گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: این روزها بازار فولاد به طور کامل در سایه نوسان قیمت مواد اولیه قرار گرفته است و فروشنده‌های شمش هم با توجه به پایین بودن تعداد محموله‌های پیشنهادی، روزانه قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

بر اساس این گزارش این شرایط باعث شده تا نوسان قیمت ارز جایگاه نخست خود را در لیست عوامل تاثیرگذار در بازار فولاد از دست بدهد. دیروز میانگین قیمت پیشنهادی برای شمش در بنادر شمالی در محدوده یک هزارو ۷۷۰ تومان و در بندر امام یک هزارو ۷۵۰ تومان بود.

میلگرد‌های بخش خصوصی هم در محدوده یک هزارو ۸۸۰ تومان تا یک هزار و ۹۳۰ تومان ثبت شد و فروشنده‌های بازار آزاد هم قیمت فروش خود را به همین محدوده رساندند.

به گفته تجار در حال حاضر خریدهایی که در بازار انجام می‌شود بیشتر با هدف بالا بردن موجودی انبارها است و ارتباطی به مصرف ندارد، اما در آینده نزدیک و به خصوص در یک ماه آینده بعید نیست خریدهای مصرفی بیش از گذشته وارد معاملات شود؛ چرا که امسال شرایط آب و هوایی در برخی مناطق کشور زودتر از سال‌های قبل، برای ساخت‌و‌ساز آماده شده است و حمل‌و‌نقل بین شهری کالا به راحتی انجام می‌شود در نتیجه خریدهای انباری در این شرایط منطقی به نظر می‌رسد.

در همین حال پیش بینی قیمت‌ها و به خصوص سقف قیمت‌ها سخت شده است و مشخص نیست که این روند رو به رشد بازار تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و اصولا تا چه حدی افزایش قیمت‌ها منطقی ارزیابی می‌شود.

به گفته یکی از معامله گران بازار فولاد به نظر می‌رسد سازمان‌های نظارتی به این نتیجه رسیده‌اند که نباید بازار فولاد را محدود کنند تا واردات شمش توجیه‌پذیر شود؛ چرا که تنها راه جلوگیری از این افزایش قیمت، واردات کافی در بخش شمش است تا زمانی که تولید بازار داخلی نیاز تولید‌کننده‌ها را به طور کامل پاسخ بدهد.

حضور مستقیم تولیدکننده، مزایا و معایب

به گفته یکی از تجار در حال حاضر بیشتر تولیدکننده‌ها برخلاف قبل با وجوه محدود اما نقد، وارد بازار شمش شده و سعی می‌کنند محموله‌های محدودی که وجود دارد را به صورت مستقیم و بدون واسطه خریداری کنند. در نتیجه نقش بنکداران در بازار محدود تر شده و به همین دلیل است که قیمت‌ها به صورت آرام رشد می‌کند؛ چرا که تاثیر بازار واسطه‌ای بر قیمت‌ها کمتر

شده است.

این شرایط اگرچه از برخی جهات و به خصوص به دلیل تاثیری که بر قیمت تمام شده خرید شمش دارد و اجازه افزایش میانگین قیمت بازار را نمی‌دهد، در کل مثبت ارزیابی می‌شود اما از جهاتی دیگر نمی تواند منطقی باشد.

به گفته یکی از تجار بازار معمولا در همه بازارها تولید‌کننده محصولات خود را پیش‌فروش کرده و در مقابل این وجوهی که بابت پیش فروش دریافت می‌کند را در بازار شمش و به جهت خرید مواد اولیه مصرف می‌کند.

در نتیجه نقدینگی کمتری را درگیر بازار مواد اولیه می‌کند و بیشتر سرمایه‌های خود را به سمت افزایش تولید و پاسخگویی به بازار و طرح‌های توسعه‌ای هدایت می‌کند.

به عقیده وی در صورتی که تولیدکننده به صورت کامل هزینه‌های خرید شمش را پرداخت کند در بلندمدت توان توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر را از دست می‌دهد.