فولاد مبارکه از کلیه امکانات خود برای حفظ تعادل در بازار استفاده می‌کند
طی ماه‌های اخیر رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی شدت گرفته و در این میان نرخ ورق فولادی نیز با تاثیرپذیری از بازار داخلی با رشد همراه بوده، این در حالی است که قیمت محصولات فولاد مبارکه بزرگترین شرکت تولید‌کننده ورق در ایران از روند صعودی قیمت‌های جهانی تبعیت نکرده.

با وجود آنکه محصول ورق این شرکت در بورس کالا عرضه می‌شود و عامل عرضه و تقاضا بر نحوه قیمت‌گذاری موثر است، این شبهه ایجاد شده که دولت برای کنترل بازار ورق دست به کار شده و مانع رشد قیمت فولاد در بورس شده است. برای چگونگی از وضعیت بازار ورق فولادی در ایران و دنیا، اینکه آیا تعادلی در عرضه و تقاضای ورق وجود دارد یا خیر با محمدرضاشمس‌آبادی،معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه به گفت‌و‌گو نشستیم.
میزان تولید فولاد مبارکه در سال جاری چقدر بوده و چه حجمی از آن را برای صادرات در نظر گرفته‌است؟
فولاد مبارکه از ابتدا تاکنون به دلیل نیاز کشور به ورق‌های فولادی و با اتکا به پیش‌بینی رشد تقاضا که به تبع رشد اقتصادی کشور امری طبیعی است، تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات خود را برای افزایش تولید از طریق ارتقای بهره‌وری و اجرای طرح‌های توسعه به‌کار برده که ثمره آن به بارنشستن طرح‌های توسعه‌ای کمی‌و‌کیفی شرکت بوده است.
در سال 85 فولاد مبارکه با تولید و عرضه 4645884تن انواع محصولات و ورق فولادی به بازار داخل و بازارهای جهانی موفق شد به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول بر افتخارات قبلی خود بیفزاید و جایگاه خود را بیش از پیش در صنعت کشور و بازارهای هدف استحکام بخشد.در سال 86 با توجه به افزایش تقاضا و به منظور جلوگیری از بروز هر گونه تنش در بازار ورق، شرکت اقدام به کاهش حجم صادرات خود به میزان 27درصد کرد که آمار آن در ذیل درج شده است.
همان طور که ملاحظه می‌شود واردات این دو محصول اصلی تخت فولادی در سال جاری به‌رغم افزایش تقاضا حدود ۲درصد کاهش داشته است.
وضعیت محصولات تخت در دنیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نکته حائز اهمیت در مورد روند قیمت محصولات تخت این است که بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی، نفت، افزایش تقاضای جهانی برای فولاد که به دلیل رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه آسیایی بروز کرده است، محدودیت و بروز پدیده انحصار در سنگ‌آهن، ادغام شرکت‌های بزرگ فولادسازی جهان و همچنین کمبود ۱۰درصد عرضه در مقابل تقاضای جهانی فولاد موجب رشد قیمت این محصول استراتژیک شده است. جای بسی تاسف است که عده‌ای رشد قیمت‌های فولاد در ایران را ناشی از سیاست‌های داخلی کشور می‌دانند در حالی که این موضوع بر همه کاملا روشن است که قیمت محصولات فولادی در ایران به دلیل قیمت‌های جهانی است.
فولاد مبارکه برای حفظ تعادل در بازار ورق فولادی چه اقداماتی انجام داده است؟
ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که فولاد مبارکه در حد توان از کلیه امکانات خود برای حفظ تعادل در بازار داخل استفاده کرده و خواهد کرد.
فولاد مبارکه با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده قبلی و به ثمر رسیدن آنها کشور را از دو محصول مهم و مورد نیاز صنعت بی‌نیاز کرده و مازاد ظرفیت هم دارد.
یکی محصولات سرد نوردیده است که در طیف وسیعی از کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی کشور به مصرف می‌رسد که هم‌اکنون حدود ۳۰ظرفیت مازاد نیاز وجود دارد که در سال جاری با توجه به تقاضای بالای محصولات گرم از تولید این محصول کاسته شد و به جای آن محصولات گرم نوردیده به بازار داخل تحویل شد. بدیهی است در صورت حصول تعادل در بازار داخل این ظرفیت به تدریج برای صادرات استفاده خواهد شد.
کلاف گالوانیزه رنگی نیز از دیگر محصولات تولیدی شرکت می‌باشد که خوشبختانه تولید آن هم اکنون بیشتر از تقاضا است و شرکت از سال گذشته به تدریج نسبت به معرفی آن به بازارهای جهانی اقدام کرده و هم‌اکنون با استقبال بسیار خوب در کشورهای اروپایی و خاورمیانه مواجه شده و لذا مازاد تقاضای این کالا به تدریج به بازارهای هدف صادر خواهد شد.
راهکارهای علمی و اقدامات لازم برای به حداکثر رساندن ظرفیت‌های تولیدی در محصولات تخت و استراتژی فولاد مبارکه برای تامین نیاز صنایع داخلی، بهینه کردن ترکیب ابعادی تولیدات می‌باشد که بررسی‌های مقدماتی آن صورت گرفته که انشاءا... پس از هماهنگی‌های لازم با مراجع ذی‌ربط و در صورت توافق و تامین اسلب از منابع داخلی و خارجی فولاد مبارکه قادر خواهد بود حداقل به میزان ۵درصد (معادل ۲۵۰هزار تن) به توانمندی نورد گرم برای سال ۸۷ اضافه کند.آزمایشات علمی در این خصوص طی ۱۰ روز گذشته صورت پذیرفته و نورد گرم شرکت موفق شده با اصلاح ترکیب ابعادی به رکوردهای بی سابقه در تولید روزانه این واحد به میزان ۱۷۰۰۰تن دست یابد. این موضوع در کنار افزایش ظرفیت‌های شرکت تحولی عظیم در تولید و عرضه ایجاد خواهد کرد.
میزان تولید و عرضه ورق بخش‌خصوصی در کشور طی سال‌های اخیر چطور بوده؟
بررسی‌های موجود نشان می‌دهد که تولید ورق گرم توسط تولید‌کنندگان داخلی بخش خصوصی طی سال‌های ۸۳ و پیش‌بینی ۸۶ به ترتیب ۳۹۸۰۰۰، ۴۰۶۰۰۰، ۷۰۸۰۰۰ و ۹۵۰۰۰۰ تن بوده که بیانگرروند رو به رشد تولید در این بخش نیز می‌باشد که یکی از عوامل کاهش حجم واردات است.
وضعیت واردات ورق به کشور را چطور می‌بینید؟
تا ۳ سال پیش وجود کالای ارزان در کشورهای CIS که بزرگترین صادرکنندگان فولاد در جهان هستند و فاصله بسیار کم آنها با بنادر ورودی کشور تهدیدی برای صنعت فولاد بودند. در حال حاضر این تهدید به یک فرصت تبدیل شده وامید است با تدبیر لازم امکان استفاده از مازاد تولید این کشورها برای جبران کمبود ورق در کشور استفاده شود و از طرف دیگر با حمایت از تامین اسلب مورد نیاز واحدهای نورد تعادلی منطقی در بازار ورق ایران به وجود آید.
این سوال و پاسخ آن به تست گفت‌وگو مطلب منتقل می‌شود.
به تازگی بحث ورود سنگ‌آهن به بورس کالا مطرح است. نظر شما به عنوان مدیر فروش فولاد مبارکه و عضو هیات‌مدیره بورس کالا راجع به عرضه این محصول در بورس چیست؟
سنگ آهن یک ماده اولیه است و در دنیا به صورت سالانه قیمت‌گذاری می‌شود این در حالی است که بورس محلی است برای کالایی که استمرار عرضه دارد و به همین دلیل ورود سنگ‌آهن در بورس کالا اندکی با فلسفه بورس تناقض دارد.