11میلیون تن آهن در سال‌جاری وارد کشور می‌شود

ایسنا- با توجه به وضعیت کنونی، اگر قیمت‌ها در زمستان ثابت بماند جلوی سوءاستفاده بسیاری از افراد گرفته خواهد شد. محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن فروشان تهران، با اشاره به اینکه افزایش واردات و مصرف آهن به دلیل افزایش ساخت‌وساز و طرح‌های عمرانی دولت بوده، گفت: میزان واردات آهن در سال‌های قبل حدود ۵/۷میلیون تن در سال بود که این رقم از ابتدای سال‌جاری تا پایان سال به حدود ۱۱میلیون تن پیش‌بینی می‌شود و نسبت به سال قبل با رشد همراه است.

او گفت: در زمستان‌ها به دلیل کاهش ساخت‌وساز ظاهرا تقاضا برای آهن کاهش می‌یابد و همین موضوع باعث می‌شود که عده‌ای از افراد در این فصل اقدام به خرید سلفی آهن کنند و آن را برای بهار که فصل رونق ساخت‌وساز است، ذخیره کنند.

رییس شورای اصناف کشور فروش سلفی آهن در بورس را یکی از دلایل افزایش قیمت آهن دانست و گفت: این موضوع تاثیر منفی بر بازار می‌گذارد و باعث می‌شود افراد از رکود ساخت‌وساز سوءاستفاده کنند.

آزاد با بیان اینکه عمده واردات آهن از سوی بخش‌خصوصی انجام شده است، گفت: مقداری از این واردات ۱۱میلیون تنی هم از سوی دولت و به منظور انجام کارهای عمرانی و زیربنایی انجام شده است که عمده این واردات از چین بوده و پس از آن هم کشورهایی از آسیای میانه، اوکراین، روسیه، ترکیه و لهستان عمده‌ترین صادرکنندگان آهن به ایران بوده‌اند.

او درباره چگونه قیمت‌گذاری تیرآهن و میلگردهای تولید داخل گفت: قیمت تولیدات داخلی با توجه به مواد اولیه ارزان و استفاده از تسهیلات دولتی پایین تر از آهن‌های وارداتی است ولی قیمت آن مطابق با واردات تنظیم می‌شود.

او ادامه داد: قیمت تمام شده تولیدات تولیدکنندگان کوچک بخش‌خصوصی تقریبا برابر با واردات است چون آنها مجبورند مواد اولیه را از خارج وارد کنند و علاوه بر آن امکانات بخش دولتی را هم ندارند که همین موضوع باعث می‌شود قیمت تمام شده تولیدات آنها با محصولات خارجی تقریبا برابر باشد.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان تهران تاکید کرد: برخی از محصولات وارداتی از چین در اوایل با استانداردهای کشور همخوان نبود ولی در حال حاضر تمام کالاهایی که وارد کشور می‌شوند تحت نظارت استاندارد هستند و کالاهای غیراستاندارد مرجوع می‌شوند.