گروه بورس کالا- کتایون دارابی: تعیین قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی به‌رغم وجود شایعات بسیار در بازار همچنان در‌ هاله‌ای از ابهام وجود دارد و هنوز تصمیم قطعی‌ای از سوی بورس، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت و بازرگانی پتروشیمی در این خصوص اعلام نشده است. این در حالی است که در دو، سه هفته اخیر تعیین قیمت‌های پایه براساس فوب و ارز مبادله‌ای، همچنین فوب منهای ۵ درصد و ارز مبادله‌ای مطرح بوده است، برخی از مجتمع‌ها هم می‌گویند: باید قیمت ارز در رینگ پتروشیمی براساس میانگین ارز مبادله‌ای و آزاد تعیین شود؛ چرا که قیمت ارز مبادله‌ای ۲۰ درصد کمتر از ارز آزاد است. از این رو کشمکش‌ها بر سر تعیین قیمت‌ها ادامه دارد و بیشتر معامله‌گران ترجیح می‌دهند احتیاط بیشتری برای ورود به مبادلات انجام دهند.

با این حال بازار داخلی محصولات پتروشیمی روز گذشته با تکاپوی بیشتری نسبت به هفته گذشته روبه‌رو بود، به طوری که اکثر کالاها با توجه به اینکه میزان خریدها در دو، سه هفته اخیر به دلیل وضعیت نامشخص نرخ‌های پایه کاهش یافته است، با کمبود در بازار داخل و نهایتا رشد اندک قیمت روبه‌رو شدند. از سوی دیگر شروع فصل مصرف محصولات پلی‌اتیلن سبک فیلم در روزهای اخیر سبب رشد قیمت این گروه از محصولات شده است.

در عین حال حجم این کالاها در بازار داخل کاهش یافته است و به همین دلیل نرخ‌ها هم نسبت به هفته گذشته اندکی بالاتر پیشنهاد می‌شود. به طوری که پلی‌اتیلن سبک ۰۰۷۵ روز گذشته در بازار داخل ۴ هزار و ۸۰۰ تومان، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ چهار هزار و ۷۴۰ تومان و محصولات بادی هم در این روز توسط تاجران با قیمت ۳ هزار و ۹۴۰ تا ۹۵۰ تومان پیشنهاد شدند. با این حال به گفته معامله‌گران در حال حاضر قیمت اکثر محصولات پتروشیمی در بازار داخل و بورس به طور میانگین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان فاصله قیمتی دارند.

از این رو احتمال می‌رود در هفته جاری مبادلات رینگ پتروشیمی با افزایش تقاضا روبه‌رو باشد. در همین حال در هفته جاری شایعاتی در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌های خوراک مایع شنیده شده که اگر این موضوع درست باشد این گروه از مجتمع‌ها نسبت به پتروشیمی‌های گازی تضعیف خواهند شد. علاوه بر این، تعویق عرضه ارز پتروشیمی‌ها در اتاق مبادلات سبب واکنش‌هایی از سوی دولت شده است. از این رو دولت مجتمع‌هایی که ارز خود را به اتاق مبادلات ارزی نیاورند تهدید کرده است که نمی‌توانند از معافیت مالیاتی صادراتی (که حداقل ۲۰ درصد درآمد مشمول مالیات است) استفاده کنند. این موضوع به گمان بسیاری از آگاهان بازار می‌تواند سبب رضایت مجتمع‌ها برای ورود ارز به اتاق مبادلات شود.

بازار پتروشیمی در هفته گذشته

در آخرین روز مبادلاتی هفته جاری بازار پتروشیمی با توجه به کاهش خریدها از بورس کالا و کمبود برخی از محصولات در بازار داخل، با افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان قیمت اکثر کالاها مواجه شد. البته در این روز دلار هم اندکی گران‌تر از روز پیش معامله شد. این در حالی است که فصل مصرف محصولات H (پلی‌اتیلن سبک) هم آغاز شده و برخی از معامله‌گران افزایش قیمت پلی‌اتیلن سبک ۰۰۷۵ و پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ را به این موضوع مرتبط می‌دانند. از سوی دیگر فروش محصولات بادی در روز سه‌شنبه و در زمان مچینگ هم اندکی نگرانی معامله‌گران را برانگیخت، چرا که گفته می‌شود این کالاها توسط عده‌ای خاص جمع‌آوری شده و سپس در روز چهارشنبه در بازار داخل با رشد قیمت همراه شده است.

البته برخی از آگاهان بازار همچنان از افت قیمت‌های پایه تا مرز فوب منهای ۵ درصد و ارز مبادله خبر می‌دهند و حتی می‌‌گویند: نرخ ۲۰۹ و محصولات H هم برای عرضه‌های هفته آتی ۵ درصد ارزان شده است، اما BL۳ و تزریقی‌ها با همان قیمت هفته گذشته عرضه خواهند شد. با این حال هنوز قیمت پایه محصولات پتروشیمی در هفته آتی اعلام نشده است و گویا هنوز برای نرخ‌گذاری محصولات توافقی صورت نگرفته است.

البته در این روز برخی از مدیران مجتمع‌ها ادعا می‌کردند بازرگانی پتروشیمی از عدم بازگشایی مرزها برای کالاهای صادراتی پلیمری در حال استفاده است و می‌خواهد عرضه و صادرات تمامی مجتمع‌های پتروشیمی را در دست بگیرد. برخی از این مدیران می‌گویند: به آنها گفته شده که برای صادرات پلی‌اتیلن که پیش‌تر لغو صادرات شده بود، باید از سازمان حمایت مجوز دریافت کنند. به همین دلیل بیشتر صادرکنندگان در این خصوص ابراز نگرانی می‌کنند؛ چرا که می‌گویند: این موضوع می‌تواند سبب ایجاد رانت در بازار شود.