گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روند معاملات فلزات پایه در بازار آزاد در هفته گذشته تقریبا با ثبات انجام شد، به طوری که در اوایل هفته قیمت‌ها نسبت به پنج‌شنبه گذشته، اندکی کاهش یافت، اما در روزهای بعد تا آخر هفته با ثبات همراه شد. تثبیت قیمت‌ها در هفته‌ای که گذشت سبب شد تا بازار از رکود خارج شود و معاملات اندکی رونق گیرند. اما این در حالی است که در هفته ما قبل به گفته فعالان بازار به دلیل نوسان قیمت‌ها خرید و فروشی صورت نگرفته بود، چرا که افت و خیز قیمت‌ها تجار را به بازار بی‌اعتماد کرده بود.

از سوی دیگردر بورس لندن نیز اکثر فلزات اساسی متاثر از اخبار منتشر شده در ارتباط با مهلت مجدد برای یونان و اعمال سیاست‌های تزریق پولی بانک مرکزی آمریکا، اوایل هفته پیش را با روند صعودی آغاز کردند، این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کاهش رشد اقتصادی آلمان، منطقه یورو را در آستانه رکود اقتصادی دیگری قرار داده است. در اواخر هفته نیز این روند صعودی با اخبار منتشر شده منفی از سوی چین به روند نزولی تبدیل شد، به طوری که خرید نقدی مس در ساعات معاملاتی روز پنج‌شنبه در بورس لندن با کاهش همراه شد و با نرخ ۷ هزار و ۶۰۵ دلار در تن معامله شد. همچنین فروش نقدی این فلز با کاهش رو‌به‌رو شد و با ۷ هزار و ۶۰۵ دلار و ۵۰ سنت به فروش رسید. در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم به ترتیب با قیمت یک هزار و ۹۳۱ دلار و ۵۰ سنت و یک هزار و ۹۳۲ دلار معامله شد.
همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که خرید و فروش روی هم به ترتیب با نرخ یک هزار و 906 دلار و 50 سنت و یک هزار و 907 دلار انجام شد. سرب هم در رینگ معاملاتی با نرخ دو هزار و 187 دلار خریداری و با قیمت هر تن دو هزار و 188 دلار به فروش رسید. در سوی دیگر برخی از فلزات در بورس کالا پس از چند هفته انتظار عرضه شدند و معاملات با نرخ جدید انجام شد. برخی از فعالان بازار معتقد بودند که معاملات مس همانند چیزی که انتظار داشتند با ارز مبادله ای محاسبه نشده و شرکت ملی مس به دلیل عدم کاهش نرخ، فرمول جدیدی برای محاسبات این فلز در نظر گرفته است. به گفته آنها ملی مس از یوآن چین در این محاسبات استفاده کرده است.
اما یکی از کارشناسان ملی مس با تکذیب این گفته‌ها در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: این فلز در بورس کالا با قیمت‌های تابلوی بورس شانگهای تعیین نرخ شده در صورتی که همیشه مبنای این محاسبات نرخ‌های بورس لندن بوده است. وی در ادامه تاکید کرد که در محاسبه این فرمول از میانگین نرخ ارز مبادله‌ای یعنی نرخ ۲ هزار و ۵۰۴ تومان نیز استفاده شده و در عرضه بعدی نیز با همین نرخ در بورس محاسبه می‌شود. نا‌گفته نماند که عرضه‌های هفته آینده فلزات پایه در بورس کالا قیمت این کالاها را در بازار آزاد مشخص می‌کند؛ به‌خصوص این روزها که با توجه به کنترل بازار تفاوت قیمتی بین بازار و بورس وجود ندارد. از طرفی نیز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت ملی مس بدون پرداخت تعرفه، صادرات مس کاتد را انجام دهد. همچنین طبق پیگیری‌های خبرنگار ما مشخص شد طبق مصوبه‌ای که توسط دولت صادر شده قرار است محصولات مسی این شرکت با توجه به مقدار سقف تعیین شده به منظور انجام پروژه‌های شرکتی صادر شود و به همین منظوراز لیست ممنوعیت صادرات حذف شده است.