.

چه راهکارهایی برای خروج از وضعیت فعلی پیشنهاد می‌کنید؟

وضعیت فعلی دو گونه راهکار لازم دارد.

در بلند مدت می‌توان زمینه ایجاد کارخانه‌های ذوب‌آهن را با ظرفیت بالا فراهم کرد که برای تامین شمش مورد نیاز تولیدکنندگان نیازمند واردات نباشیم. بنابراین مسلما شمش تولید داخل با توجه به قیمت سنگ آهن داخلی هم ارزان‌تر خواهد بود و هم هزینه‌های واردات را نخواهد داشت. در این صورت واحدهای نورد نیز می‌توانند محصول ارزان‌تر تولید کنند اما در کوتاه مدت نیز دولت می‌تواند به نحوی راسا مبادرت به واردات شمش نماید و در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهد تا زمینه تولید در داخل فراهم شود.

یکی از مشکلات موجود عدم فعالیت واحدهای داخل کشور با ظرفیت کامل است؛ زیرا سرمایه لازم را برای واردات مواد اولیه ندارند. پس اگر دولت در این زمینه همکاری کند به نظر ما مشکل تا حدودی رفع می‌شود.

آیا شما موافق کاهش تعرفه واردات آهن‌آلات هستید؟

ما با حدف تعرفه برای واردات شمش موافقیم اما اگر تعرفه آهن‌آلات حذف شود تولیدکنندگان داخلی قادر به ادامه کار نخواهند بود و اکثر واحدهای داخلی تعطیل خواهند شد. بنابراین حذف تعرفه فقط در مورد مواد اولیه قابل توجه است نه به صورت دیگر.

پیش‌بینی شما از قیمت آهن تا پایان سال جاری چیست؟

قیمت‌های آینده به عواملی بستگی دارد که تابع شرایط جهانی است. بنابراین سخت است در این مورد نظر قاطع داده شود اما تا زمانی که بهای انرژی، هزینه حمل‌و‌نقل، دستمزدها و... بالا باشد قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت. قیمت اصولا تابع عرضه است اگر میزان تولید افزایش یابد قیمت‌ها پایین خواهد آمد و افزایش تولید هم تابع کنترل هزینه‌های تولید است.