ممنوعیت صادرات ادامه‌دار می‌شود؟

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بالاخره هفته گذشته پس از کشمکش‌های بسیار، قیمت‌های پایه براساس فوب منهای ۵ درصد و ارز مبادله ای تعیین شد و به این ترتیب نرخ‌های پایه نسبت به هفته گذشته ۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. به گفته معامله‌گران گرچه قیمت‌ها در هفته‌های اخیر روندی نزولی پیدا کرده است، اما تقاضا به شدت کاهش یافته و این موضوع به بلاتکلیفی در بازار پتروشیمی برمی گردد تا آنجا که شایعات بسیاری هفته گذشته مبنی بر افت دوباره ۵ درصدی قیمت‌ها برای مبادلات هفته جاری

هم مطرح بود. این در حالی است که برخی از آگاهان بازار به ممنوعیت صادرات محصولات پلیمری اشاره می‌کنند و می‌گویند: با توجه به اینکه واردات و صادرات ممنوع اعلام شده، تقاضا به شدت کاهش یافته و در نتیجه بازار هم روندی نزولی پیدا کرده است.

در همین حال بیشتر مدیران مجتمع‌ها از ممنوعیت صادرات نگران هستند و حتی تعطیلی مجتمع پتروشیمی مهر هم در هفته گذشته نگرانی آنها را دوبرابر کرده است؛ چرا که به گفته این گروه مجتمع‌های پتروشیمی به صورت زنجیره به هم متصل هستند و نگرانی از تعطیلی برخی دیگر از مجتمع‌ها هم وجود دارد.

البته برخی از آگاهان بازار هفته گذشته به جلسه کارگروه برای لغو ممنوعیت صادرات پی‌وی‌سی و پلی اتیلن اشاره کردند، اما به عقیده این گروه تا زمان اجرایی شدن آن بازار شرایط خوبی نخواهد داشت. البته برخی از معامله‌گران می‌گویند: ممنوعیت صادرات و واردات بازار ارز را کنترل می‌کند، اما نظارت بر بازار ارز به این روش فقط سبب شده تا رکود بر بازار پتروشیمی حاکم شود و محل مصرف ارز وجود نداشته باشد. به گفته این گروه با لغو ممنوعیت صادرات اولین محموله، دوباره بازار ارز روندی صعودی به خود خواهد گرفت.

این در حالی است که هفته گذشته تاجران از ثبت سفارش‌ها به صورت محدود خبر داده و می‌گویند: علاوه بر محصولات پلیمری، ممنوعیت صادرات مصنوعات هم بازار را با رکود بیشتر مواجه کرده است و حتی نگرانی از لغو ممنوعیت صادرات هم در بازار وجود دارد؛ چرا که در این مدت مشتریان خارجی به بازارهای دیگر مراجعه کرده و کالاهای موردنیاز خود را از کشورهای دیگر تهیه کرده‌اند.

البته هفته گذشته رینگ پتروشیمی با تقاضای محدودی که به گفته فعالان بازار ناشی از افزایش ۳ برابری عرضه‌ها است، روبه رو شد. به طوری که اکثر کالاها وارد زمان مچینگ شده و تنها سه کالای PET۷۸۱، پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ و پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ با رقابت محدود از سوی کارگزاران خریداری شدند.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر بازار پی‌وی‌سی با رکودی شدیدتر از هفته‌های گذشته مواجه است.

برخی از معامله‌گران می‌گویند: صادرات باید در اختیار مجتمع‌های پتروشیمی قرار گیرد و پتروشیمی‌ها پس از تهیه نیاز داخل، مازاد عرضه را صادر کنند؛ یعنی به آنها تکلیف شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد تولیدی خود را در بازار داخل براساس میزان مصرف عرضه کرده و سپس مازاد آن را صادر کنند.

اما ممنوعیت صادرات در حال حاضر صنعت مادر را هدف قرار داده تا صنایع کوچک بتوانند سر پا بایستند. این موضوع به گمان بسیاری از کارشناسان بازار پتروشیمی منطقی نیست.

البته برخی از فعالان بازار هم معتقدند؛ برخی از مجتمع‌های پتروشیمی تنها با صادرات به حیات خود ادامه می‌دهند، به همین دلیل باید برای آنها چاره ای اندیشیده شود.

به گفته این گروه اگر هماهنگی‌ها از سوی یک سازمان یا وزارتخانه انجام شود، نتیجه بهتری خواهد داد، اما در حال حاضر با توجه به اینکه بخشی از هماهنگی‌های بازار پتروشیمی در دست بورس است، بخشی هم در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نمی‌توان انتظار داشت بازار پتروشیمی روندی متعادل یابد. در همین حال به عقیده کارگزاران در حال حاضر قیمت اکثر محصولات در رینگ پتروشیمی به کف خود رسیده است. به گفته این گروه در حال حاضر خرید محصولات پتروشیمی برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی داشته و به صرفه است.

این در حالی است که بازار داخل هفته گذشته با آرامش به کار خود پایان داد و اکثر معامله‌گران رغبتی به خرید محصولات پتروشیمی نشان ندادند.