دردسرهای بازار!

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بازار پتروشیمی هفته گذشته در حالی آغاز به کار کرد که وجود بازرسان تعزیرات و صورت‌برداری آنها از اجناس بنگاه‌های معاملاتی سبب شد تا اعلام نرخ‌ها از سوی معامله‌گران به کندی انجام شود. از این رو بیشتر معامله‌گران در بیشتر روزهای هفته گذشته از فروش کالاهای خود خودداری کرده و بیشتر به جابه‌جایی موجودی انبارهای خود پرداختند. از سوی دیگر با توجه به اینکه نرخ محصولات پلیمری در بازار داخل بیش از حد بالا رفته است، بسیاری از معامله‌گران انتظار ندارند نرخ‌ها بیش از این بالا رود، اما انتظار هم ندارند که با افت قیمت‌ها در هفته آتی مواجه شوند.

این در حالی است که مبادلات رینگ پتروشیمی نیز در هفته گذشته با ورود برخی از محصولات به زمان مچینگ پایان یافت و این موضوع از دید بسیاری از کارشناسان بازار یعنی کاهش فاصله قیمتی در بورس و بازار.

از این رو انتظارها برای از بین رفتن فاصله قیمت محصولات پلیمری در بورس و بازار طی هفته جاری بیش از پیش قوت یافته است. به طوری که برخی از معامله‌گران معتقدند: در هفته جاری اختلاف قیمت محصولات پلی‌اتیلن سبک در بورس و بازار یکسان شده و دیگر خریداران برای این کالاها تا سقف قیمت رقابت نکنند.

حال آنکه عدم کشش در بازار داخل یکی از موضوعاتی است که طی هفته اخیر بیش از پیش پررنگ شده است و از این رو بسیاری از معامله‌گران انتظار ندارند که قیمت‌ها افزایش یابد، عدم استقبال خریداران در رینگ پتروشیمی هم این موضوع را تایید کرد.

از این رو بازار پتروشیمی هم در روز سه‌شنبه با توقف قیمت‌ها مواجه شد، البته در این روز برخی از تاجران نرخ‌های اعلامی خود را به مانند یکشنبه عنوان کردند، با این حال همچنان میزان مبادلات در پایین‌ترین سطح خود قرار داشت.

البته در مبادلات هفته گذشته رینگ پتروشیمی برخی از محصولات هم سقف قیمت را تجربه کردند، گفته می‌شود وجود اختلاف قیمت این کالاها در بازار و بورس به میزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان از دلایل استقبال خریداران از این کالا بوده است. پلی‌اتیلن سبک و گریدهای متفاوت بادی‌ها از کالاهایی بودند که با سقف قیمت خریداری شدند. در این روز کالاهایی مانند پلی اتیلن سبک فیلم ۲۰۹، EX۳ و EX۵ که هفته گذشته با سقف قیمت خریداری شده بودند، وارد زمان مچینگ شدند و جالب اینکه در زمان مچینگ هم خریداری برای این کالاها وجود نداشت.

گرچه میزان خریدهای معامله‌گران در بازار پتروشیمی کاهش یافته است، اما موضوع کمبود محصولات پلیمری در بازار پتروشیمی هم مطرح است. برخی از معامله‌گران می‌گویند: رشد بیش از حد قیمت‌ها، بازار را به رکود برده است و این موضوع با توجه به اینکه صادرات محصولات پتروشیمی متاثر از نوسان رو به رشد قیمت دلار افزایش یافته است، به نفع بازار است. به عقیده این گروه اگر تقاضای خریداران افزایش می‌یافت و رکود بر بازار حاکم نبود، کمبود محصولات پلیمری می‌توانست در بازار دردسرساز باشد.

البته در حال حاضر بازار پتروشیمی ملتهب است و این موضوع در آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته بیشتر از پیش شد؛ چرا که روند رو به رشد قیمت دلار تکرار شد و به این ترتیب باز هم معامله‌گران ترجیح دادند از مبادلات دست بکشند. اگر چه محصولات بادی در این روز با افت قیمت مواجه شدند، اما به گفته معامله‌گران شدت بلاتکلیفی در بازار سبب شد تا روند بازار داخل مشخص نباشد و در نتیجه افت و خیز قیمت‌ها هم بعید به نظر نمی‌رسد.

البته در هفته گذشته برخی از محصولات شیمیایی مانند سودکاستیک هم با تقاضای بالایی از سوی خریداران مواجه شدند، به طوری که ۱۴ هزارتن تقاضا برای عرضه ۴ هزارتن سود اروند بر تابلو ثبت شد. اختلاف قیمت نرخ سودکاستیک در بورس و بازار ۱۰۰ تا ۱۱۰ تومان در هر کیلو است.

از سوی دیگر جوش شیرین هم با نرخ ۱۳۴۶ تومان در بورس کالا به فروش رسید. حال آنکه نرخ این کالا در بازار ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان در هر کیلو است و با توجه به کاهش واردات جوش‌شیرین هم برخی از معامله‌گران احتمال می دهند نرخ این کالا در بازار داخل باز هم افزایش یابد. این در حالی است که متانول در رینگ پتروشیمی و در آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته با نرخ ۵۶۵ تومان فروخته شد.

با این حال بیشتر آگاهان بازار از پیش‌بینی آینده خودداری می‌کنند و معتقدند ابتدا باید روند بازار ارز مشخص شده و قیمت‌ها به ثبات برسد.

اما با توجه به اینکه بازار پتروشیمی در حال حاضر با افزایش بیش از حد قیمت‌ها روبه‌رو است و اکثر کالاها بیش از ۴ هزار تومان در هر کیلو معامله می‌شوند و انتظارها برای افت قیمت دلار هم اندک است، پیش‌بینی نمی‌شود که بازار پتروشیمی با روند نزولی قیمت‌ها در آینده‌ای نزدیک روبه‌رو شود.

تغییر اندک قیمت متانول در آمریکا

گروه بورس کالا- قیمت متانول در ایالات متحده در روز هجدهم اکتبر با تغییر اندک به بالاترین سطح خود رسید به طوری که طبق داده‌های پلاتس در سال‌های پیشین این قیمت مشاهده نشده بود.

هر چند که این افزایش قیمت بسیار اندک بوده است، اما فشار بر عرضه و ادامه‌دار شدن این وضعیت از دلایل رشد اندک قیمت متانول از سوی تاجران عنوان شده است. از این رو قیمت نقدی متانول در آمریکا و در روز چهارشنبه، هجدهم اکتبر یک دلار و ۲۵ سنت در هر گالن بوده است که نسبت به ۲۶ ژوئن ۲۰۰۸ کمتر از نیم سنت گران‌تر شده است. با این حال قیمت متانول نسبت به ششم آگوست ۱۷ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که عرضه متانول تحت فشار دولت برای قطع انتقال گاز طبیعی (Trinidad) است، به طوری که عرضه‌کننده اصلی متانول تحت فشار این موضوع قرار گرفته است و درنتیجه این منطقه که یکی از کلیدی‌ترین مناطق تولید متانول است، با مشکل برای تامین منابع تولید متانول مواجه شده است.

قطع منابع تولید متانول در این منطقه از سپتامبر آغاز شده است و نگرانی‌های زیادی در خصوص ادامه دار شدن قطع گاز طبیعی تا پس از ماه اکتبر هم وجود دارد. در نتیجه احتمال افزایش قیمت هنوز هم وجود دارد. این در حالی است که طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود تا در سال جاری ۸/۱ میلیون متریک تن متانول در این منطقه تولید شود.

افزایش حجم معاملات مواد شیمیایی

گروه بورس‌کالا- در هفته‌ای که گذشت در تالار فرآورده‌های نفت و پتروشیمی و در مجموع دو بخش داخلی و صادراتی، در حالی ۱۲۸هزار و ۸۲۸ تن انواع کالا با ارزشی افزون بر ۲۲۸۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که حجم معاملات مواد شیمیایی در این تالار نیز در مقایسه با هفته قبل از رشدی معادل ۸۱ درصد و ارزش آن از رشدی معادل ۱۵۶ درصد برخوردار شد. در این هفته ۳۰ هزار و ۵۲۴ تن انواع مواد شیمیایی به ارزش بیش از ۴۸۵ میلیارد ریال به فروش رفت.

علاوه بر مواد شیمیایی، ۴۹ هزار و ۱۸۸ تن انواع قیر، ۳۳ هزار و ۲۳۰ تن انواع مواد پلیمری، ۹ هزار تن وکیوم باتوم، ۲ هزار تن لوب کات، ۶۰۰ تن گوگرد، ۲۷۰ تن گاز، ۷۲۷ تن انواع روغن، ۸۰۹ تن انواع حلال، ۳۰۰ تن اکستراکت، ۲ هزار تن آیزوریسایکل و ۱۸۰ تن آیزوفید در حالی مورد معامله قرار گرفت که ارزش معاملات هفتگی گروه روغن ۱۰۵ درصد، مواد پلیمری ۹ درصد، آیزوفید ۵۰ درصد و آیزوریسایکل ۱۰۰ درصد در مقایسه با هفته قبل افزایش داشت.

در تالار کشاورزی بورس کالای ایران نیز در هفته‌ای که گذشت یک هزار و ۹۵ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۹ میلیارد ریال توسط کارگزاران مورد معامله قرار گرفت. در این تالار ۸۰۰ تن انواع ذرت و ۲۹۵ تن انواع کنجاله به فروش رفت.