بازار روی در آستانه سقوط

گروه بورس کالا - به دنبال قطعی‌شدن افزایش قیمت گوگرد مورد استفاده در اسید سولفوریک به بیش از ۱۶برابر قیمت قبلی آن، مدیران شرکت‌های تولیدکننده روی دور جدیدی از مذاکرات را با مسوولان شرکت ملی گاز به عنوان تامین‌کننده اصلی گوگرد کارخانه‌های اسید سولفوریک و معاونان وزارت صنایع و معادن آغاز کرده‌اند. به عقیده دست‌اندرکاران صنعت روی کشور در صورت افزایش قیمت گوگرد سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی انجام شده در صنعت روی تحت‌شعاع قرار می‌گیرد که به همین منظور تولیدکنندگان روی به همراهی انجمن تولیدکنندگان اسید سولفوریک کشور، با ارسال نامه‌ای به شرکت ملی گاز خواستار تجدیدنظر در این تصمیم شدند و جلسه‌ای را نیز با مسوولان وزارت صنایع و معادن در روز دوشنبه برگزار کردند.

احمد وثوق، رییس انجمن تولیدکنندگان اسید سولفوریک کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب که در حال حاضر ۱۴واحد فعال به عنوان بخش خصوصی در صنعت اسید سولفوریک کشور فعال بوده و ۳۰۰هزار تن در سال تولید دارند، گفت: افزایش قیمت گوگرد علاوه‌بر قیمت نهایی شمش روی، صنایع دیگری چون باتری‌سازی، کودهای شیمیایی، تصفیه روغن، شوینده‌ها و پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود، از این رو افزایش قیمت گوگرد بر قیمت نهایی این تولیدات تاثیر خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از نهم بهمن‌ماه سال جاری اعلام شد که قراردادهای قبلی درخصوص تحویل گوگرد به کارخانه‌ها براساس قیمت ۴۲۰تومان که قیمت فعلی مبادلات جهانی گوگرد است اجرا خواهد شد و البته در قراردادهای جدید نیز از خریداران سفته دریافت می‌شود تا در صورت رشد قیمت‌های جهانی مابه‌التفاوت قیمت گوگرد از خریداران دریافت شود.

وثوق با اشاره به نامه‌ای که به مدیرعامل شرکت گاز در این خصوص ارائه شده است، گفت: طی هفته جاری با ارسال این نامه به مسوولان شرکت گاز درخواست کردیم تا در تصمیم خود تجدیدنظر کنند، چرا که با افزایش قیمت گوگرد، توان خرید مصرف‌کنندگان اسید، از جمله تولیدکنندگان روی کاهش می‌یابد و این فرآیند سرمایه در گردش موردنیاز شرکت‌های تولید اسیدسولفوریک را تا ۱۷برابر افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه درصد گوگرد مورد استفاده در اسیدسولفوریک به نسبت تولید کل آن در کشور بسیار ناچیز است، گفت: ضمن آنکه تولید آن برای کشور ما که از ذخایر گاز فراوان بهره‌ می‌برد، هزینه زیادی ندارد.

وی در خصوص دلایل بالا بودن قیمت جهانی گوگرد، گفت: گران بودن قیمت گوگرد در بازارهای جهانی به این دلیل است که میزان ذخایر گازی در تمام کشورها یکسان نیست و همین امر رشد تقاضا از سوی برخی کشورها را به وجود می‌آورد که در نهایت افزایش قیمت گوگرد را به دنبال دارد، اما در ایران ما به اندازه کافی می‌توانیم تولید کنیم و یا اینکه حداقل برای برخی مصارف که اهمیت زیادی دارند از جمله شوینده‌ها و تولید شمش روی می‌توان این محصول را با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار داد.

وی با انتقاد از افزایش یک‌باره قیمت گوگرد گفت: بهتر بود تا فروشندگان گوگرد ابتدا زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌کردند و بعد از آن اقدام می‌کردند.

رییس انجمن تولیدکنندگان اسیدسولفوریک در ادامه یادآور شد: متاسفانه افزایش قیمت گوگرد که حتی شامل قراردادهای قبلی نیز می‌شود در حالی صورت می‌پذیرد که قانون برنامه چهارم توسعه راهکار چنین مواردی را پیش‌بینی کرده بود. چرا که در بند ج ماده ۳۹ آن آمده است: چنانچه دولت به هر دلیل فروش کالا یا خدمات را به قیمتی کمتر از قیمت تعیین شده تکلیف کند، مابه‌التفاوت قیمت تعیین شده و تکلیف شده می‌باید همزمان تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت شود، اما به عقیده ما در خصوص قیمت گوگرد به این بند استناد و عمل نشده است.

احمد فغفوری، مدیرعامل شرکت کاوشگران روی نیز با اشاره به جلسه روز دوشنبه دست‌اندرکاران اسید و روی کشور با مسوولان وزارت صنایع و معادن گفت: معاون معدنی وزارت صنایع و معادن و مدیران وی که در این جلسه حضور داشتند نیز از این اقدام ابراز تاسف کردند و افزایش یکباره قیمت گوگرد از ۲۴۶ریال به ۴۲۰ را حرکت بی‌مطالعه‌ای توصیف کردند و قول مساعد دادند تا مساله را به طور جدی

پیگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه صنعت روی کشور به‌رغم تاثیر زیادی که در ارزآوری دارد در صورت ادامه چنین سیاست‌هایی رو به نابودی خواهد رفت، گفت: تمام تلاش صنعت روی در کشور طی چند سال اخیر راهیابی به بازارهای جهانی از جمله بورس‌فلزات لندن بوده اما متاسفانه بی‌برنامگی و تغییر سیاست‌ها باعث شده تا به‌رغم تقاضاهای زیاد، نتوانیم قراردادی را با خریداران خارجی به ثبت برسانیم.

فغفوری یادآور شد: متاسفانه چند روز قبل یک فعال بورس لندن که علاقه زیادی داشت تا از ایران، روی خریداری کند به دلیل سردرگمی شرکت‌های روی ایران موفق به خرید نشد.

وی تاثیر افزایش قیمت گوگرد در قیمت نهایی روی را بسیار قابل‌توجه خواند و گفت: البته متاسفانه هزینه نهایی تولید روی در کشور ما رو به افزایش است که این مساله توجیه اقتصادی صادرات محصول روی را از بین می‌برد. این در حالی است که این صنعت زمینه اشتغال بیش از ۱۰هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور به‌وجود آورده است.