هجوم برای خرید‌ آهن در بازار

گروه بورس کالا- بیتا احمدی: نگرانی خریداران محصولات فولادی از گران‌تر شدن این محصولات در روزهای آینده باعث شده است صف‌های خرید (تقاضا) در بورس کالا بیشتر از پیش شده و محصولات در رقابتی که میان کارگزاران برای تصاحب حجم آهن‌آلات موردنیاز مشتریانشان در می‌گیرد. در نهایت باعث می‌شود که قیمت محصولات فولادی از آنچه عرضه‌کننده عرضه می‌کند گران‌تر و در رقابت تعیین و به فروش برسد که رشد قیمت ۱۰ تا ۲۰تومانی آهن‌آلات طی دو هفته اخیر گواه این مدعا است.

همچنین روز گذشته در بورس اوراق بهادار تهران، فولاد مبارکه اصفهان با نرخ ۳۲۸۷ریال، فولاد خوزستان ۴۳۲۵ریال، آلومینیوم ایران ۱۲۴۳۲ریال و ملی مس ۹۰۴۶ریال خرید و فروش شد.

دیروز بورس کالا شاهد عرضه‌های متفاوتی نسبت به روزهای قبل بود، شاید جالب توجه‌ترین محصول عرضه شده در رینگ معاملاتی این بورس مس کم‌عیار G و R از انبار کارخانه ملی مس بود که هر یک ۲۰هزار تن و به ترتیب نوع G با نرخ هر کیلو ۷۶ و R با نرخ ۲۱ریال عرضه شد.

همانطور که از نام تجاری این محصول پیداست، عیار این نوع مس بسیار کم است و با نام «سرباره» شناسایی می‌شود.

محصول سرباره گرانول در واقع کالایی است که از پس مانده مس به دست آمده و در صنایعی همچون گریت خیلی کاربرد دارد.

سرباره ریور که همان مس کم‌عیار نوع R است دارای لبه‌های تیزی بوده و در برخی صنایع از آن استفاده می‌شود.

عرضه‌کننده این محصول در بورس کالا گفت: هفته آینده به غیر از این دو محصول یک سرباره دیگر که مس استفاده شده در آن بین ۳ تا ۸درصد است و پس مانده آن در صنایع استفاده می‌شود در بورس کالا عرضه خواهد ‌شد.

اکسید مس که در صنایع آب کاری کاربرد دارد، نیز کارهای پذیرشش در بورس کالا انجام گرفته و از هفته آینده عرضه خواهد شد.

گفتنی است این دو محصول کم عیار ملی مس به دلیل اینکه کارگزاران روی آن بازاریابی نکرده بودند به فروش نرسید اما انتظار می‌رود با توجه به قیمت بسیار ناچیز این محصولات طی هفته آینده با اقبال خوبی مواجه شوند.

در گروه معاملاتی فولاد روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان سبد میلگرد ۱۸-A۱، میلگرد ۱۲-A۲، میلگرد ۱۸-A۲، سبد میلگرد کوتاه A۲ و میلگرد کوتاه ۱۸ و ۱۶-A خود را عرضه کرد و گروه ملی نیز تیرآهن ۱۴، سبد میلگرد A۲-A۳ را بر روی رینگ آورد.

همچنین در گروه فولاد، فولاد کرمان و دو محصول روسیه به نام‌های شمش بیلت فولادی اورال استیل و تیرآهن ۱۴ و ۱۵ ZAPSIB عرضه شدند. در گروه آلومینیوم، انبار ایرالکو بیلت ۷-۶۰۶۳، بیلت ۶۰۶۱-۱۲ را عرضه کرد و انبار کارخانه المهدی نیز شمش ۱۰۰۰P۹۹/۲ را وارد رینگ مبادلاتی بورس کالا کرد.

براساس این گزارش، سبد میلگرد ۱۸-A۱ ذوب‌آهن اصفهان ۸۱۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۹۰۰ریال تحویل فوری عرضه شد که تقاضا برای این محصول نزدیک به ۵۹۴۰تن با نرخ ۷هزار و ۷۰۰ریال بود.

در بورس کالا محصولات ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه که نقدی و تحویل فوری هستند افزایش عرضه ندارند.

در نهایت بدین‌ترتیب در دور اولی که این محصول به روی رینگ آمد به فروش نرسید، اما در دور دوم همان ۸۱۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۸۵۰ریال به فروش رسید.

محصول میلگرد ۱۲-A۲ ذوب‌آهن اصفهان نیز ۱۲۴۰تن با نرخ ۷هزار ریال عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول ۱۳۰۶۰تن بود. با رقابتی که برای تصاحب این محصول میان کارگزاران درگرفت در نهایت این کالا با نرخ ۷هزار و ۱۵۹ریال معامله شد.

میلگرد ۱۸-A۲ ذوب‌آهن اصفهان ۴۲۰تن با نرخ کیلویی ۷هزار ریال نقدی عرضه شد.

کل تقاضا برای آن ۴۲۰۰تن بود که در نهایت کارگزاری مشاوران سهام با نرخ کیلویی ۷هزار و ۱۷۱ریال این محصول را خریداری کرد.

سبد میلگرد کوتاه A۲ ذوب‌آهن اصفهان ۲۱۰تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۱۰۰ریال به روی رینگ مبادلاتی آمد. کل تقاضا برای این محصول ۲۱۰۰تن بود. با رقابتی که برای این محصول درگرفت در نهایت کارگزاری ستاره جنوب با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۵۵۵ریال خریداری کرد. میلگرد کوتاه

۱۶/۱۸ -A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۵۷۰تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۱۰۰ریال نقدی عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول ۵۷۰۰تن بود، در رقابت انجام شده کارگزاری توسعه سرمایه این محصول را به نرخ هر کیلو ۶هزار و ۳۵۷ریال معامله کرد.

در این گروه تیرآهن ۱۴ انبار کارخانه گروه ملی ۱۸۸۰تن از این محصول را با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۸۰۰ریال عرضه کرد که با همان نرخ به فروش رسید.

سبد میلگرد A۲-A۳ از انبار گروه ملی ۱۱۰۰تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۶۵۰ریال عرضه شد که با همین نرخ مبادله شد.

محصول میلگرد ۱۲- A۲ فولاد کرمان یک‌هزار و ۴۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار ریال نقدی عرضه شد که با همان نرخ به فروش رسید.

همچنین محصول شمش بیلت فولادی اورال استیل روسیه ۴۰هزار تن با نرخ ۶هزار ریال سلف ۳۰ دی ماه تحویل در یکی از بنادر شمالی کشور عرضه شد. کل تقاضا برای این محصول روسی ۱۶۰هزارتن با نرخ ۵هزار و ۷۵۰ریال بود که درنهایت کارگزاری فلزات مفید با نرخ هر کیلو ۵هزار و ۸۰۰ریال خریداری کرد.

در گروه آلومینیوم، از انبار کارخانه ایرالکو بیلت ۶۰۶۳- ۷، ۳۰۰تن با نرخ هر کیلو ۳۰هزار و ۳۰۰ریال نقدی عرضه شد که کل تقاضا ۶۸۰تن بود که با همان نرخ فروشنده مورد معامله قرار گرفت.

محصول بیلت ۶۰۶۳ - ۸ ایرالکو، ۲۰تن با نرخ هر کیلو ۳۰هزار و ۳۰۰ریال نقدی عرضه و کارگزاری ستاره جنوب که هم خریدار بود و هم فروشنده این محصول را دادوستد کرد.بیلت ۶۰۶۱- ۱۲انبار کارخانه ایرالکو ۱۰۰تن از این محصول را با نرخ هر کیلو ۳۵هزار ریال عرضه کرد که کارگزاری آتی‌ساز بازار آن را خریداری کرد. محصول شمش ۱۰۰۰P۹۹/۲ انبار کارخانه المهدی ۱۰۰تن، ۲۶هزار ریال عرضه شد که ۲۰تن از آن با همان قیمت به فروش

رسید.

دادوستد بیش از ۲۹۶‌میلیارد ریال محصولات فلزی و کشاورزی

دیروز در شرکت بورس کالای ایران‌، جمعا ۴۹‌هزار و ۳۵ تن انواع آلومینیوم، فولاد، شکر، ذرت و کنجاله به ارزش ۲۹۶‌میلیارد و ۴۹۷‌میلیون و ۵۴۵‌هزار ریال دادوستد شد.

تالار این بورس در روز چهارشنبه شاهد جمعا ۹۲‌هزار و ۵۴۰ تن عرضه و در مقابل ۲۰۴‌هزار و ۱۸۵ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۸۹‌هزار و ۴۶۰ تن عرضه و در مقابل ۲۰۲‌هزار و ۵۳۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۳‌هزار و ۸۰ تن عرضه و در مقابل یک‌هزار و ۶۵۵ تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد‌، ۴۷‌هزار و ۶۰ تن انواع محصولات فولادی در ۱۰ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۲۸۱‌میلیارد و ۴۸۱‌میلیون و ۳۰۰ ریال به صورت نقدی و سلف مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۹۷/۹۵ و ۹۳/۹۴‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

در گروه آلومینیوم نیز‌، ۳۲۰ تن بیلت و شمش آلومینیوم در ۴ رینگ معاملاتی به ارزش ۱۰‌میلیارد و ۸۰‌میلیون ریال به صورت نقدی معامله شد که از نظر وزن و ارزش ۶۵/۰ و ۴۰/۳‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. شایان ذکر است در این روز، در گروه محصولات مس، ۴۰‌هزار تن مس کم‌عیار بر روی تابلوی عرضه رفت که تقاضایی برای آن وجود نداشت و در گروه محصولات روی و کنسانتره نیز هیچ محصولی عرضه نشد.

رینگ محصولات کشاورزی

در رینگ محصولات کشاورزی در گروه ذرت، یک‌هزار و ۱۸۰ تن ذرت دانه‌ای به صورت نقدی و نسیه در ۴رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۲‌میلیارد و ۹۲۰‌میلیون و ۲۲۵‌هزار ریال دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش ۴۱/۲ و ۹۸/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه کنجاله، ۳۵۵ تن کنجاله سویا و کلزا به ارزش یک‌میلیارد و ۴۹۸‌میلیون و ۱۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی در ۲ رینگ معاملاتی جداگانه معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۷۲/۰ و ۵۰/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. گفتنی است در گروه شکر نیز ۱۲۰ تن شکر سفید به ارزش ۵۱۷‌میلیون و ۹۲۰‌هزار ریال در یک رینگ معاملاتی به فروش

رفت که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۴/۰ و ۱۷/۰‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد. گفتنی است‌، یک‌هزار تن شکر تصفیه شده نیز در این روز عرضه شد که تقاضایی برای آن وجود نداشت.