گروه بورس کالا- افزایش نگرانی در مورد رکود اقتصادی در آمریکا و افزایش قدرت داخلی یورو در مقابل دلار، افزایش قیمت نفت و بحران پولی و مالی در سطح جهانی در حال حاضر موجب بدبینی نسبت به شرایط اقتصادی و نیز کاهش رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال ۲۰۰۷ شده است. به گزارش مرکز مطالعات اقتصادی و برنامه‌ریزی شرکت بورس کالا، با این وجود پیش‌بینی‌ها حاکی از آینده‌ای روشن برای بازار فولاد است. تقاضای چین و هند و کشورهای CIS در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت. سال ۲۰۰۸ برای بازار فولاد اروپا نیز سال خوبی خواهد بود.

با توجه به افزایش ۱۰۰دلاری قیمت میلگرد در کشورهای CIS از اوایل دسامبر سال گذشته، تقاضای میلگرد از سوی خریداران این منطقه کاهش یافته است. اما پذیرش قیمت‌های پیشنهادی عرضه‌کنندگان CIS از سوی بازارهای خاورمیانه و آسیا و سطح بالای تقاضای جهانی، این تولیدکنندگان را بر آن داشته تا به افزایش قیمت‌های خود ادامه دهند. طی هفته گذشته قیمت هر تن بیلت صادراتی این منطقه به خاورمیانه و اروپا ۱۵دلار افزایش یافت.

به طور کلی قیمت بیلت در بازارهای جهانی از جمله کشورهای CIS و ترکیه، اخیرا با ۱۰ تا ۳۰دلار افزایش مواجه شده است.

این در حالی است که رشد قیمت اسلب در بازارهای جهانی شدت بیشتری داشته و حدود ۲۵ تا ۸۰دلار گزارش شده است. صادراتی چین، اسلب وارداتی کشورهای آسیایی جنوب‌شرقی از کشورهای CIS و نیز اسلب صادراتی برزیل از جمله اقلامی بوده‌اند که با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

بازار میلگرد صادراتی ترکیه با حجم بالای تقاضا مواجه است. قیمت‌های پیشنهادی صادرکنندگان میلگرد کشورهای CIS همچنان بالا است و همین امر باعث شده است که متقاضیان آن کاهش پیدا کنند. در بازار آمریکا نیز با توجه به افزایش قیمت میلگرد در بازارهای جهانی و نیز رشد قیمت مواد اولیه از جمله آهن قراضه، قیمت میلگرد در بازار داخلی آمریکا رو به افزایش است.

قیمت صادراتی ورق گرم چین اخیرا روند صعودی داشته است. آخرین قیمت هر تن ورق گرم صادراتی fob این کشور ۷۰۵ تا ۷۱۰دلار بوده است. تولیدکنندگان فولاد برای جبران افزایش قیمت مواد اولیه، سعی در افزایش بیشتر قیمت‌ها دارند. به طور کلی قیمت‌های ورق گرم و سرد در اغلب بازارهای جهانی در حال رشد است.

عدم صادرات ورق سرد از سوی چین، افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل و قیمت مواداولیه باعث رشد چشمگیر قیمت‌ها شده است. با این وجود، چین اعلام کرده است که در اثر تشدید سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، احتمالا رشد مصرف فولاد خام در این کشور در سال ۲۰۰۸ کاهش یافته و به ۱۰درصد خواهد رسید.

مس

گرچه تقاضا برای فلزات پایه ثابت مانده، اخیرا قیمت‌ها به سرعت افزایش یافته است. تحلیل‌گران، دلایل اصلی افزایش قیمت را قطع برق و کاهش عرضه می‌دانند. پیش‌بینی می‌شود که کمبود برق در چین باعث کاهش عرضه آلومینیوم به میزان ۳۰۰هزار تن شود. این وضعیت در مورد روی هم صادق است که کمبود برق باعث کاهش تولید آن شده است.