گروه بورس کالا- دولت چین به علت نابسامانی شدید در بازار سنگ‌آهن Spot به خصوص در سه ماه آخر سال ۲۰۰۷ تلاش کرد با استفاده از اهرم‌های فشار، خرید و فروش سنگ‌آهن را تحت کنترل خود درآورد.

چین به علت تعدد کارخانه‌های کوچک و متوسط فولادسازی و فقدان یک نظام هماهنگ برای واردات با مشکلاتی جهت تامین سنگ و تنظیم بازار سنگ‌آهن مواجه شده است. این عدم ثبات به این دلیل است که اکثر کارخانه‌های مایحتاج ماهیانه خود را به صورت Spot و نه در غالب قراردادهای بلندمدت تهیه می‌کنند که این نحوه تامین موجب آشفتگی در بازار می‌شود و در نهایت تبعات ناشی از آن به بازار قراردادهای بلندمدت آسیب می‌رساند.

این امر به نوبه خود موجب خسارت فراوان به کارخانه‌های فولادی بزرگ که تولیدات در حجم میلیون تن دارند، شده است.

طی چند ماه گذشته، دولت مرکزی چین با اعمال فشارهایی در صدد ادغام کارخانه‌های کوچک و یا الحاق آنها به کارخانجات بزرگ بوده است تا بدین‌وسیله بتوانند متولیان خرید را تا آنجا که می‌توانند کمتر و قدرتمندتر کنند.

از جمله این اهرم‌های کنترلی، فشار اعمال عوارض صادراتی ۲۵-۵درصد بر روی یکسری محصولات فولادی از اول ژانویه ۲۰۰۸ بوده است.

از دیگر اهرم‌های فشار، عدم اعطای تسهیلات بانکی به کارخانجات کوچک و متوسط پس از تعطیلات ژانویه ۲۰۰۸ بوده که منابع خبری از ادامه این روند تا بعد از جشنواره‌ بهاری چین خبر می‌دهند.

در همین راستا، منبع خبری

Mysteel گزارش داد: «در پایان هر سال، کارخانه‌های فولادی چین دچار مشکل نقدینگی می‌باشند که این امر به خصوص پیش از سال نو آنها تشدید می‌شود؛ چرا که زمان بازپرداخت‌ وام‌های بانکی و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان کارخانجات است.»

از دیگر اهرم‌های فشار عدم تجدید مجوزهای خرید بوده که در سال ۲۰۰۸ صدور این مجوزها ۳۰درصد کاهش یافته است.

در یک جمع‌بندی کلی و با استناد به منابع خبری، می‌توان انتظار داشت که بازار سنگ‌آهن در ماه‌های ژانویه و فوریه با یک رکود نسبی مواجه خواهد بود.

منبع: سیاحان سپهر آسیا