گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در شرایطی که یک هفته از روند رو به رشد قیمت شمش و مقاطع در بازار آزاد می‌گذرد روز گذشته میانگین قیمت انواع کالاهای فولادی در بورس نیز با رشد تقاضا و در نهایت ثبت قیمت‌های بالاتر روبه‌رو شد.

طی روزهای اخیر و به خصوص از روز دوشنبه که میانگین قیمت میلگرد از ۱۸۰۰ تومان و نرخ شمش وارداتی از ۱۷۰۰ تومان گذشت، بسیاری از خریداران خود را برای حضور در عرضه‌های بورس آماده کردند؛ چرا که با در نظر گرفتن محدودیت نوسان قیمت‌ها در رینگ فولاد، باز هم خرید از بورس و با نرخ‌های پیشنهادی منطقی به نظر می‌رسد و برای بسیاری از نوسان‌گیران جذاب است. در نتیجه همانطور که پیش‌بینی می‌شد بیشتر خریداران محصولات فولادی روز گذشته به‌رغم اعلام دیرهنگام عرضه‌ها با حضور در تالار بورس وارد رقابت شدند.

تلاش برای دریافت کالاهای عرضه شده که علاوه بر ذوب آهن، شامل محصولات پرطرفدار دیگر همچون فولاد خراسان و همچنین محصولات شرکت‌های خصوصی می‌شد، باعث شد تا در بالاترین حد، میلگرد بورسی به رقم ۱۷۴۰ تومان برسد و به موازات آن شمش فولاد خوزستان هم از ۱۵۰۰ تومان به ۱۵۷۵ تومان رشد کرد.

این در حالی است که در بازار آزاد قیمت میلگرد به دلیل کاهش فروش برخی کارخانه‌ها به محدوده ۱۸۸۰ تومان نزدیک شد به خصوص که به دلیل قرار داشتن در آخرین روز معاملاتی بازار ( چهارشنبه ) و شواهد موجود، خریداران با هیجان بیشتری وارد بازار شده و برای بالا بردن موجودی‌های انبار در تلاش‌اند.

این در حالی است که از طرف دیگر کارخانه‌ها نیز در فروش‌های مستقیم خود به دلیل بالا رفتن میانگین قیمت شمش وارداتی در بازار آزاد، نرخ‌ها را بالا بردند. در این میان برخی از معامله‌گران از پایین بودن میزان نقدینگی در بازار خبر می‌دهند و معتقد هستند در صورتی که میزان وجوه در اختیار تجار بیشتر بود امکان اینکه قیمت‌ها افزایش بیشتری پیدا می‌کرد زیاد بود، اما در یک ماه اخیر بسیاری از تجار از گردونه معاملات بازار آهن خارج شده و نقدینگی خود را به سمت بازار ارز برای تامین واردات شمش اختصاص داده‌اند.

در این میان به دلیل اینکه پیش‌بینی افزایش سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز و طلا ایجاد شده برخی انتظار دارند فعلا تا پایان سال تغییر جدی در حجم ساخت و سازهای شخصی و متعاقب آن رشد قیمت آهن آلات ساختمانی ایجاد نشود البته همه این موارد تنها پیش‌بینی‌های غیرقطعی معامله‌گران است و به همین دلیل فعلا بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را تبدیل به کالا کرده و با خرید نکردن در بازار ریسک نکنند.

در همین حال برخی پیش‌بینی می‌کنند اگر تقاضا برای کالاهایی که در معاملات روز چهارشنبه شد در بازار آزاد ایجاد نشود و تکلیف پروژه‌های عمرانی مشخص نشود بعید نیست که سطح قیمت‌ها در همین محدوده فعلی در جا بزند.

افزایش قیمت شمش و مقاطع در بورس

روز گذشته در بورس کالا ۳۰ هزار تن شمش فولاد خوزستان با قیمت ۱۵۰۰ تومان برای تحویل ۳۰ بهمن ماه عرضه شد که در نهایت با وارد شدن ۵۱ هزار تن تقاضا برای آن به قیمت یک هزار و ۵۷۵ تومان رشد کرد.

تیرآهن طول کوتاه ۱۸ ذوب آهن ۶ هزار تن با قیمت ۱۳۶۰ تومان برای تحویل ۳۰ بهمن ماه عرضه شد که در رقابت به یک هزار و ۴۲۸ تومان رسید.

سبد تیرآهن ۲۷ فولاد ذوب آهن اصفهان هم ۵ هزار تن با قیمت ۲۱۷۰ تومان و برای تحویل ۳۰ بهمن ماه عرضه شد که پس از رقابت به ۲ هزار و ۲۷۸ تومان رسید. سبد میلگرد و تیرآهن طول کوتاه این شرکت با قیمت یک هزار و ۵۱۰ تومان برای تحویل همین تاریخ عرضه شد؛ اما تقاضای ۳۳ هزار تنی قیمت آن را به یک هزار و ۵۸۵ تومان افزایش داد. تیرآهن ۱۴ جهان فولاد غرب با قیمت ۱۶۹۰ تومان یک هزار تن عرضه شد که تقاضای ۱۵۰۰ تنی نرخ این کالا را به ۱۷۱۱ تومان بالا برد؛ ضمن اینکه میانگین قیمت محموله‌های معامله شده این کالا ۱۷۰۰ تومان بود. این کالا برای تحویل ۳۰ بهمن عرضه شده بود. میلگرد سایز ۲۲ تا ۲۸ فولاد کویر با قیمت ۱۷۱۰ تومان عرضه شد که کل این ۴ هزارو ۱۲۰ تن میلگرد با قیمت ثابت و بدون تغییر معامله شد؛ ضمن اینکه زمان تحویل آن ۷ بهمن ماه اعلام شده بود. میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد کویر با قیمت ۱۷۱۰ تومان عرضه و ۱۱۰۰ تن از آن بدون تغییر قیمت مبادله شد. میلگرد سایز ۱۴ تا ۲۸ فولاد خراسان با قیمت یک هزارو ۶۵۸ تومان ۴۰ هزار تن عرضه شد که در رقابت تا ۱۷۴۰ تومان رشد کرد. میانگین محموله‌های فروش رفته از این کالا ۱۷۲۸ تومان و زمان تحویل آن نیز ۲ بهمن ماه بود. میلگرد سایز ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان هم با قیمت ۱۶۵۸ تومان عرضه شد که در رقابت قیمت آن به ۱۷۲۸ تومان رسید؛ ضمن اینکه میانگین محموله‌های این کالا ۱۷۱۸ تومان ثبت شد. میلگرد آذربایجان در کل ۶ هزار تن برای تحویل ۲بهمن عرضه شده بود.

خبر

جزئیات تصمیمات جدید برای بازار فولاد

مهر - عضو کمیته فولاد از تصمیمات جدید این کمیته برای افزایش تقاضا در بازار فولاد خبر داد و گفت: بر اساس این تصمیمات، کاهش آورده متقاضی، تحریک تقاضا و عرضه در یاردهای کمتر و ارائه محصول بر اساس نیاز مشتری صورت خواهد گرفت.

شهرام میرآخورلو در یک نشست خبری با اشاره به برنامه‌های درنظر گرفته شده برای تحریم تقاضا در بازار فولاد و تشویق واردکنندگان برای تامین نیاز کشور در سال ۹۲ گفت: طی ماه‌های گذشته قیمت داخلی فولاد پایین‌تر از قیمت‌های جهانی بوده و واردکنندگان انگیزه‌ای برای واردات کالا نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: هم اکنون با کمبود تقاضا در بازار مواجه هستیم و عرضه واحدهای تولیدکننده در بورس با مشتری مواجه نیست.

وی درخصوص تصمیمات جدید کارگروه فولاد برای تحریک تقاضا و افزایش واردات خاطرنشان کرد: تا پیش از تصمیم کارگروه قرار بر این بود که ۱۰۰ درصد وجه محصول خریداری شده از سوی خریدار به بورس کالا پرداخت شود، اما هم اکنون این رقم تقلیل پیدا کرده است تا تحریک تقاضا صورت گیرد.

میرآخورلو از جمله دیگر تمهیدات کارگروه فولاد را خرد کردن تقاضاها دانست و گفت: عرضه در یاردهای کمتر و ارائه سبد محصولات بر اساس نیاز مشتری از جمله دیگر تصمیماتی است که قیمت‌ها را متعادل می‌کند، اما تا زمانی که قیمت داخلی کمتر از قیمت‌های جهانی است این مشکل پابرجا است.

وی همچنین از برنامه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص نظارت بر عرضه فولاد در انبارها خبر داد و گفت: نظارت بر عرضه انبار واحدهای تولیدی و توزیعی در حال انجام است تا از انباشت کالا در انبار به بهانه افزایش قیمت در ماه‌های آینده خودداری شود.

این مقام مسوول در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: مجموعه تمهیدات صورت گرفته شرایطی را درست می‌کند که از فروردین ماه ۹۲ که زمان اوج‌گیری تقاضا در بازار است بتوان به تامین بازار پرداخت.