روز فولادسازان کوچک

گروه بورس کالا - بیتا احمدی، دیروز در بورس کالا فولادسازان کوچک دولتی و خصوصی توانستند عرضه‌های خوبی داشته باشند. فولاد کرمان و آذربایجان در شرایطی که ذوب‌آهن اصفهان در بورس حضور جدی داشت توانستند عرضه‌های خوبی داشته باشند.

اما دیروز ذوب‌آهن اصفهان برخلاف روزهای گذشته عرضه قابل توجهی نداشت و در شرایطی که بازار تشنه تیرآهن و میلگرد است اقدام این شرکت فولادی در عرضه کم محصول جای سوال دارد.همچنین دیروز تقاضای زیادی برای محصولات فولاد آذربایجان وجود داشت که این شرکت با محدودیت عرضه مواجه بود. همچنین روز گذشته بورس کالای ایران شاهد رقابت بر سر انواع فلزات و محصولات کشاورزی در دو رینگ جداگانه بود.به گزارش خبرنگار ما از تالار نقره‌ای، در مجموع ۲۵هزار و ۵۴۵ تن از کالاهای مختلف در این بازار عرضه و در مقابل آن ۸۰هزار و ۴۶۵ تن تقاضا وجود داشت که ۲۲هزار و ۶۵ تن از این کالاها به ارزش ۳۳۰میلیارد و ۷۰۵میلیون و ۳۶۰هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

در رینگ فلزی معاملات با گروه مس آغاز شد، مس کاتد از انبار کارخانه ملی مس یک‌هزار تن بانرخ ۷۶هزار و ۶۵۲ریال تحویل فوری عرضه شد که در مقابل یک‌هزار و ۳۶۰تن برای این محصول تقاضا وجود داشت.بدین ترتیب با عرضه بیشتر، کل عرضه این محصول به یک‌هزار و ۳۶۰تن بالغ شد که در نهایت با همان نرخ فروشنده یعنی کیلویی ۷۶هزار و ۶۵۲ریال داد‌و ستد شد.

مس مفتول نیز از انبار کارخانه ملی مس یک‌هزار و ۸۰تن با نرخ ۷۸هزار و ۵۳۵ریال تحویل فوری به روی رینگ معاملاتی بورس کالا آمد که همین مقدار با نرخ عرضه‌کننده به فروش رسید.

مس مفتول ۸mm انبار کارخانه‌ دنیای مس نیز ۲۰تن با نرخ ۷۸هزار و ۶۸۵ریال نقدی عرضه و به فروش رسید. روند قیمت مس در بازارهای جهانی نشان از افزایش قیمت‌ها دارد بدین‌ترتیب تا هفته آینده قیمت مس در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت که به تبع‌آن نرخ این کالا در بورس کالای ایران نیز از رشد قیمت برخوردار خواهد شد.

در گروه معاملاتی آلومینیوم شمش ۱۰۰۰پوندی۹۹۰۲، ۹۹۰۸، ۹۸، ۹۹، ۵/۹۹ و ۹۹۰۸ درمجموع ۴۸۰تن شرکت آلومینیوم المهدی عرضه کرد که به دلیل نبود تقاضا معامله‌ای بر روی این فلز صورت نگرفت.

دیروز در معاملات فولاد نیز ذوب‌آهن اصفهان که یکی از فعالان حاضر در بورس کالا است تنها یک سبد تیرآهن ۲ خود را عرضه کرد، اما فولاد آذربایجان (میانه)‌، گروه ملی و ZAPSIB روسیه عرضه‌های موفقی را در این بازار داشتند.

سبد تیرآهن ۲ ذوب‌آهن اصفهان ۱۰هزار و ۵۶۰تن از این کالا را با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۲۶۲ریال سلف ۳۰ آبان‌ماه عرضه کرد.

کل تقاضا برای این محصول ۴۲هزار و ۴۶۰ تن بود که با رقابتی که برای تصاحب این کالا میان کارگزاران درگرفت در نهایت کارگزاری مبنا و سیماب‌گون با نرخ ۷هزار و ۴۳۷ریال این کالا را خریداری کردند.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۲۰-A۳ انبار کارخانه فولاد آذربایجان یک هزار تن با نرخ ۷هزار ریال نقدی عرضه کرد.

کل تقاضا برای این محصول ۳۶۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۶۸۰۰ریال بود که با رقابتی که بر روی این محصول درگرفت.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۲۰-A۳ فولاد آذربایجان با نرخ ۷هزار و ۳۲ریال به فروش رسید.

همچنین سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ انبار کارخانه فولاد آذربایجان یک هزار تن را با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۹۰۰ریال عرضه کرد که در مقابل آن کل تقاضا چیزی در حدود یک هزار و ۲۷۰ تن بود.

با رقابتی که انجام شد این کالا با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۹۵۳ریال به فروش رسید.

محصول فولاد کاویان نیز یک هزار تن با نرخ هر کیلو ۶هزار ریال عرضه شد که تقاضایی برای آن در بازار وجود نداشت اما تیرآهن ۱۴ انبار گروه ملی یک هزار تن با نرخ ۶هزار و ۹۰۰ریال عرضه شد که ناظر بازار اعلام کرد به دلیل اینکه روز چهارشنبه هفته گذشته نیز این محصول را با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۶۰۰ریال عرضه و فروخته بودند امروز نمی‌توانید با ۳۰۰ریال افزایش قیمت به بروی رینگ بیاید، مگر اینکه رقابتی بر روی آن انجام شود که باعث رشد قیمت محصول شود.

بدین ترتیب ناظر بازار شفافیت قیمت‌ها را در بازار کالا یادآور شد و گفت به دلیل اینکه خریدار و فروشنده این محصول یکی بودند بازار نیز به این نرخ واگذاری واکنش منفی نشان می‌دهد.

بدین ترتیب تیرآهن ۱۴ گروه ملی ۲هزار و ۴۰۰تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۶۰۰ریال برای رقابت وارد رینگ شد که در نهایت با رقابتی که بر روی این کالا در گرفت ۹هزار و ۶۰۰ تن از این محصول با نرخ ۶هزار و ۸۴۲ ریال به فروش رسید. سبد میلگرد A۲-A۳ انبار گروه ملی یک هزار تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۵۰۰ریال سلف ۳۰ آذر ماه عرضه شد.

کل تقاضا برای آن ۶۳۰۰ تن بود که با رقابتی که در گرفت در نهایت کارگزاری ستاره جنوب با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۶۵۰ریال خرید کرد.

آخرین کالای گروه معاملات فلزی تیرآهن ۱۴ و ۱۶ ZAPSIB روسیه بود که ۱۵۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۲۵۰ریال برای تحویل در بندر امیرآباد به روی رینگ مواجه‌شده بورس کالای ایران آمد.

همچنین در بورس اوراق‌بهادار تهران روز گذشته فولاد خوزستان با ۲۳میلیون صف خرید با نرخ ۴۱۵۵ریال و فولاد مبارکه با ۱۹۲میلیون صف با نرخ ۳۲۰۴ریال کل تقاضا برای این محصول ۱۷۵۰تن بود که در نهایت با همان نرخ و هر کیلو ۷هزار و ۲۵۰ریال، فروش رسید.

در رینگ مبادلاتی کشاورزی در گروه ذرت، ذرت دانه‌ای کرمانشاه ۳۰تن نقدی با نرخ هر کیلو ۲هزار و ۳۰۰ریال معامله شد.همچنین ذرت دانه‌ای برزیل نیز ۸۵تن نقدی با نرخ هر کیلو ۲۰۰هزار و ۳۱۰ریال فروش رفت.

در گروه معاملاتی کنجاله‌ها نیز کنجاله، سویا، پلیت، برزیل ۱۵تن نقدی با نرخ هر کیلو ۴هزار و ۱۹۰ریال و کنجاله سویا پرک بهشهر ۱۵تن با نرخ هر کیلو ۴هزار و ۳۸۰ریال دادوستد شدند.

معامله بیش از۳۳۰ میلیارد ریال محصولات فلزی و کشاورزی در بورس کالا در روز یکشنبه ۲۲ مهرماه در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۲۲‌هزار و ۶۵تن انواع فولاد، مس، ذرت و کنجاله به ارزش ۳۳۰‌میلیارد و ۷۰۵‌میلیون و۳۶۰‌هزار ریال داد وستد شد.

به گزارش ایسنا، تالار این بورس در روز یکشنبه شاهد جمعا ۲۵‌هزار و ۵۴۵‌تن عرضه و در مقابل ۸۰‌هزار و ۴۶۵‌تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۲۴‌هزار و ۴۰۰‌تن عرضه و در مقابل ۸۰‌هزار و ۳۲۰‌تن تقاضا برای محصولات فلزی و یک‌هزار و ۱۴۵‌تن عرضه و در مقابل ۱۴۵‌تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، ۱۹‌هزار و۴۶۰‌تن انواع میلگرد و تیرآهن در ۶رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۱۳۹ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و ۲۴۰‌ریال به صورت نقدی و سلف مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۱۹/۸۸ و ۲۳/۴۲درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

در گروه مس نیز، ۲‌هزار و۴۶۰‌تن مس مفتول و مس کاتد در ۳رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۱۹۰‌میلیارد و ۶۳۸‌میلیون و ۲۲۰‌هزار ریال به صورت نقدی داد و ستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۵/۱۱و ۶۴/۵۷درصد از کل بازار را در این روز به خود اختصاص داد. بر اساس این گزارش در گروه آلومینیوم نیز۴۸۰‌تن انواع شمش آلومینیوم در ۶‌رینگ معاملاتی جداگانه عرضه شد که به دلیل عدم وجود تقاضا، معامله‌ای در آن صورت نگرفت.

شایان ذکر است در این روز، در گروه محصولات کنستانتره و روی هیچ محصولی عرضه نشد.

رینگ محصولات کشاورزی

بنا به اعلام اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی شرکت بورس کالای ایران، در رینگ محصولات کشاورزی در گروه ذرت، ۱۱۵‌تن ذرت دانه‌ای به صورت نقدی در ۲رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۲۶۵‌میلیون و ۳۵۰‌هزار ریال داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۵۲/۰ و ۰۸/۰درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. همچنین در این روز در گروه کنجاله، ۳۰‌تن کنجاله سویا به ارزش ۱۲۸میلیون و۵۵۰‌هزار ریال به صورت نقدی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۱/۰ و ۰۴/۰درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

گفتنی است در گروه شکر نیز یک‌هزار‌تن شکر تصفیه‌نشده بر روی تابلوی عرضه رفت که تقاضایی برای آن وجود نداشت.