گروه بورس کالا- کشف قیمت برق در بورس انرژی تاثیری در نرخ برق مصرف‌کنندگان در داخل کشور نخواهد گذاشت و موجب گران‌شدن آن نمی‌شود؛ چرا که قیمت برق برای مصرف‌کنندگان همان است که در چارچوب طرح تحول اقتصادی تعیین شده است و نرخ کشف شده در بورس انرژی هیچ تاثیری روی آن نخواهد گذاشت. علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس در اولین همایش بورس انرژی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد به ایسنا گفت: قیمت کشف‌شده تنها بین تولید‌کنندگان برق و شرکت توزیع‌کننده خواهد بود و برای مصرف‌کننده با وضع موجود هیچ تفاوتی وجود ندارد. رییس سازمان بورس درباره‌ نقل و انتقالات و ارز استفاده شده در بورس انرژی نیز گفت: ما در بازار بورس انرژی براساس سه اصل متنوع‌بودن، مترقی‌بودن و انعطاف‌پذیری نقل و انتقالات را انجام می‌دهیم، بنابراین این امکان وجود دارد که معامله به صورت ریال با ریال یا ریال با ارز خارجی انجام گیرد، به گونه‌ای که می‌تواند معامله به صورت ریال باشد و تسویه آن با ارز خارجی یا معامله با ارز خارجی و تسویه‌ آن با ریال انجام‌پذیر است.

صالح‌آبادی در مورد تاثیر نرخ کشف‌شده انرژی به خصوص در حوزه‌ برق و نفت و تاثیر آن در بازار منطقه و بین‌المللی گفت: با توجه به اینکه ما در حوزه انرژی جایگاه خاصی داریم و درحال حاضر نیز تبادلاتی با کشور‌های همجوار انجام می‌شود، بورس انرژی بستر خوبی برای کشف قیمت برق جهت مبادلات برون‌مرزی و در برق داخل محل خوبی برای کشف قیمت است. وی خاطرنشان کرد: در مورد نفت نیز در صورتی که این وزارتخانه تمایل به فعال‌شدن در این بازار داشته باشد، می‌توانیم تعیین‌کننده‌ قیمت باشیم.

رییس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که وزارت نفت تمایلی به حضور در بورس انرژی ندارد، چرا که در بورس نفت نیز فعالیت نکرد، گفت: در حال حاضر در حوزه‌ نفت یکسری ملاحظاتی وجود دارد که امیدواریم با لحاظ آن در آینده بتوانیم در این حوزه فعال شویم.البته ملاحظاتی که دوستان ما در نفت مطرح کردند بنده نیز قبول دارم و باید مورد توجه قرار گیرند، اما در حوزه برق آن ملاحظات وجود ندارد، بنابراین ما در فاز اول با محوریت عرضه‌ برق کار را آغاز می‌کنیم و سپس به مباحث نفت و گاز می‌پردازیم.

صالح‌آبادی در مورد عرضه بیشتر محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز خاطرنشان کرد: هفته گذشته در سازمان بورس با حضور مدیر عامل صنعت پتروشیمی جلسه‌ای برگزار شد و تصمیمات لازم جهت افزایش عرضه‌ این محصولات در بازار انجام گرفت و مقرر شد کارگروهی این مساله را پیگیری کند.

چالش‌ها و راهکارهای انرژی کشور

صالح آبادی به راهکارهای مرتبط با این چالش‌ها در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های بورس، فرابورس و بورس انرژی برای مرتفع کردن مشکلات بخش انرژی، امکان انتشار اوراق بهادار و تشکیل شرکت‌های سهامی عام در حوزه بورس انرژی، استفاده از ظرفیت‌ نهادهای مالی برای تامین مالی، برقراری نظام و مکانیزم قیمت‌گذاری مناسب، ایجاد ابزارهای پوشش ریسک، پیوستن به بازارهای بین‌المللی و فراهم کردن حضور بخش خصوصی در حوزه انرژی کشور از جمله راهکارها برای رفع موانع به شمار می‌رود.

صالح‌آبادی در پایان گفت: طی هماهنگی به عمل آمده مقرر شده معاملات آزمایشی بورس انرژی در حوزه برق طی هفته اول آذر انجام شود تا بلافاصله معاملات واقعی آن با مقوله برق شروع شود.

نقاط قوت بورس انرژی از زبان مدیرعامل

در همین حال مدیر عامل بورس انرژی ایران از آغاز به کار معاملات آزمایشی بورس انرژی در هفته آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این معاملات بتواند زمینه برای شروع معاملات واقعی در این بورس را فراهم کند و این بازار بتواند با قدرت هر چه تمام به کار خود ادامه دهد.

شاپور محمدی با اشاره به اینکه بورس انرژی اهداف خاصی از جمله شفافیت در حوزه قیمت‌گذاری، تامین نقد شوندگی و کاهش ریسک در بورس انرژی را دنبال می‌کند، گفت: تمام این اهداف می‌تواند از نقاط قوت بورس انرژی باشد و با اتکا به قوانینی که برای این بورس توسط بازار سرمایه تدوین شده و همچنین حمایت‌هایی که این نهاد از بورس انرژی دارد ریسک‌های موجود را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: علاوه بر بحث تخصیص منابع، بورس انرژی می‌تواند به تامین مالی نیروگاه‌ها کمک کرده و به واسطه ابزاری همچون قرارداد سلف زمینه را برای

داد و ستد برق تولیدی این نیروگاه‌ها اعم از تولید شده ونشده فراهم کند.محمدی با اشاره به اینکه تاکنون تامین مالی بیشتر از فروش در حیطه مالکیت بوده است، گفت: در بورس انرژی علاوه بر امکان‌پذیر بودن تامین مالی، امکان فروش انرژی به صورت سلف نفتی، ظرفیت تولیدی و غیر تولیدی نیروگاه‌ها فراهم است.

پیشنهاد استفاده از صکوک

علی دیواندری، مدیر عامل بانک ملت نیز دیروز در جریان برگزاری نخستین همایش بورس انرژی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده، اظهار کرد: در حالی پیش‌نیاز بورس انرژی استفاده از نوآوری‌های مالی است که در بخش انرژی نظام مالی به دو صورت مستقیم و زمینه‌سازی برای تولید بیشتر محصولات انرژی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه فروش اوراق مشارکت ارزی و ریالی، فاینانس، بیع متقابل، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بودجه صنعت نفت از جمله روش‌های تامین مالی نفت و گاز است، تاکید کرد: با توجه به وضعیت موجود، بازارهای پول و سرمایه باید کنار هم باشند، اما ارتباط این دو بازار اندک است که دلیلش را نمی‌دانم.

مدیرعامل بانک ملت در ادامه گفت: آماده کردن پروژه‌هایی با قابلیت ورود به بازار سرمایه از جمله بسترهایی است که می‌توان به آن اتکا کرد. در این رابطه هرچند مشکلاتی در واگذاری‌ پروژه‌های نفتی وجود دارد، اما از طریق به کارگیری ابزارهای نوین می‌توان به نتایج مطلوبی رسید.

دیواندری در پایان گفت: در شرایطی بانک ملت اقدام به تاسیس صندوق انرژی و استقرار بانک سرمایه‌گذاری انرژی کرده که پیشنهاد انتشار صکوک پروژه‌های مبتنی بر عایدات آتی می‌شود که بانک ملت آمادگی انتشار این صکوک را همزمان با آغاز فعالیت بورس انرژی دارد.