علائم خطر در بازار «روی»

منیژه حیاتی

آزادسازی قیمت دو محصول اسیدسولفوریک و گوگرد و خروج آنها از شمول قیمت‌گذاری دولتی، قیمت آنها را در بازار با رشد شدیدی مواجه می‌کند که در نهایت این اقدام رشد شدید هزینه تولید محصول روی و نابودی این صنعت در کشور را موجب می‌شود. یوسف مرادلو، رییس انجمن سرب و روی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد شدید قیمت گوگرد در بازارهای جهانی آزادسازی قیمت این محصول توسط شرکت‌های پتروشیمی باعث افزایش ۷۰۰ تا۸۰۰درصدی قیمت گوگرد و به تبع آن رشد قیمت اسید و نهایتا افزایش هزینه‌های تولید روی روی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه مسوولان و مدیران شرکت‌های پتروشیمی بر این باورند که آزادسازی و به دنبال آن افزایش قیمت گوگرد و اسیدسولفوریک تاثیری بر روی صنایع مرتبط علی‌الخصوص صنعت روی ندارد در حالی که اگر گوگرد که در حال حاضر کیلویی ۲۵تومان در اختیار تولیدکنندگان روی قرار می‌گیرد با رقم ۴۰۰تومان که همپای قیمت‌‌‌‌های جهانی است به دست مصرف‌کنندگان برسد، صنعت روی به ورشکستگی کشانده می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی کارخانه‌‌های مختلف روی در کشور گفت: اگر قرار باشد گوگرد و اسید در شرایط فعلی با قیمت‌های آزاد و جهانی در اختیار این کارخانه‌ها قرار گیرد کارخانه‌های روی و طرح‌های توسعه‌ای آنها با مشکل مواجه خواهد شد کما اینکه اخیرا بسیاری از کارخانه‌های تولید روی به دلیل خودداری فروشندگان گوگرد با مشکل تامین این محصول روبه‌رو شده‌اند.

مرادلو با تاکید بر اینکه در تصمیم‌گیری‌های مهم و سرنوشت‌ساز، دولت باید از مشورت کارشناسان و فعالان صنایع مرتبط استفاده کند‌، افزود: متاسفانه یکبار در جریان تعیین تعرفه صنعت روی، دولت تصمیمی را آغاز کرد که تا چندین ماه فعالان این صنعت را با نگرانی و چالش روبه‌رو کرده بود و اگر قرار باشد شرکت‌های پتروشیمی، گوگرد را با قیمت بالا عرضه کنند، بحران مجددا تکرار خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: آزادسازی قیمت روی و به تبع آن رشد قیمت اسیدسولفوریک باعث راکد شدن تمام کارخانه‌های تولید روی و بیکاری بیش از ۱۰هزار کارگر می‌شود. ضمن آنکه صنایع زیردستی نیز دچار مشکل خواهد شد.

مرادلو با بیان این مطلب که اگر قرار است قیمت این ۲ محصول آزاد بشود باید قیمت کالاهای دیگر علی‌الخصوص خاک نیز آزاد شود و به بیانی دیگر آزادسازی به طور کامل صورت گیرد، در خصوص تاثیر روی بر تولید ناخالص ملی گفت: اگر خللی در تولید محصول روی ایجاد شود و قیمت گوگرد افزایش پیدا نکند تا پایان سال ۴۰۰هزار تن شمش روی از کشور صادر خواهد شد اما در غیر این صورت و در صورت افزایش قیمت گوگرد به این رقم در صادرات نخواهیم رسید.

یکی از تولیدکنندگان روی نیز در خصوص تاثیر افزایش قیمت گوگرد بر قیمت روی گفت: با توجه به این که در چند ماهه اخیر قیمت گوگرد از تنی ۶۰ دلار به ۴۷۹ دلار رسیده است اگر این آزادسازی صورت بگیرد قیمت گوگرد در داخل کشور نیز افزایش پیدا خواهد کرد که نهایتا تولیدکنندگان روی را نگران خواهد کرد.

این تولید‌کننده روی جلوگیری از قاچاق گوگرد به خارج از کشور را یکی از دلایل این آزادسازی ذکر کرد و گفت: اما راه‌های بهتری هم برای کنترل قاچاق وجود داشت برای مثال دولت می‌توانست نظارت خود را بر روی تولید شرکت‌های مصرف‌کننده گوگرد متمرکز کند و مشخص کند که آیا این محصول در این کارخانه‌ها استفاده می‌شود یا خیر. بنابراین در صورت عدم هماهنگی محصول نهایی کارخانه‌های گوگردی ارائه شده می‌تواند با متخلفان و افرادی که گوگرد را از کشور خارج کرده‌اند برخورد کند.

واحدهای صنعتی روی آماده عرضه در بورس هستند

همچنین رییس انجمن سرب و روی همچنین در خصوص پایین بودن میزان مبادلات روی در بورس گفت: در‌حال‌حاضر ۴۰درصد از تولیدات روی کشور به مصرف داخل می‌رسد که این رقم با توجه به تولید ۳۰۰هزار تنی روی در کشور در شرایط مطلوب ۱۰۰هزار تن است اما اگر تمام این تولیدات هم در بورس عرضه شود به دلیل عدم وجود تقاضا معامله خاصی در بورس صورت نخواهد‌گرفت.

وی با اشاره به اعلام آمادگی کتبی انجمن سرب و روی نسبت به عرضه شمش روی در بورس گفت: اخیرا نیز در جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت بورس آمادگی تولیدکنندگان روی در خصوص عرضه تمام محصولاتشان در بورس را به اطلاع وی رساندیم ضمن آن که از کارگزاران نیز جهت تقویت طرف تقاضا در بورس تقاضای همکاری کرده‌ایم.