نگرانی فولادسازان از کاهش تعرفه واردات آهن‌آلات

عکس‌ها : آکو‌ سالمی

زهرا مسافر

در پی افزایش قیمت شمش فولادی در بازارهای جهانی و به تبع آن رشد قیمت فولاد در بازار داخل دولت برای مهار و کنترل افزایش بی رویه قیمت محصولات فولادی تصمیم به اتخاذ سیاست‌های کنترلی موقت برای تنظیم بازار آهن‌آلات کرد. کاهش ۵ درصدی تعرفه واردات میلگرد یعنی از ۱۶درصد کنونی به ۱۱ درصد از جمله سیاست‌های جدید دولت در سال ۸۷ است که این اقدام دولت به‌رغم آنکه منفعت مصرف‌کنندگان را در پی خواهد داشت، اما انتقاد تولیدکنندگان بخش‌خصوصی فولاد را در برداشت به طوری که برخی اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد با گردهمایی در محل این انجمن در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن آنکه از این سیاست دولت به شدت انتقاد کردند، حتی هشدار دادند در صورت اجرایی شدن این مصوبه به جای تولید فولاد خود به واردکنندگان آن تبدیل خواهند شد.

مدیرعامل فولاد یزد، در این نشست با اشاره به اینکه قیمت هر تن شمش فولاد در سال‌جاری نسبت به سال گذشته سه برابر شده است، گفت: هفته گذشته هر تن شمش فولاد را به نرخ ۹۳۰دلار خریداری کردیم.

محمد احرامیان با بیان اینکه ایران از لحاظ دارا بودن منابع طبیعی از جمله انرژی، مواد معدنی و کارگر یکی از ارزان‌ترین کشورها محسوب می‌شود، افزود: براساس برآوردهای صورت گرفته هم اکنون باید بتوان شمش فولاد را زیر قیمت فعلی و حدود ۲۵۰دلار در داخل کشور تولید کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه با سیاست‌هایی که دولت در صنعت فولاد اعمال می‌کند تنها در راستای منافع مصرف‌کنندگان است و این در حالی است که تولیدکنندگان متضرر می‌شوند.

مدیرعامل فولاد یزد درخصوص سیاست‌های دولت چین برای کنترل بازار آهن در کشورش خاطرنشان کرد: دولت چین ۷سال پیش ۸۰میلیون تن فولاد تولید می‌کرد و برای این میزان، جایزه صادراتی ۱۵درصد در نظر گرفت، اما با افزایش تولید فولاد به تدریج میزان جوایز صادراتی را کاهش داد تا اینکه هم‌اکنون که میزان تولید فولاد این کشور به ۵۰۰میلیون تن رسیده جایزه صادراتی محصول نهایی فولاد را به صفر رسانده است.

وی اظهار داشت: با توجه به منابع طبیعی موجود ایران می‌تواند ارزان‌ترین فولاد دنیا را تولید کند سپس دولت از محل این تولید عوارض صادراتی اخذ کند.

احرامیان با اشاره به اینکه برای واردات ۱۱میلیون تن فولاد که در سال گذشته صورت گرفته ۱۱میلیارد دلار ارز از مملکت خارج شده است، گفت: این در حالی است که با این رقم واردات می‌توان ۲۰میلیون تن فولاد در کشور تولید کرد.

قائم‌مقام نورد فولاد گیلان نیز در این نشست افزود: از ابتدای سال ۲۰۰۸ تا پایان مارچ این سال یعنی در مدت سه ماهه قیمت هر تن شمش در بازارهای جهانی رشد زیادی داشته است به طوری که طی سال ۲۰۰۷ قیمت هر تن شمش از ۵۰۰دلار به ۶۰۰دلار و طی سه ماهه نخست سال ۲۰۰۸ از ۶۰۰دلار به ۹۶۰دلار رسیده که از رشد ۶۰درصدی برخوردار بوده است.

تحریری با اشاره به رشد ۶۰درصدی قیمت شمش در سه ماهه سال ۲۰۰۸ تصریح کرد، این در حالی است که محصولات فولادی تولیدکنندگان داخلی به این میزان رشد قیمت نداشته است.

وی با بیان اینکه بازار ایران همیشه حدود سه ماه از بازارهای جهانی عقب‌تر است، خاطرنشان کرد: از این رو هم‌اکنون میلگردی که در بازار به فروش می‌رسد بر مبنای شمش ۷۰۰ تا ۷۵۰دلار است. بنابراین هم‌اکنون که قیمت هر تن شمش به ۹۶۰دلار رسیده، افزایش قیمت میلگرد اجتناب‌ناپذیر است زیرا که حدود ۹۰درصد تولیدات داخل از طریق شمش وارداتی تامین می‌شود. مدیرعامل فولاد البرز همچنین در این نشست گفت: در حالی که توان و اقتدار هر کشوری به میزان تولید آن کشور بستگی دارد، اما متاسفانه در کشور ما به هیچ‌وجه از تولید حمایت نمی‌شود و دلارهای نفتی صرف واردات می‌شود.

حسن مصیب‌زاده افزود: چنانچه دولت سنگ‌آهن در اختیار بخش‌خصوصی قرار دهد این بخش قادر به رقابت با بازارهای جهانی خواهد بود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در خصوص کاهش تعرفه واردات میلگرد گفت: این اقدام دولت موجب رانت در بازار آهن می‌شود. رسول خلیفه‌سلطانی تصریح کرد: با توجه به رشد قیمت آهن در بازارهای جهانی، تعرفه ۱۶درصدی واردات میلگرد می‌تواند در راستای حمایت از تولید داخل باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بخش‌خصوصی ۲میلیون و ۷۰۰هزار تن فولاد تولید کرد، اظهار داشت:‌ در صورت کاهش تعرفه میزان تولید داخل به صفر خواهد رسید، اما در غیر اینصورت این میزان به ۵میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل فولاد تاکستان نیز در این نشست گفت: افزایش قیمت در بازارهای جهانی و تضعیف دلار را دو عامل اصلی افزایش فولاد در داخل کشور دانست. محمود حاجی‌بابا افزود: در تمام دنیا تعرفه در جهت حمایت تولید و اشتغال است، اما در کشور ما این امر برعکس است و در صورت کاهش تعرفه واردات میلگرد به‌جای بیلت، میلگرد وارد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دولت باید به سمت کنترل بازار مولد گام بردارد، افزود: در غیر این صورت و تنها در صورت حمایت یکجانبه از مصرف‌کننده رانت در بازار آهن ایجاد خواهد شد.

لیست جدید تعرفه واردات آهن‌آلات روی میز هیات‌وزیران

گروه بورس کالا- کمیته ماده یک، یکشنبه هفته آینده، لیست جدید تعرفه واردات آهن را برای تصویب نهایی تقدیم هیات دولت می‌کند.

مدیرکل مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی با بیان مطلب فوق گفت: لیست جدید تعرفه واردات آهن‌آلات پس از طی مراحل کارشناسی از سوی کارشناسان کمیته ماده یک، یکشنبه هفته آینده برای تایید نهایی به هیات‌دولت تقدیم خواهد شد.حمید صافدل افزود: لیست کارشناسی شده تعرفه واردات آهن در سال جدید به علت اهمیت موضوع، خارج از نوبت در هیات دولت بررسی می‌شود.وی درخصوص زمان اعلام لیست نهایی شده تعرفه جدید واردات آهن تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این لیست تا چهارشنبه هفته آینده نهایی شود.مدیرکل مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی درخصوص انتقاد تولید‌کنندگان بخش‌خصوصی فولاد از کاهش تعرفه واردات آهن خاطرنشان کرد: در تمام دنیا هر ساله تغییر تعرفه‌های واردات کالاها صورت می‌گیرد و این امر طبیعی است و بر اساس میزان تولید و رقابت میزان آنها متناسب با اقتصاد کشورها تعیین می‌شود.وی گفت: کاهش تعرفه‌ها در واقع دست هیچ‌کدام از وزارتخانه‌ها نیست و پیشنهاد در کمیته کارشناسی که مجموعه از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط است ارائه و براساس مجموعه واردات و صادرات، تولید داخل، نوسانات و تورم تصمیم‌گیری می‌شود.صافدل با اشاره با اینکه در کمیته ماده یک مدیران ارشد و کارشناسان درخصوص تعرفه‌های جدید تصمیم‌گیری می‌کنند و امسال نیز همانند سال‌های گذشته کارشناسی لازم صورت گرفته که برای تصویب نهایی باید توسط این کمیته به هیات‌دولت فرستاده شود.وی افزود: لیست پیشنهادی و کارشناسی شده پس از تصویب در هیات‌دولت لازم‌الاجرا خواهد بود.

وی تصریح کرد: سیاست‌ دولت یکسان‌سازی تعرفه‌ها است؛ زیرا که هرچه خطوط تعرفه‌های واردات کالاها به هم نزدیک‌تر شود امکان اظهار خلاف از طرف وارد‌کنندگان بیشتر می‌شود از این رو سیاست کمیته ماده یک نیز عدم ورود شوک و تنش به بازار است.