بازار فلزات پایه؛ در انتظار رونق یا تداوم رکود؟
گروه بورس کالا- سحرنمایشی: بحران اقتصادی هم در داخل و هم در بازارهای جهانی، بازار فلزات را به شکل قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار داده و شرایط سختی را برای فعالان این بخش رقم زده است. بازارهای مالی جهان وضعیت آشفته‌ای را سپری می‌کنند و همین موضوع تقاضا برای کالاهای مختلف را از جمله فلزات پایه به شدت کاهش داده است. بازار فلزات در ایران نیز با توجه به تبعیت از بازارهای جهانی شرایط نگران‌کننده‌ای را تجربه می‌کنند.

این در حالی است که اخبار اقتصادی از گوشه و کنار جهان نشان از نوسان قیمت‌ها در دوره‌های مختلف تجاری دارد، اما در ایران و در بازارهای داخلی فلزات پایه، بیش از گذشته شاهد استقلال قیمت‌ها از واقعیت‌های جهانی و چرخش بهای فلزات حول محور ارز و مسائل روانی بازار اعم از اقتصادی و سیاسی هستیم. همین امر باعث شده است رکود در بازار فلزات پایه در نخستین روز از هفته معاملاتی در حالی رقم بخورد که فعالان بازار در انتظار اخبار جدیدی از مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ نشسته‌اند. این در حالی است که از دیگر دلایل این رکود می‌توان به ثبات نرخ ارز اشاره کرد.
در این میان، چه تولید‌کنندگان داخلی و چه تولید‌کنندگان بزرگ جهانی، خبر از کاهش تولیدات خود می‌دهند و در انتظار کاهش قیمت‌ها و برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار‌ها هستند. البته پیش‌بینی‌های زیادی درباره آینده این بازارها از سوی مراجع مختلف ارائه می‌شود، به طوری که برخی حکایت از افزایش تقاضا دارد و برخی کاهش تقاضا را پیش‌بینی می‌کنند، اما عده‌ای از کارشناسان و فعالان داخلی نیز هستند که معتقدند تا مشخص نشدن نتیجه مذاکرات نمی‌توان پیش‌بینی خاصی کرد و باید منتظر خبرها و اتفاقات تازه ماند.
از طرفی نیز کارشناسان معتقدند به‌ دلیل بی‌اعتمادی موجود تولیدکنندگان نسبت به وضعیت اقتصادی، تمایل جدی به افزایش تولید وجود ندارد، چرا که نوسان قیمت‌ها این بی‌اعتمادی را در بازار به وجود آورده است. البته در بازار تنها اعتماد تجار نیست که حائز اهمیت است، بلکه اعتماد خریداران به نوع کالا از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته فعالان بازار معاملاتی در بازار صورت نمی‌گیرد مگر در صورت نیاز؛ چرا که خریداران در انتظار کاهش قیمت‌ها به سر می‌برند.
از طرفی نیز کارشناسان کل این هفته را در رکود پیش‌بینی کرده‌اند؛ چرا که نتیجه مذاکرات آخر هفته انتشار می‌یابد و تاثیر خود را روز شنبه روی ارز و سایر فلزات خواهد گذاشت.
همچنین کارشناسان این حوزه معتقدند اگر قرار است خریدی انجام شود اندک و در حد نیاز معامله‌گران باشد، چرا که احتمال کاهش قیمت‌ها زیاد است.
در حال حاضر قیمت‌ها در بازار آزاد در لبه پرتگاه قرار دارند یا با انتشار اخبار مثبت و کاهش نرخ ارز نزولی می‌شوند و سقوط می‌کنند یا با ادامه محدودیت‌های بین‌المللی به روند صعودی و افزایش کاذب خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر در بازارهای جهانی نیز کشورهایی همچون اروپا، ژاپن و انگلستان با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. باید گفت بازار فلزات پایه به دلیل نقش بالایی که در صنایع گوناگون دارد اثرات بالایی را از اقتصاد کلان و متغیرهای اقتصادی می‌پذیرند که این موضوع به خصوص در بحران اخیر مالی جهان نمایان شد، به طوری که تاثیر بسزایی بر روند کاهشی کالاهای اساسی به خصوص فلزات گذاشت.