سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه معدن کشور بیشتر از سرمایه‌گذاری فولاد خام بوده است

گروه بنگاه‌ها- با وضع تعرفه در بخش صادرات سنگ‌آهن به نظر می‌رسد تمایل برای سرمایه‌گذاری در بخش فرآوری مواد معدنی افرایش یافته است. این در حالی است که صاحبان معادن نیز دغدغه‌های خود را دارند و معتقدند: سرمایه‌گذاری در معادن مشکلات خاص خود را دارد و در شرایط فعلی که مازاد تولید سنگ آهن در کشور وجود دارد توجیهی برای وضع عوارض صادراتی نیست. آنها خواستار حل مسائل مربوط به عوارض صادرات سنگ آهن هستد که در هفته جاری طی جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس‌جمهور مورد بحث قرار خواهند گرفت. رییس سازمان نظام مهندسی معدن زمان کنونی را بزرگ‌ترین فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه معدن، بخش فرآوری و صنایع معدنی دانست و در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی معدن، جلب مشارکت و حمایت از سرمایه‌گذای اشخاص حقیقی و حقوقی در فعالیت‌های معدنی است. وی اضافه کرد: فرآوری، ارزش افزوده بالایی در بخش معدن دارد که با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان به اهداف توسعه پایدار کشور دست یافت.

هرمز ناصرنیا گفت: با سرمایه‌گذاری در معدن و به ویژه در زمینه فرآوری، به مواد معدنی جدید و در پی آن به تولید مثبت و اقتصادی می‌رسیم که موجب می‌شود، حوزه معدن، ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی را به خود اختصاص دهد، وی افزود: اگر می‌خواهیم از وابستگی به اقتصاد نفتی خارج شویم، باید به تولید متکی باشیم که تولید نیز با فراهم بودن مواد اولیه می‌تواند روند توسعه‌ای‌ و پایدار را در شرایط کنونی اقتصاد کشور ایجاد کند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن درباره توانمندی بخش خصوصی در حوزه معدن گفت: بخش خصوصی می‌تواند اکتشافات و فرآوری‌های بزرگ را که تا چندی قبل توسط دولت انجام می‌شد، اجرا کند که امروزه تولید کنسانتره و گندله بخش کوچکی از این گونه اقدامات است.

افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن

در همین حال شاتا به نقل از نوید ایزدپناه عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نوشت که وی نیز تقاضا برای سرمایه‌گذاری در سنگ آهن را نسبت به قبل رو به فرونی دانسته و گفته است: تقاضا برای سرمایه‌گذاری در سنگ آهن بیشتر شده و این تقاضا فرصت مناسبی برای توسعه صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود.

وی گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه معدن کشور بیشتر از سرمایه‌گذاری‌ها در فولاد خام بوده و از همین رو باید بیش از گذشته به صنعت فولاد توجه کرد تا سرمایه‌گذاری در این حوزه به تناسب صورت گیرد.

وی اضافه کرد: البته تعرفه‌های گمرکی نیز در جذب سرمایه‌گذاری‌ها به سمت معدن و سنگ‌‌های معدنی موثر است، زیرا کسانی که در کار معدن فعال هستند به راحتی می‌توانند سنگ‌های معدنی به ویژه سنگ آهن را با قیمت بالا به فروش برسانند و سود زیادی کسب کنند.

ایزدپناه گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در بخش اکتشاف معادن نیز مناسب بوده؛ به گونه‌ای که هم اکنون برای تولید ۱۵ سال آینده کشور اکتشاف انجام شده است. وی به برگزاری همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی نیزاشاره کرد و گفت: این همایش و نمایشگاه آن فرصتی مناسب برای معرفی توانمندی‌های بخش معدن و صنایع معدنی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان به موضوع صادرات قراضه اشاره کرد و گفت: از زمانی که برای صادرات قراضه عوارض وضع شد این موضوع محدود و کنترل شد به گونه‌ای که صادرات قراضه به کمترین مقدار رسیده است.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه سود در معدن بیشتر از سود در صنایع معدنی است افزود: یک فعال معدنی در ۵ تا ۶ ماه می‌تواند به اصل سرمایه خود دست یابد.

مشکلات سرمایه‌گذاری در معادن

جعفری طهرانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، بازگشت سود در معادن را توام با ریسک بالا دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در معادن مناسب است اما اینکه نسبت به سایر بخش‌ها سود بیشتری داشته باشد را قبول ندارم، چرا که سرمایه‌گذاری در بخش تولید نقطه سر به سر دارد و امکان به سود رسیدن در یک زمان مشخص از قبل وجود ندارد.

وی تصریح کرد: امکان تشخیص زمان سوددهی در معادن وجود ندارد؛ چراکه گاهی تا ۱۰ برابر ماده معدنی باطله وجود دارد و در این صورت بهره‌برداری توجیه اقتصادی ندارد .

وی ادامه داد: مشکلات بهره‌برداری در معادن سنگ آهن بیشتر است از این رو که گاه در آنالیز اولیه عیار بالا مشخص می‌شود، اما در عمل به پراکندگی آهن بستگی دارد.

جعفری طهرانی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در بخش معادن ریسک بالایی دارد از یک سو بلایای طبیعی چون سیل وجود دارد و از سویی در برخی اوقات سال به دلیل سرما و بارندگی امکان ادامه کار وجود ندارد.

جعفری طهرانی: سرمایه‌گذاری در معادن مناسب است، اما اینکه نسبت به سایر بخش‌ها سود بیشتری داشته باشد را قبول ندارم.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد: از زمانی که برای صادرات قراضه عوارض وضع شد، صادرات قراضه به کمترین مقدار رسیده است.