رشد 28تومانی قیمت آهن در بورس

گروه بورس کالا- بیتا احمدی، روز گذشته در مبادلات بورس کالای ایران با تاثیرپذیری رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی پیش‌بینی شد، متوسط قیمت مس که طی هفته گذشته ۳۹دلار کاهش یافته بود در روز دوشنبه جبران شده و افزایش پیدا کند.

در واقع شرایط قیمتی نفت باعث خواهدشد، نرخ مس که در بورس فلزات لندن روز جمعه کاهش یافته بود، در روز دوشنبه رشد خود را از سرگیرد. در بخش معاملات محصولات فولادی نیز ذوب‌آهن اصفهان که بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد است، توانست کالاهای عرضه‌شده خود را با ۲۸۰ریال رشد قیمت نسبت به هفته گذشته به فروش برساند.

دیروز در گروه‌های مختلف معاملاتی انواع آلومینیوم، جو، ذرت، روی، شکر، فولاد، مس و کنجاله‌ها به روی رینگ آمده و مورد خرید و فروش قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از تالار نقره‌ای، مس کاتد از انبار کارخانه ملی مس ۱۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷۶هزار و ۶۵۲ریال تحویل فوری به روی رینگ آمد که در مقابل کل تقاضا برای این محصول ۱۵۰۰تن با نرخ ۷۴هزار ریال پیشنهاد شد.

در نهایت ۱۵۰۰تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۷۶هزار و ۲۸۴ریال داد وستد شد. مس مفتول انبار کارخانه‌ ملی مس نیز ۱۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷۸هزار و ۵۳۵ریال نقدی عرضه شد. کل تقاضا برای این محصول ۹۸۰تن بود.

عرضه‌کننده این محصول اعلام کرد که مشکلی برای افزایش عرضه وجود ندارد، درنهایت ۹۸۰تن از این کالا با نرخ ۷۸هزار و ۱۶۷ریال به فروش رسید.

مس مفتول ۸mm انبار کارخانه دنیای مس، نیز ۲۰تن با نرخ کیلویی ۷۸هزار و ۳۱۷ریال تحویل فوری وارد رینگ شد که همین مقدار از این کالا با نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده مورد معامله قرار گرفت.

گفتنی است، در بازار معاملاتی ۲۹مهرماه در گروه مس ۱۱۷دلار بالاتر از قیمت بورس‌فلزات لندن LME این محصول فروخته شد.

این گزارش حاکی است، در جلسه معاملاتی گروه فولاد، ذوب‌آهن اصفهان، سبد تیرآهن ۱۴-۱۶-۱۸، تیرآهن کوتاه ۲۷، میلگرد کوتاه ۲۰-A۳ و تیرآهن کوتاه ۲۰ خود را عرضه کرد.

فولاد آذربایجان سبد میلگرد ۲۰ تا ۱۴-A۳ را عرضه و گروه ملی نیز تیرآهن ۱۴ و سبد میلگرد A۲-A۳ خود را آورد.

همچنین تیرآهن ۱۴ و ۱۶ ZAPSIB روسیه نیز در رینگ مبادلاتی فولاد عرضه و به فروش رسید.

سبد تیرآهن ۱۴-۱۶-۱۸ انبار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان ۲۱۱۲۰تن با نرخ کیلویی ۷هزار و ۴۴۴ریال تحویل در ۳۰آبان ماه عرضه شد.کل تقاضا برای این محصول ۱۰۶هزار و ۹۲۰تن بود. با رقابتی که میان کارگزاران برای تصاحب این کالا در گرفت، در نهایت این محصول با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۷۲۸ریال معامله شد.به طوری که نفر اول کارگزاری توسعه سرمایه ۱۰۵۶۰تن را با نرخ ۷هزار و ۷۲۸ریال و نفر دوم کارگزاری مفید ۱۰۵۶۰تن از این کالا را با نرخ ۷هزار و ۷۲۲ریال خریداری کردند.

تیرآهن کوتاه ۲۷ ذوب‌آهن اصفهان ۱۲۸۰تن با نرخ کیلویی ۹هزار و ۴۵۰ریال نقدی عرضه شد.کل تقاضا برای این محصول ۹هزار و ۴۰۰تن بود که در نهایت با نرخ هر کیلو ۹هزار و ۵۰۵ریال به فروش رسید.میلگرد کوتاه ۲۰-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۲۴۰تن نقدی عرضه و با نرخ کیلویی ۶هزار و ۶۶۸ریال معامله شد.

آخرین کالای عرضه شده ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالای دیروز تیرآهن طول کوتاه ۲۰ بود که ۳۰۰تن از آن با نرخ ۹هزار ریال نقدی وارد رینگ شد که تقاضا برای آن ۱۸۰۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار ریال بود که در نهایت زمان رقابت این کالا با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۱۶۰ریال دادوستد شد.

فولاد آذربایجان (میانه) سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ خود را ۸هزار تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۲ریال تحویل فوری عرضه کرد که با همین نرخ مورد معامله قرار گرفت.

تیرآهن ۱۴ گروه ملی نیز ۱۷۳۰تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۸۰۰ریال برای سلف ۳۰ دی‌ماه عرضه و به فروش رساند.

سبد میلگرد A۲-A۳ گروه ملی نیز ۴۵۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۶۵۰ریال سلف ۳۰ دی ماه عرضه و دادوستد شد.

تیرآهن ۱۴ و ۱۶ ZAPSIB روسیه تحویل در بندر امیرآباد ۲۵۰ تن با نرخ هر کیلو ۷۵۲۰ریال عرضه و به فروش رسید.

در مجموع در گروه فولاد ۳۷هزار و ۴۲۰ تن عرضه و در مقابل ۱۳۶هزار تن تقاضا وجود داشت که ۳۷هزار و ۴۲۰ تن از این کالا به ارزش ۲۷۹میلیارد و ۱۹۱میلیون و ۷۲۰هزار ریال در بورس کالا دادوستد شد.در بازار سهام روز گذشته نیز آخرین روز عرضه میلیونی فولاد مبارکه اصفهان انجام شد، ‌در واقع ۱۲۷میلیون صف خرید با نرخ ۳۴۲۰ ریال دادوستد شد.

فولاد خوزستان نیز با ۲۵میلیون صف خرید در نرخ ۴۴۹۹ریال معامله شد، «فخوز» احتمال بسته شدن نماد جهت تعدیل مثبت EPS تا ۶۰۰ریال را دارد.

آلومینیوم صف فروش در نرخ ۱۲۴۲ریال و ملی مس نیز در نرخ ۸۷۱۰ریال معامله شدند.در گروه معاملاتی کنجاله‌ها، ذرت و شکر نیز برای نخستین بار جو،‌ ذرت و کنجاله به صورت سلف عرضه شدند که تنها ذرت و کنجاله مورد مبادله قرار گرفتند.

ذرت دانه‌ای برزیل ۵۰ تن عرضه و ۳۰ تن از آن با نرخ ۲هزار و ۷۰۰ریال برای تحویل در ۳۰ آبان‌ماه دادوستد شد.

شمش روی ۹۵/۹۹ ذوب و روی اصفهان ۱۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۳۱هزار و ۶۰۰ ریال عرضه شد. کل تقاضا برای این محصول ۱۵۰ تن بود که در نرخ هر کیلو ۳۱هزار و ۶۰۰ریال به فروش رسید.

شمش روی ۲/۹۹-۱۰۰۰ پوندی و شمش ۷۵/۹۹-۱۰۰۰ پوندی انبار کارخانه المهدی نیز عرضه شد که مورد معامله قرار نگرفت. تنها شمش ۹۹-۱۰۰۰ پوندی انبار کارخانه المهدی ۱۰۰تن از آن با نرخ ۲۵هزار ریال دادوستد شد.

در ۲۹ مهرماه ۴۰هزار و ۲۶۰ تن محصول در بورس کالای ایران به ارزش ۴۷۶میلیارد و ۳۳۵میلیون و ۲۳۰ریال معامله شد.

برای اولین بار محصولات کشاورزی به صورت سلف در بورس کالا معامله شد

در روز یکشنبه مورخ ۲۹/۰۷/۱۳۸۶ در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۴۰‌هزار و ۲۶۰‌تن انواع آلومینیوم، فولاد، روی، مس، ذرت و کنجاله به ارزش ۴۷۶‌میلیارد و ۳۳۵‌میلیون و ۲۲۰‌هزار ریال داد و ستد شد.به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس در روز یکشنبه شاهد جمعا ۴۱‌هزار و ۵۸۵تن عرضه و در مقابل ۱۳۹‌هزار و ۲۹۰ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۴۰‌هزار و ۲۰۰‌تن عرضه و در مقابل ۱۳۹‌هزار و ۷۰‌تن تقاضا برای محصولات فلزی و یک‌هزار و ۳۸۵‌تن عرضه و در مقابل ۲۲۰‌تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، ۳۷‌هزار و ۴۲۰‌تن انواع محصولات فولادی در ۸‌رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۲۷۹‌میلیارد و ۱۹۱‌میلیون و ۷۲۰‌ریال به صورت نقدی و سلف مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۹۴/۹۲ و ۶۱/۵۸‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد. در گروه آلومینیوم نیز، ۲۰‌تن شمش آلومینیوم در یک رینگ معاملاتی به ارزش ۵۰۰میلیون ریال به صورت نقدی معامله شد که از نظر وزن و ارزش ۰۵/۰ و ۱۰/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. شایان ذکر است در این روز، در گروه محصولات مس، ۲‌هزار و ‌۰۰ تن مس مفتول و مس کاتد به صورت نقدی در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۱۹۲‌میلیارد و ۵۹۶میلیون ریال به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش ۲۱/۶ و ۴۳/۴۰درصد از کل بازار به این گروه اختصاص یافت.بر این اساس، در گروه روی نیز ۱۰۰ تن شمش روی در یک رینگ معاملاتی به صورت نقدی به ارزش ۳میلیارد و ۱۶۰‌میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۲۵/۰ و ۶۶/۰‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد. گفتنی است در روز مذکور در گروه محصولات کنستانتره عرضه‌ای صورت نگرفت.

رینگ محصولات کشاورزی

در شرکت بورس کالای ایران در رینگ محصولات کشاورزی برای نخستین بار پس از سه سال، عرضه محصولات در گروه جو، ذرت و کنجاله به صورت سلف صورت گرفت.

در گروه ذرت،۳۰ تن ذرت دانه‌ای به صورت سلف در یک رینگ معاملاتی به ارزش ۸۱‌میلیون ریال داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۰۷/۰۰ و ۰۲/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. همچنین در این روز در گروه کنجاله، ۱۹۰ تن کنجاله سویا به ارزش ۸۰۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف در ۲ رینگ معاملاتی جداگانه معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۷/۰ و ۱۷/۰درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. گفتنی است در گروه شکر نیز یک‌هزار و ۳۰‌تن شکر سفید و شکر خام به صورت نقدی و در گروه جو، ۵۰‌تن جو دامی به صورت سلف عرضه شد که تقاضایی برای آنها وجود نداشت.