گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در شرایطی که بیشتر فعالان بازار فولاد در روزهای اخیر نگران از رشد قیمت مواد اولیه تولید، هزینه تمام شده و عدم همخوانی این ارقام با نرخ خرید و فروش محصولات نوردی در بازار بودند، به نظر می‌رسد با ثبات نسبی قیمت ارز مبادله‌ای در روزهای اخیر تا حدودی آرامش و ترس ناشی از موارد ذکر شده در معاملات روزانه فولادی‌ها کمتر شده است. بر اساس این گزارش دیروز از ساعات ابتدایی روز تا حدودی خرید و فروش‌ها در بازار بهتر شد و پیشنهاد خریدهایی که بیشتر به صورت انباری و با هدف بالا بردن موجودی انبارها بود، به سمت کارخانه‌ها روانه شد.

البته این به معنی برطرف شدن این نگرانی‌ها به طور کامل نیست. واقعیت امر این است که در حال حاضر بسیاری از واحدهای فولادی در شرایطی کالاهای نوردی را در بازار پیشنهاد می‌دهند که در مقایسه با هزینه‌های موجود، میزان سود حاصل از فروش کالا در مقایسه با سال گذشته تفاوت چشمگیری دارد. در کنار این موضوع قیمت برخی مواد اولیه همچون قراضه در مقایسه با دو هفته قبل رشد ۱۰۰ تومانی داشته و شمش‌های وارداتی هم که اخیرا در بازار پیشنهاد می‌شود از کیفیت پایین‌تری در مقایسه با قبل برخوردارند.

در نتیجه از یک سو منافع خریداران و قدرت خرید بازار مطرح است و از طرف دیگر هزینه تمام شده و سود منطقی تولیدکننده‌ها. البته در این میان نظرات متناقضی وجود دارد برای مثال برخی معتقدند تولیدکننده‌ها در شرایطی در سال جاری گرفتار ضرر و زیان ناشی از نوسان‌های قیمتی شده‌اند که سال گذشته سود بالایی را به دست آورده‌اند. از سوی دیگر برخی نیز معتقدند در بازارهای کالایی، نوسان فولاد در مقایسه با دیگر کالاها بسیار کم بوده و به بیانی دیگر رشد قیمت فولاد با گرانی کالاهای دیگر قابل مقایسه نیست.

به گفته یکی از معامله‌گران محصولات فولادی در حال حاضر نقدینگی زیادی در بازار وجود ندارد و این موضوع معاملات را با سختی زیادی مواجه کرده است و این در حالی است که عمق بازار هم بسیار محدود است و بسیاری از معامله‌گران بزرگ بازار هنوز وارد نشده‌اند. البته با همه این اوصاف روز گذشته میانگین تقاضای محموله‌ها برای برخی کارخانه‌ها مناسب بود و به همین دلیل فروشنده‌ها توانستند قیمت میلگرد را تا ۱۰ تومان افزایش دهند. البته طبق روال روزهایی که از ساعات ابتدایی روز معاملات پر رونق‌تر است ، دیروز از ساعات ظهر به بعد دوباره معاملات آرام شد و سکوت روزهای قبل به بازار برگشت.

در این میان در بندر امام قیمت پایه پیشنهادی شمش ترکیه‌ای، یک هزارو ۵۶۵ تومان و شمش کره‌ای هم یک هزار و ۵۷۰ تومان بود، البته گفته می‌شد معامله‌های محدودی در محدوده یک هزارو ۵۸۰ تومان هم انجام شده بود.

اما در این میان همچنان پیشنهاد شمش بنادر شمالی بسیار محدود و حجم محموله‌های پیشنهادی در محدوده یک هزار تا ۲ هزار تن است.

به گفته یکی از تجار بهبود هوا و گرم‌تر شدن دمای هوا در مقایسه با هفته قبل و ثبات نسبی قیمت ارز و همچنین موضوع کاهش عرضه‌های بورس در هفته‌های اخیر از دلایل بالا رفتن تقاضا و بهبود نسبی معاملات است.

با توجه به این شرایط برخی از معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند احتمالا در صورت تداوم این وضعیت و کاهش ترس و واهمه بازار و بازگشت سرمایه‌ها و به خصوص با ثبات نسبی قیمت ارز احتمال اینکه انگیزه واردات کالا به خصوص واردات شمش در بازار بیشتر شود و در این شرایط بهبود بازار که پایه آن رونق معاملات است در ماه‌های آینده رقم بخورد زیاد است.

در این میان تنها نگرانی موجود در بازار رشد قیمت‌ها در صورت تداوم کمبود کالا در بنادر شمالی و کاهش عرضه کالا در بازار و در نهایت نبود تقاضا است. به گفته یکی از آگاهان بازار، بازگرداندن امید و اعتماد به تولیدکننده و مصرف‌کننده و همچنین معامله‌گران تنها راهی است که می‌تواند معاملات فولادی‌ها را از این شرایط رکودی خارج کند.

معاملات بورس و انتظار بازار برای ثبت قیمت‌های جدید

در شرایطی که این هفته هنوز مقاطع در بورس مورد معامله قرار نگرفته بسیاری از آگاهان بازار از تداوم تعیین قیمت‌های ۱۶۲۰ تا ۱۶۳۵ تومانی برای کالاهای بخش خصوصی در بورس خبر می‌دهند. در همین حال روز گذشته ورق هم با نرخ ثابت در بورس به ثبت رسید.

بر این اساس ورق گرم B با نرخ یک هزار و ۴۴۶ تومان ۲۲ هزار تن، ورق سرد B با نرخ یک هزار و ۷۶۳ تومان ۲۱ هزار تن، ورق گالوانیزه با نرخ ۱۹۰۰ تومان ۲ هزار و ۷۴۰ تن و ورق گرم B با قیمت یک هزار و ۴۶۲ تومان ۲۷ هزار تن فروخته شد.