بازار فولاد و سردی معاملات

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: همان‌طور که انتظار می‌رفت روز گذشته معاملات بازار آهن به خصوص در بخش مقاطع با ثبات قیمت همراه شد و بیشتر معاملات آن بر پایه قیمت‌های دیروز انجام شد. بیشتر معامله‌گران ترجیح می‌دهند مبادلات خود را برای هفته آینده نگه دارند و با شفاف تر شدن بازار وارد معامله شوند. بر اساس این گزارش سکوت حاکم بر مبادلات و انتظار معامله‌گران برای گذر از این دوران و امیدواری آنان برای رسیدن به روزهای پررونق‌تر باعث شد تا میانگین قیمت فروش میلگرد کارخانه‌ها تغییری نکند و در این میان تنها قیمت شمش تا حدودی رشد داشت.

بر این اساس پیشنهاد شمش در بنادر شمالی بسیار کم بود؛ اما معدود معاملاتی هم که انجام شد با نرخ ۱۵۸۵ تومان بود البته قیمت نهایی و پس از عبور از کانال واسطه‌ای تا ۱۶۰۵ تومان هم اعلام می‌شد.

قیمت شمش در بنادر جنوبی هم دیروز برای محموله‌های ترکیه‌ای ۱۵۵۰ و برای محموله‌های کره ۱۵۲۰ تومان بود. به گفته یکی از معامله‌گران بازار، در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی قیمت‌های فعلی شمش را برای خرید منطقی و مناسب می‌دانند و فقط به دلیل پایین بودن نقدینگی وارد بازار نمی‌شوند. از این رو احتمال رونق معاملات مدت‌دار در هفته‌های آینده و رونق این نوع معاملات در بازار شمش زیاد است؛ به خصوص که در این مدت حجم ثبت سفارش برای واردات کالا هم بسیار محدود بوده و تولیدکننده‌ها با در نظر گرفتن این موضوع و با توجه به محدود بودن قدرت خریدشان ترجیح می‌دهند خریدهای ماه‌های بعد را به صورت مدت‌دار انجام دهند تا اگر تقاضای پایان سال با رشد مواجه شد؛ امکان حضور بهتر در بازار عرضه را داشته باشند.

البته روز گذشته برخی از فروشنده‌های شمش قصد بالا بردن بیشتر قیمت را داشتند؛ اما به دلیل عدم کشش بازار و نوسان منفی قیمت ارز در نرخ‌های پیشنهادی خود تجدید نظر کردند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا بازار نسبت به افزایش قیمت شمش توجه زیادی نداشته باشد، پایین بودن تقاضا برای مقاطع است. به گفته یکی از تجار، برخی از واحدهای نوردی حتی با وجود اینکه نقدینگی لازم برای خرید شمش را دارند، اما از آنجا که هنوز در میزان کشش خرید مقاطع تغییری ایجاد نشده ترجیح می‌دهند فعلا خریدی نداشته باشند؛ چرا که از فروش کالای خود مطمئن نیستند.

در همین حال تولید کارمزدی با همکاری تجار و واردکننده‌های شمش هم در حال حاضر طرفداران زیادی ندارد؛ چرا که هنوز بازار به مرحله‌ای نرسیده که تولید کارمزدی برای تجار به صرفه باشد و قیمت تمام شده شمش این اجازه را به تجار نمی‌دهد؛ ضمن اینکه تعدادی از وارد‌کننده‌ها هنوز هم شمش‌هایی را که با ارزهای گران‌تر وارد کرده‌اند در انبارها دارند و تولید آنها با قیمت‌های فعلی مقاطع همخوانی ندارد.

بازار و یک هفته انتظار

به گفته معامله‌گران بازار در حال حاضر به دلیل رونق کم معاملات و سردی هوا و همچنین تعطیلات پایان هفته بخش قابل توجهی از معاملات بازار به هفته بعد موکول شده و ترجیح بیشتر معامله‌گران بر این است که فعلا در انتظار باشند و معامله‌ای نکنند.

به گفته یکی از تجار، اگر هفته آینده تقاضای واقعی وارد بازار شود، احتمال خروج معاملات از این دوره رکود و سردی زیاد است؛ چرا که همه معامله‌گران بزرگ بازار آهن هم همین نظر را دارند و انتظار رونق تقاضا در پایان سال را مطرح می‌کنند.

به خصوص با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در خصوص بازار مسکن ورونق آن در سال آینده وجود دارد، این امکان که با فراهم شدن شرایط آب و هوایی ساخت‌و‌سازهای شخصی بهبود پیدا کند، زیاد است. در نتیجه در حال حاضر برنامه‌ریزی برای ورود شمش مورد نیاز این تقاضا تا قبل از رسیدن به روزهای پایانی سال ضروری به نظر می‌رسد.

ثبات قیمت‌ها در بازار ورق

در همین حال روز گذشته معاملات ورق در بورس کالا هم بدون تغییر قیمت انجام شد. بر این اساس ورق گرم B با قیمت ۱۴۴۶ تومان عرضه شد که ۱۱ هزار تن از آن با همین قیمت معامله شد. تحویل این کالا ۳۰ بهمن ماه بود. از این کالا در زمان مچینگ ۶۰ هزار تن مبادله شد.

ورق گرم C هم با قیمت ۱۴۶۲ تومان عرضه شد و با همین قیمت ۱۳ هزار تن از آن مبادله شد. از این کالا در زمان مچینگ هم ۳۱ هزار تن مبادله شد . ورق سرد B هم دیروز با قیمت ۱۷۶۳ تومان ۴ هزار تن در زمان اصلی و ۲۰ هزار تن در زمان مچینگ فروش رفت. ورق گالوانیزه هم با نرخ ۱۹۰۰ تومان ۵۵۰ تن در زمان اصلی و ۲ هزار تن در زمان مچینگ مبادله شد.

ورق قلع اندود با قیمت ۲ هزارو ۸۸۹ تومان عرضه شد که ۴ هزار تن از آن فروش رفت.