گروه بورس کالا- زهرا مسافر: کارشناسان معتقدند با گذشت دو ماه از طرح تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ وزارت جهاد کشاورزی، نه تنها موفقیتی در این بازار احساس نشد، بلکه حجم مبادلات کشاورزی در بورس با کاهش حدود ۵۲درصدی مواجه بود.

بنابراین گزارش از دو ماه اخیر وزارت جهاد کشاورزی طرح‌های جدیدی تحت عنوان تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ را پیاده کرده است مبنی بر اینکه کنجاله، ذرت و سایر محصولات مورد نیاز تولیدکنندگان گوشت و مرغ را تامین و در عوض گوشت و مرغ آنها را خریداری کند. بر اساس این طرح، قرار شد که مواد اولیه مورد نیاز مرغداران از طریق اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی به قیمت کمتر از نرخ بازار به تولیدکنندگان عرضه شود و در عوض مرغدار موظف است که پس از برداشت، مرغ تولیدی خود را به کشتارگاه تحویل دهد؛ به گونه‌ای که هزینه حمل‌ونقل از مرغداری تا کشتارگاه نیز بر عهده اتحادیه مربوطه باشد و مرغ‌های کشتار شده از طریق عوامل توزیع در سطح کشور توزیع و سپس با مرغدار تسویه حساب شود.

در طرح مربوطه قیمت هر کیلو مرغ حدود یک‌هزار و ۴۰۰تومان تعیین شد تا بدین ترتیب نسبت به تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ اقدام و با کنترل قیمت از رشد آن جلوگیری شود.

در این میان، مقرر شد که مرغ تولیدی توسط مرغداران به سردخانه‌ها انتقال یابد و در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار گیرد تا برای مواقع ضروری از قبیل ایام نوروز و ماه مبارک رمضان ذخیره‌سازی شود.

در حالی که وزارت جهاد کشاورزی با اجرای این طرح، درصدد تضمین برای مرغداران بود که بدون پرداخت وجه، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند؛ اما به عقیده کارشناسان بازار کشاورزی در حالی که ۷۰درصد مرغداران با این وزارتخانه قرارداد بستند، ناگهان نارضایتی از سوی استان‌های کشور شنیده شد که وزارت جهاد تنها ۵۰درصد از مواد اولیه مورد نیاز مرغداران را عرضه کرده است و مابقی را از بازار آزاد تهیه کردیم که از این رو نمی‌توانند مرغ تولیدی خود را با قیمت مصوب تعیین شده از سوی این وزارتخانه تحویل دهند.

از سویی دیگر تولیدکنندگان اظهار داشتند که مرغ تولیدی خود را به کشتارگاه تحویل می‌دهند، اما به ازای آن وجهی دریافت نمی‌دارند.

به عقیده کارشناسان به نظر می‌رسد که طرح مربوطه با شکست مواجه شده و در نتیجه قیمت نهاده‌های دامی نسبت به دو ماه گذشته با رشد مواجه شده؛ به گونه‌ای که هر کیلو کنجاله از ۳۴۰ تومان به ۴۲۱ تومان، ذرت از ۲۱۰ تومان به ۲۷۰ تومان و جو از ۱۷۰ تومان به ۲۳۰ تومان رسیده است.

با رشد قیمت نهاده‌های دامی شاهد افزایش قیمت مرغ طی ماه‌های آینده خواهیم بود.

کارشناسان از وزارت جهاد کشاورزی خواستار تجدیدنظر روی طرح مذکور شدند و کنترل قیمت نهاده‌های دامی از طریق تعرفه و واردات را بهترین راهکار برای حل مشکل یاد شده، برشمردند.

به عقیده کارشناسان هم‌اکنون با اجرای طرح تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ از سوی وزارت جهاد کشاورزی از دو ماه گذشته حجم مبادلات کشاورزی در بورس کالای ایران حدود ۵۲درصد کاهش یافته است.کارشناسان عرضه نهاده‌های دامی (کنجاله، ذرت و جو) از سوی بورس کالا را بهترین راهکار برای کاهش قیمت این مواد اولیه دانستند و اظهار داشتند: باید دولت از طریق آزادسازی قیمت آنها و کنترل قیمت از طریق تعرفه واردات نسبت به این امر مهم اقدام کند.