گروه بورس کالا- کتایون دارابی: در شرایطی رکود در بازار پتروشیمی در حال گسترش است که حجم بیشتر خریدها در رینگ پتروشیمی به زمان مچینگ انتقال یافته است.
از این رو در آخرین روز مبادلاتی هفته جاری باز هم بازار داخل با افت قیمت‌ها همراه شد، در این روز اکثر محصولات پلیمری ۲۰ تا ۳۰ تومان افت قیمت را در هر کیلو تجربه کردند. بیشتر معامله‌گران دلیل انتقال خریدها را به زمان مچینگ کاهش سهمیه‌های پروانه‌های بهره‌برداری و همچنین افزایش حاشیه سود خریداران با توجه به عدم خرید کد معاملاتی در زمان مچینگ عنوان می‌کنند.

این در حالی است که همچنان ممنوعیت صادرات ادامه‌دار شده و عرضه کالاها در رینگ پتروشیمی نیز افزایش یافته، از این‌رو برخی از فروشندگان گریدهای متفاوت پلی‌پروپیلن کالاهای خود را به صورت اعتباری به خریداران می‌فروشند. در این شرایط بیشتر کارشناسان بازار معتقدند: نیاز به سایت بهین‌یاب از بین رفته است. از سوی دیگر به گفته این گروه لغو محدودیت‌های رینگ پتروشیمی در این شرایط می‌تواند به کشف نرخ‌های واقعی کمک کند.
غیبت کربنات سدیم سبک و سنگین
در همین حال روز گذشته قیر پس از سه هفته غیبت با نرخ‌های جدید که با ارز مبادله‌ای جایگزین شده بودند، عرضه و معامله شد. در این روز همچنین وکیوم باتوم اصفهان و تبریز هم با محدودیت‌هایی‌ در رینگ داخلی به فروش رسیدند. در این روز علاوه بر اینکه خرید وکیوم باتوم سهمیه‌بندی شده بود، محدودیت ثبت قیمت نیز از سوی کارگزاران وجود داشت، به طوری که خریداران موظف به خرید وکیوم باتوم با نرخ پایه بودند. این در حالی است که بیشتر آگاهان بازار معتقدند: با توجه به عدم عرضه فرآورده‌های نفتی طی سه هفته گذشته بازار تشنه است و اگر محدودیت قیمتی وجود نداشت، مطمئنا وکیوم باتوم با سقف قیمت خریداری می‌شد. البته در این روز برخی از کالاها مانند کربنات سدیم سبک و سنگین برای دومین هفته متوالی در رینگ پتروشیمی غایب بودند. این در حالی است که در هفته‌های اخیر میزان تقاضا برای خرید این کالا رشد یافته و از سوی دیگر اختلاف قیمت کربنات سدیم سبک و سنگین در بازار و بورس به حدود 500 تومان در هر کیلو رسیده است. جوش شیرین هم روز گذشته یکی از غایبین رینگ شیمیایی بود، برخی از آگاهان بازار به کاهش فشار گاز پتروشیمی شیراز اشاره کرده و می‌گویند: میزان تولیدات در این مجتمع به شدت کاهش یافته است.
در بازار محصولات پلیمری هم علاوه بر اختلاف ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی گریدهای ۰۲۰ و ۰۰۷۵، پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۰۹ هم با توجه به تفاوت ۳۰۰ تومانی قیمت در بازار داخل و بورس مورد توجه خریداران است، اما با توجه به افزایش عرضه‌ها و همچنین عرضه ۵ هزارتنی این کالا در بورس، روز سه‌شنبه خریداران ترجیح دادند تا این کالا را از زمان مچینگ خریداری کنند. از سوی دیگر برخی از معامله‌گران می‌گویند: سهمیه این کالا برای خریداران بسیار کاهش یافته است.
از این رو احتمال می رود که با توجه به روند رکودی بازار، قیمت این کالا باز هم با افت در بازار روبه‌رو شده و در نتیجه تفاوت قیمت این کالا در بورس و بازار نیز کاهش یابد. البته در این روز برخی از کالاها مانند محصولات بادی و BL3 خریداری نداشتند، گفته می‌شود یکسانی قیمت این کالاها در بازار و بورس و حتی در روزهای پیش گران‌تر بودن این کالا در بورس به میزان 20 تا 30 تومان سبب شد تا این کالاها بی‌خریدار باقی بمانند. با این حال 70 تا 80 درصد کالاهای عرضه شده در رینگ پتروشیمی در هفته جاری وارد زمان مچینگ شد.


خبر
مصوبه کارگروه کنترل بازار برای پتروشیمی
مهر- مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به مصوبه جدید کارگروه کنترل بازار برای قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی، گفت: براساس این دستورالعمل، قیمت‌گذاری از طریق بورس انجام شده و عرضه خارج از شبکه نیز تخلف به شمار می‌رود.
مجتبی قاسمی با اشاره به مصوبه جدید کارگروه کنترل بازار برای قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی گفت: بر اساس مصوبه جدید کارگروه کنترل بازار در هفتم آذرماه سال جاری، مشخص شده است که واحدهای پتروشیمی باید محصولات تولیدی خود را با چه مکانیزمی قیمت‌گذاری کرده و با چه قیمتی به فروش رسانند. علاوه بر آن نیز محصولات تولیدی حتما باید در بورس عرضه شوند.
مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: این مصوبه شیوه جدید قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی را در بورس کالا مشخص و بر این اساس، بورس کالا مکانیزم قیمت‌گذاری را پیاده سازی می‌کند. از سوی دیگر نیز تمامی واحدهای متقاضی محصولات پتروشیمی باید کالای مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کنند.
به گفته قاسمی، در بازرسی که از ۳۲ شرکت پتروشیمی انجام شده است، واحدهای پتروشیمی که محصولات خود را خارج از بورس کالا عرضه کرده‌اند، مورد پیگیری واقع شده‌اند و برای آن دسته از واحدهایی که محصولات تولیدی خود را خارج از بورس و به قیمتی بالاتر از آن عرضه کرده‌اند، پرونده تخلف تشکیل شده است.
مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: بررسی‌های سازمان حمایت برای یافتن واحدهای پتروشیمی متخلف همچنان ادامه دارد و بر این اساس، تنها در ماه جاری 16 واحد پتروشیمی دیگر نسبت به استمرار عرضه خارج از بورس اصرار ورزیده‌اند که با محاسبات صورت گرفته، ارزش پرونده‌های آنها 126 میلیارد و 655 میلیون ریال است.
وی ادامه داد: پرونده‌ها برای واحدهای متخلف مذکور در دست تنظیم است که بعد از تنظیم، به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد. قاسمی گفت: موضوع بازرسی از واحدهای پتروشیمی همچنان در دستور کار است و با متخلفانی که نسبت به عرضه خارج از شبکه یا گرانفروشی اقدام کنند، به شدت برخورد قاطع صورت می‌گیرد.