ایران سینا - بعد از تعطیلات یک هفته قبل چین، قیمت داخلی فولاد این کشور دچار نابسامانی‌هایی شد و قیمت محصولات طویل نسبت به قیمت پایین اواخر سپتامبر به‌دلیل افزایش تقاضای خریداران داخلی افزایش یافت. میزان موجودی محصولات طویل در بازار داخلی اندکی افزایش پیدا کرد، زیرا هفته قبل داد و ستدهای بازار داخلی راکد بود. اما موجودی بالا تاثیر نزولی بر روی بازار این هفته محصولات طویل نگذاشت. در شانگهای موجودی سیم مفتول نسبت به اواخر سپتامبر با ۱۸‌درصد افزایش به حدود ۷۱۰۰۰ تن و موجودی آرماتور با ۹‌درصد افزایش به ۲۴۰۰۰۰ تن رسید. یکی از عوامل افزایش دهنده قیمت محصولات طویل، افزایش قیمت کارخانه‌های فولادسازی سراسر چین به‌علت رشد قیمت مواد اولیه است. فولادسازان بزرگ مثل Anshan Seel و Wuhan Steel قیمت تحویل در کارخانه محصولات طویل را ۱۲۰-۳۰ یوآن (۱۶-۴ دلار) در هر تن افزایش دادند. در شرق چین در بازار آزاد قیمت آرماتور ۱۲ میلی متری نسبت به اواخر سپتامبر با ۲۰-۱۰ یوآن افزایش به ۳۹۵۰-۳۸۷۰ یوآن در هر تن رسید.

علی‌رغم افزایش قیمت‌ها در این هفته، تجار در مورد قیمت محصولات طویل محتاط هستند و می‌گویند ممکن است پکن مالیات بر صادرات محصولات طویل را از ۵‌درصد اواخر سال قبل به ۱۵‌درصد افزایش دهند. مصرف‌کنندگان در خرید محصولات تخت احتیاط می‌کنند، زیرا گسترش ظرفیت فولادسازان ادامه دارد. یک تاجر گفت عرضه مازاد همچنان بزرگترین مساله بازار محصولات تخت است. همه انتظار دارند فولادسازان برای جذب خریداران بازهم قیمت‌ها را کاهش دهند. در جنوب چین قیمت کلاف گرم ۳ میلی متری با ۱۰۰ یوآن کاهش به ۴۶۰۰-۴۴۰۰ یوآن در هر تن رسید، اما در شرق چین اغلب در همان قیمت ۴۳۵۰-۴۳۲۰ یوآن در هر تن باقی ماند.

احتمال افزایش تعرفه صادرات فولاد چین

ایران سینا - اخبار رسیده حاکی از این است که کارشناسان احتمال می‌دهند، پکن برای کاهش صادرات، مالیات بر صادرات بعضی محصولات فولادی را در سال جاری ۲۵-۱۵‌درصد افزایش دهد. به گفته منابع آگاه این محصولات شامل کلاف گرم، صفحه و محصولات نهایی است. در صورت اجرای این قانون صادرات به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. همچنین احتمال دارد چین با اقدامات تجاری قریب‌الوقوع کشورهای غربی روبه‌رو شود زیرا آنها شدیدا از افزایش صادرات چین در سال گذشته نگرانند.

در ماه آگوست صادرات فولاد نهایی چین نسبت به ماه آگوست با ۴/۹‌درصد افزایش به ۳۸/۵‌میلیون تن رسید. اما کل صادرات ماه ژانویه آگوست نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۹/۸۳‌درصد افزایش بالغ بر ۰۸/۴۵میلیون تن شد.

ادامه سیاست ناموفق ضددامپینگ آمریکا برای صادرات کلاف گرم چین

ایران سینا - کارشناسان در رابطه با تعرفه ضددامپینگ آمریکا اعلام داشته‌اند، تصمیم آمریکا مبنی بر ادامه تعرفه ضد‌دامپینگ برای صادرات کلاف گرم چین ناموفق بوده است. این کارشناسان اعلام داشته‌اند با وجودی که در سال‌های اخیر، کشور چین محصول نسبتا کمی‌به آمریکا صادر کرده است، ولی خسارتی متحمل نشده است. قابل ذکر است از ماه ژانویه تا آگوست سال جاری صادرات کلاف گرم چین به آمریکا نسبت به سال قبل با ۵/۶۸‌درصد کاهش به ۹۱۷/۳۰ تن رسید.

در ماه آگوست نیز دادوستدی انجام نشد، این کاهش صادرات در زمانی بود که صادرات کلاف گرم چین به جهان افزایش چشمگیری داشت و طی مدت ژانویه تا آگوست به رکورد ۹۹/۱۱‌میلیون تن رسید که ۶/۶۸‌درصد افزایش ماهانه داشت. با این وجود اخبار رسیده حاکی از این است که آمریکا همچنین در نظر دارد تعرفه‌های ضد‌دامپینگ روی صادرات کلاف گرم چین، هند، اندونزی، تایوان و تایلند را ادامه دهد. آمریکا از سال ۲۰۰۱ تعرفه‌های ضد‌دامپینگ ۲۰/۶۴ درصدی تا ۸۳/۹۰ درصدی را روی واردات کلاف گرم چین اعمال کرد.

صادرات فولاد چین کاهش یافت

ایران سینا - بررسی آخرین آمار رسیده نشان می‌دهد از آگوست سال قبل تاکنون خالص صادرات فولاد چین به مرور کاهش یافته به‌طوری‌که هم‌اکنون به پایین‌ترین مقدار رسیده است. در ماه سپتامبر خالص صادرات نسبت به ماه آگوست ۲۱‌درصد کاهش یافت و صادرات محصولات فولاد نهایی به ۴۴/۴‌میلیون تن رسید که نسبت به ماه آگوست ۵/۱۷‌درصد کاهش نشان می‌دهد. از ماه فوریه تاکنون نیز به کمترین مقدار رسیده، به طوری که ۳۸‌درصد کمتر از نقطه اوج ماهانه ۱۵/۷‌میلیون تن ماه آوریل است. قابل ذکر است واردات فولاد نهایی با ۱/۲‌درصد کاهش به ۴۳/۱‌میلیون تن رسید که موجب شد خالص صادرات محصولات نهایی ۰۱/۳‌میلیون تن شود که از ماه ژانویه تاکنون پایین‌ترین مقدار است اما هنوز ۲۰‌درصد بیشتر از سپتامبر ۲۰۰۶ است.

در ماه سپتامبر خالص صادرات فولاد نیمه نهایی نسبت به ماه آگوست تغییری نکرد و در همان ۳۳۰۰۰۰ تن باقی ماند. صادرات نیز با ۱۰۰۰۰ تن افزایش به ۳۵۰هزار تن رسید اما واردات با همین‌قدر افزایش بالغ بر ۲۰هزار تن شد. دولت چین تخفیف مالیات بر ارزش افزوده را حذف کرده و در ماه‌های اخیر به دلیل فشار سیاسی زیاد شرکای تجاری از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا، مالیات بر صادرات محصولات فولادی را افزایش داده‌اند. کارشناسان عدم تناسب عرضه و تقاضا را از جمله دلایل اصلی کاهش صادرات می‌دانند. عقیده بر این است که تقاضای زیاد چین منجر به افزایش قیمت داخلی محصولات نیمه نهایی و نهایی شده است که موجب شده فروش داخلی توجه بیشتری را نسبت به صادرات جذب کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه اکتبر خالص صادرات ثابت باشد یا اندکی کاهش ماهانه پیدا کند زیرا قیمت‌های بازار داخلی بالا است.

افزایش۱۰ درصدی قیمت صفحه پوسکو

پوسکو کره جنوبی از ۲۵اکتبر قیمت داخلی صفحه کشتی‌سازی را ۹/۹‌درصد یا ۶۰۰۰۰ ون (۶۵ دلار) افزایش خواهد داد. در نتیجه قیمت تحویل در کارخانه صفحه پوسکو به ۶۰۵۰۰۰ ون در هر تن می‌رسد ولی قیمت صفحه غیر کشتی‌سازی ۶۹۰۰۰۰ ون در هر تن باقی خواهد ماند. آخرین باری که پوسکو قیمت صفحه کشتی‌سازی و غیر کشتی‌سازی خود را افزایش داد، در ماه آوریل و آگوست بود. هم اکنون کارخانه JFE ژاپن بدنبال افزایش ۱۴درصدی قیمت صفحه کشتی‌سازی برای مشتریان داخلی می‌باشد. چاینا استیل تایوان نیز در نظر دارد قیمت صفحه سنگین را برای ماه‌های نوامبر تا ژانویه ۳۰-۲۰ دلار در هر تن افزایش دهد که علت آن عرضه کم و تقاضای زیاد است.