گروه بورس کالا- در نیمه اول سال‌جاری (ژانویه تا ژوئن) میزان واردات فولاد به منطقه خاورمیانه به طور حیرت‌انگیزی از آمار واردات این کالا به دیگر کشورهای بزرگ مصرف‌کننده فولاد بیشتر بود.

آمارها نشان می‌دهد که میزان واردات فولاد به این منطقه ۶میلیون تن بیشتر از سال گذشته بود. حجم واردات فولاد به ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان منطقه خاورمیانه تقریبا دو برابر سال پیش بوده است.

به گزارش متال‌بولتن و به نقل از ایران‌سینا، همچنین صادرات جهان به منطقه خاورمیانه با ۵۶درصد افزایش به ۱۳/۱۷میلیون تن رسیده به طوری که در نیمه اول سال‌جاری مقدار واردات فولاد خاورمیانه بیشتر از واردات فولاد آمریکا (۸/۱۵میلیون تن)، کره‌جنوبی (۳/۱۳میلیون تن)، و چین (۷/۸میلیون تن) بود.

طی مدت ژانویه تا ژوئن تنها واردات ۲۶میلیون تنی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا از خاورمیانه بیشتر شد.

صادرات چین به این منطقه نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافت.

به طوری‌که در نیمه اول سال‌جاری با بیش از ده برابر افزایش به ۰۵/۵میلیون تن رسید که در مدت مشابه سال قبل ۴۷۶هزار تن بود. در نیمه اول امسال در این منطقه، ایران مقصد اصلی صادرات بود و حجم صادرات با ۹۸درصد افزایش به ۶۶/۵میلیون تن رسید.

بعد از آن امارات متحده عربی با ۵۸درصد افزایش به ۱۲/۴‌میلیون تن، عربستان با ۴۶درصد افزایش به ۷/۲‌میلیون تن و سوریه با ۴۱‌درصد افزایش به ۴۹/۱‌میلیون تن رسد.

صادرات محصولات نیمه‌نهایی و محصولات طویل نیز به بیش از دوبرابر و به ترتیب با ۱۲۷‌درصد افزایش به ۵۸/۳‌میلیون تن و دیگری با ۱۱۹‌درصد افزایش به ۳/۷‌میلیون تن رسید.

از لحاظ حجم صادرات به خاورمیانه کارخانه‌های روسیه بعد از چین قرار گرفتند و صادرات روس‌ها در نیمه اول سال جاری با ۱۱۴‌درصد افزایش بالغ بر ۷۲/۲‌میلیون تن شد.

اما صادرات کارخانه‌های اروپا به این منطقه از ۹۶/۱‌میلیون تن نیمه اول سال ۲۰۰۶ با ۲۰‌درصد کاهش به ۵۷/۱‌میلیون تن رسید. عمده محصولات صادراتی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به خاورمیانه، محصولات تخت و تیوب است.

صادرات محصولات تخت جهان به این منطقه ۹‌درصد افزایش یافت اما کل صادرات تیوب با ۶‌درصد کاهش به ۹۵/۱‌میلیون تن رسید.

دلیل اصلی رشد مصرف فولاد در منطقه خاورمیانه افزایش قیمت نفت و به دنبال آن رشد ساخت‌وساز است.

پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده روند ساختمان‌سازی در این منطقه رشد بیشتری داشته باشد.