بهنود دامغانی

این روزها ذوب‌آهن اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده تیرآهن و میلگرد در کشور از هرگونه معامله‌ای در بورس کالا (تنها محل عرضه محصولات ذوب‌آهن) اجتناب و از عرضه کالا عقب‌نشینی کرده است. شاید فعالان بازار از خود بپرسند که چرا این شرکت فولادی طی دو هفته اخیر نسبت به عرضه محصولاتش در بورس بی‌انگیزگی نشان می‌دهد. آیا مدیران ذوب‌آهن اصفهان به پیامدهای عدم عرضه محصول در بورس و آثار تورمی که ممکن است به بازار تحمیل شود، فکر کرده‌اند؟

بیش از هر چیز به نظر می‌رسد که معاونت فروش ذوب‌آهن اصفهان بازار را به شدت تحلیل و تفسیر کرده است و حتما عواقب و نتایج عدم عرضه را در شرایط فعلی بازار عقلانی می‌داند.

اما کشش شدید بازار برای خرید آهن‌آلات از سوی مصرف‌کنندگان واقعی گواه تشنگی بیش از حد بازار است؛ چرا که دیروز وقتی میلگرد فولاد میانه در بورس عرضه شد، رقابت بالایی برای خرید این کالا وجود داشت. به طوری که قیمت نهایی میلگرد میانه ۲۰تومان در هر کیلو بیشتر از قیمت پایه رقم خورد.

اما باید به خاطر داشته باشید که تنها ۳۰درصد تولیدات ذوب‌آهن اصفهان مربوط به میلگرد و ۷۰درصد مابقی مربوط به تولید تیرآهن است. قیمت تیرآهن هم در هفته‌های اخیر رشد چندانی نداشته و نشانگر آن است که عرضه با تقاضا نسبتا برابر است؛ شاید شرایط موجود در بازار این کالا سبب شده تا ذوب‌آهن اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده تیرآهن در کشور برای حفظ تعادل بازار نسبت به هرگونه معامله آهن اجتناب کند؛ چون اگر تیرآهن به بازار عرضه شود، امکان کاهش قیمت کالا وجود دارد و ذوب‌آهن نمی‌تواند از فروش کالاهایش سود لازم را ببرد؛ چرا که این شرکت در سال‌جاری در آستانه ورود به بورس اوراق بهادار است و اگر از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد، قطعا دچار آسیب‌دیدگی می‌شود و از سوی دیگر امکان عرضه با تاخیر سهام این شرکت در سال ۸۷ وجود دارد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد کوره بلند شماره سه ذوب‌آهن اصفهان هم امسال با تاخیر راه‌اندازی شود.

بنابراین هرگونه اشتباه در سیستم فروش این شرکت آثار مخرب برای ذوب‌آهن اصفهان به همراه دارد و حتی ممکن است این شرکت از راهیابی به بورس بازبماند.

اما عدم عرضه تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان به خاطر حفظ تعادل بازار تئوری مطلوبی نخواهد بود؛ چرا که بازار به زودی نسبت به خرید آهن‌آلات تشنه‌تر خواهد شد، اگر خلاء شدیدتر شود، بحران‌آفرین می‌شود و آن وقت است که آتشفشان قیمت‌ها در ایران به وقوع می‌پیوندند.

اینکه وزارت صنایع و معادن به این شرکت فولادساز تکلیف کرده تا نرخ پایه محصولاتش را همانند سال گذشته اعلام کند، شاید در ابتدا باعث آرام شدن موقتی بازار شود؛ اما در بلندمدت به ضرر بازار است؛ چون هم آثار تورمی دارد و هم واگذاری سهام ذوب‌آهن اصفهان با وقفه روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین بهتر است دولت با همکاری ذوب‌آهن اصفهان مکانیزم جدیدتری را ارائه کنند تا تورم ناگهانی نصیب بازار آهن نشود.

مدیران ذوب‌آهن اصفهان هنوز خبری در مورد عرضه محصولاتشان برای یکشنبه هفته آینده نداده‌اند؛ اما بهتر است این شرکت افسار وضعیت آشفته فعلی را کنترل کند تا از بی‌انضباطی بازار جلوگیری شود.