آزادسازی قیمت سنگ‌آهن در محاق

گروه بورس کالا - به‌رغم آن که پیش از این برخی منابع آگاه از احتمال عرضه سنگ‌آهن در روز شنبه آینده خبر داده بودند؛ اما با توجه به این که تاکنون دستور عرضه این کالا به بورس اعلام نشده و مجوز آن نیز از سوی سازمان بورس صادر نشده، به نظر می‌رسد عرضه این کالا به سال آینده موکول شده باشد. براساس این گزارش به گفته یک منبع آگاه با توجه به این که عرضه سنگ‌آهن در هفته آینده مراحل تسویه آن را به سال آینده موکول می‌کند، قطعا این معامله امسال انجام نخواهد شد.

به همین جهت شنیده می‌شود محموله‌ای که قرار بود در بورس معامله شود در خارج از بورس به فروش رسیده است.

این در حالی است که تاکنون حجم قابل توجهی تقاضا برای این کالا در کارگزاری‌های مختلف به ثبت رسیده است.

به همین جهت تقاضای بالا برای این کالا به همراه حساسیت‌های موجود در بازار آن یکی از دلایل عرضه نشدن سنگ‌آهن در بورس مطرح می‌شود.

در ادامه مهرداد اکبریان، مدیرعامل شرکت سیاحان سپهر آسیا (SSA)، در مورد اولین معامله سنگ‌آهن در بورس کالا گفت: میانگین قیمت سنگ‌آهن گل‌گهر در سال ۸۶ برابر ۳۰هزار تومان بود که اگر سنگ‌آهن این شرکت در بورس کالا عرضه می‌شد قیمت به تنی ۵۶ تا ۶۱هزار تومان می‌رسید و این مهم باعث افزایش سهام گل گهر در بورس اوراق بهادار می‌شد.

وی مخالفت خود را با عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا اعلام کرد و گفت: افرادی می‌خواهند با عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا از رشد سهام معدنی‌های حاضر در بورس اوراق بهادار سود ببرند.

وی تصریح کرد: اگر سنگ‌آهن در بورس کالا عرضه شود سودی برای تجار این محصول باقی نمی‌ماند چون مشتریان خارجی برای خرید سنگ‌آهن ایران مستقیما به بورس رجوع می‌کنند و عملا تجارت سنگ‌آهن در کشور فلج می‌شود.

اکبریان افزود: سنگ‌آهن ایران از لحاظ کیفیت مانند هندوستان است و باید الگوی صادرات و معامله این کالا مانند کشور هندوستان بوده و به روز و کشتی به کشتی به مناقصه گذاشته شود.

تقاضا برای سنگ‌آهن بالا است

دیروز کم فروغ‌ترین چهارشنبه بورس کالای کشور بود، نه خبری از معاملات بزرگ گروه فولاد بود و نه ازدحامی از کارگزاران و مشتریان آهن دیده می‌شد. اما جو روانی ناشی از عدم معامله بزرگ سنگ‌آهن در فضای کوچک تالار کاملا مشهود بود. کارگزاران خبر از تقاضای بالای سنگ‌آهن از سوی مشتریان در روزهای اخیر را می‌دادند و اظهار داشتند که معامله سنگ‌آهن رونق مضاعف در بورس ایجاد می‌کند. با توجه به رشد روز افزون قیمت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهان به نظر می‌رسید عرضه این محصول سود مطلوبی را نصیب معدنی‌ها می‌کرد اما ناگهان تصمیم‌ سازمان بورس معاملات را بر هم زد. این روزها ایمیدرو و بورس کالا به موافقان اصلی معامله سنگ‌‌آهن و سازمان بورس به مخالف عرضه زود هنگام این کالا تبدیل شده است. به نظر می‌رسد این سازمان بیشتر نگران اثرات تورمی عرضه سنگ‌آهن است تا مسائل دیگر.

چون در‌حال‌حاضر قیمت سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند با عیار ۶۰درصد حدود ۶۰هزار تومان در هر تن است. در صورتی که قیمت جهانی آن حدود ۹۰هزار تومان است. اگر این کالا با قیمت ۶۰هزار تومان عرضه می‌شد، قطعا به دلیل تقاضای بالای نرخ پیشنهادی بیشتر از قیمت پایانی در بورس کالا قیمت می‌خورد و این موضوع ارزش شرکت فولاد مبارکه که به تازگی وارد بورس اوراق بهادار شده است را با کاهش روبه‌رو می‌کرد.

اما شایعات جدید در بازار حاکی است عرضه مجدد سنگ‌آهن به سال آینده موکول شده است. به نظر می‌رسد معامله این کالا در بورس، مقدمه‌ای بر آزادسازی این محصول در بازار داخلی شده و از سوی دیگر باعث افزایش ارزش سهام معدنی‌های حاضر در بورس و اوراق بهادار می‌شود.

دیوار فولادی مانع ورود سنگ آهن به بورس کالا

بورس نیوز- در روزهای اخیر اخبار متفاوتی از ورود سنگ آهن به بورس کالا و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای عرضه این کالا به بورس منتشر شده است. در همین حال با وجود احتمال عرضه این کالا در اوایل هفته آینده در بورس کالا شاهد تکذیب خبر ورود این کالا به بورس بوده‌ایم.فرهاد عبداله‌زاده با بیان این مطلب که ورود سنگ آهن به بورس به‌صورت قطعی صورت خواهد گرفت، اضافه کرد: بحث اصلی بر سر زمان عرضه در بورس کالا است.همچنین ایشان از احتمال عرضه این کالا در اوایل هفته آینده خبر داد و گفت: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و رکود طبیعی بورس در این مقطع زمانی احتمال به تعویق افتادن عرضه سنگ آهن در بورس کالا تا اواسط فروردین ماه سال آینده نیز وجود دارد.گفتنی است طی آغاز معاملات روز سه شنبه (۲۱/۱۲/۸۶) سهام شرکت‌های سنگ آهنی همانند گل‌گهر، چادرملو، سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در واکنش به خبر عدم ورود سنگ آهن به بورس کالا صف‌های خرید خود را واگذار کرده و تا منفی ۲درصد نیز معامله شدند.به گفته اکثر کارشناسان بازار سرمایه عمده دلیل کاهش قیمت سهام شرکت‌های سنگ آهن در روز گذشته، خبر عدم ورود این کالا به بورس کالا بود.شاید یکی از مهمترین دلایل به تعویق افتادن ورود سنگ آهن به بورس کالا تاثیر آن بر افزایش قیمت مواد اولیه فولاد سازان و کاهش سودآوری این شرکت‌ها باشد.قرار بود سنگ آهن مازاد نیاز فولاد سازان داخلی به بورس کالا وارد شود که از بین شرکت‌های سنگ آهنی یاد شده تنها شرکت چادر ملو دارای تولید مازاد بر نیاز فولاد سازان داخلی است.