زور وضعیت منفی بیشتر بود
گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: در اوایل هفته گذشته، به دلیل تصمیمات اجلاس سران گروه 20 و کاهش سهم برخی سرمایه‌داران کلان در صندوق‌های ارزی با پشتوانه طلا و در پی آن افت قیمت جهانی طلا، بازار معاملات آتی سکه با سیر نزولی آغاز شد و تا روز دوشنبه به همین روند ادامه داد،

اما بر اثر عوامل متعددی از جمله پایان سال نو چینی و فعال شدن مجدد بازارهای آسیایی، اونس طلا مجددا رشد کرد که همین عامل بر معاملات آتی سکه اثرگذار بود و باعث مثبت شدن این روند برای دو روز متوالی شد، اما این روند مجددا از روز چهارشنبه منفی شد که دلیل آن، حرکت نزولی آرام و مجدد قیمت جهانی طلا بود به طوری که گفته می‌شود قیمت ثبت شده برای روز پنج‌شنبه، کمترین قیمت از سال ۲۰۰۹ میلادی بوده است؛ بر همین اساس روز پنج‌شنبه، حجم قراردادهای آتی به کمترین حد خود رسید و ۴ هزار و ۲۸۶ قرارداد منعقد شد. به رغم اینکه پیش‌بینی تحلیلگران تکنیکال، نشان از سیر صعودی قیمت طلا در میان‌مدت و بلند‌مدت داشت، اما روز پنج‌شنبه قیمت اونس جهانی با ۶/۲ درصد کاهش به هزار و ۵۵۵ دلار رسید که این رقم به دلیل انتشار بیانیه جلسه قبلی بانک مرکزی آمریکا مبنی بر تجدید نظر مقامات این بانک درباره میزان و‌مدت اجرای طرح محرکه اقتصادی ثبت شده است. به نظر می‌رسد امیدواری سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به وضعیت اقتصادی جهان و بهبود بازدهی بازارهای سهام و بورس تاثیر زیادی بر تمایل کمتر سرمایه‌گذاران برای خرید طلا و سایر فلزات گران‌بها داشته است. البته باید گفت تنها علت تغییر جهت بازار قراردادهای آتی سکه، تغییرات قیمت جهانی طلا نیست، بلکه در عرصه داخلی موضوعات دارای ضریب اثرگذاری بیشتری هستند. به طوری که در آخرین روز معاملات هفته گذشته به تبع از روزهای اخیر که شاهد کاهش قیمت ارز در بازار هستیم، قراردادهای آتی سکه نیز در هر دو سررسید روند کاهشی قیمت را به ثبت رساندند. به نظر می‌رسد یکی از موضوعاتی که بر روند معاملات در هفته گذشته موثر بود، شایعاتی پیرامون پیش فروش سکه در بازار توسط بانک مرکزی است که تمام هفته گذشته معامله‌گران را تحت‌تاثیر خود قرار داد. پیش فروش سکه که قرار بود با قیمت یک میلیون تومانی شروع شود، به تدریج با خبرهای گوناگونی مواجه شد تا جایی که از نگاه معامله‌گران، مشوق‌های این نوع معامله کاهش یافت و اثری که بانک مرکزی از این سیاست انتظار داشت کمرنگ شد. در حال حاضر به نظر می‌رسد بانک مرکزی به منظور مقابله با روند افزایش نقدینگی بازار در روزهای پیش رو که از محل عیدانه دولت و یارانه‌های نقدی به وجود خواهد آمد مجبور به اجرای سیاست پیش فروش سکه است، اما تعلل بانک مرکزی برای این سیاست به نظر می‌رسد بیشتر به دلیل آن است که سیاست‌گذاران منتظر تقارن ایام افزایش نقدینگی در بازار با پیش فروش سکه هستند تا بتوانند به این شکل نقدینگی بازار را جمع آوری کنند.
هر چند به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید به این نکته دقت کند که در تزریق ارز و به خصوص سکه باید جانب احتیاط را رعایت کند که طلای فیزیکی بالایی را به بازار تزریق نکند. در این رابطه برخی کارشناسان اوراق طلا را به دولت پیشنهاد کرده‌اند.
در عین حال بنا به اعلام بورس کالای ایران، قرارداد سکه آتی اردیبهشت‌ماه نیز از امروز بازگشایی می‌شود که این مساله باعث افزایش هیجان بازار خواهد شد و البته توصیه کارشناسان بازار آن است که آماتورها در ابتدا وارد این بازار نشوند و پس از مشخص شدن قیمت‌ها به صورت محدود به خرید و فروش در این سر رسید بپردازند.
با در نظر گرفتن این شرایط که دولت برای مهار نقدینگی باید دست به تزریق ارز و سکه پیش فروشی بزند، بر اساس اعلام تحلیلگران انتظار می‌رود روند قیمت سکه و ارز در ماه جاری کاهشی باشد که این مساله احتمالا با کاهش قیمت‌ها در سکه آتی، معامله‌گران را در برابر روزهای نزولی قیمت سکه در بازار قرار دهد. در نتیجه احتمال افزایش دامنه فروش‌ها در این بازار نیز بالا است.
البته در بازار نقدی به دلیل فرارسیدن عید نوروز و افزایش تقاضای خرید طلا، ممکن است روند به گونه‌ای دیگر باشد که نتیجه سیاست‌های پیش روی دولت و بازار جهانی طلا، تعیین‌کننده قیمت‌ها در روزهای پیش رو خواهد بود. در همین راستا نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اطلاعیه‌های منتشر شده درباره پیش فروش سکه نشان‌ می‌دهد که چندان مزیت‌هایی برای این دوره در نظر گرفته نشده است تا استقبال مردم خوب باشد. پورابراهیمی همچنان معتقد است پیش فروش سکه می‌تواند نقدینگی موجود در جامعه را کاهش داده و سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق دهد.
در هفته گذشته همچنین انتشار برخی خبرها از تلاش دولت در زمینه افزایش نقش اتاق مبادلات ارزی و هدایت منابع ارزی ناشی از صادرات واحدهای صادراتی به این اتاق اگر چه به جنب و جوش اعتراضی بسیاری از بخش‌های تولیدی صادرات محور منجر شد، اما این امیدواری را به وجود آورد که با بزرگ شدن ابعاد اتاق و حجم معاملات می‌توان انتظار افزایش نقش تعیین‌کننده این اتاق در زمینه قیمت‌ها را داشت و این امر به کاهش نقش بازار آزاد ارز منجر می‌شود. بر این اساس می‌توان انتظار کاهش قیمت ارز را در بازار داشت که منجر به کاهش قیمت‌های سکه در بازارهای نقدی و آتی خواهد شد.
از سوی دیگر بنا به اخبار رسیده، نرخ دلار در بودجه نهایی شده و قرار است لایحه بودجه روز یکشنبه به مجلس ارائه شود. عیدانه هم قرار است این هفته به حساب خانوارها واریز شود که این مسائل در حال حاضر مهم‌ترین پارامترهای داخلی تاثیرگذار بر تصمیم گیری‌های بازار معاملات آتی هستند؛ هرچند هنوز مسائل سیاسی در بازار از اثرگذاری بالایی برخوردارند تا جایی که نشست ایران با ۱+۵ در ۸ اسفند، روزهای مهمی را پیش روی بازار قراردادهای آتی قرار خواهد داد. از سوی دیگر بنا به خبرهای رسیده در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، بر زمینه‌هایی که مدعی هستند ایران به تعهدات الزام آور خود به طور کامل پایبند نبوده تمرکز شده و بر تعهداتی که اجرای کامل آنها برای ایجاد اطمینان بین‌المللی درباره ماهیت کاملا صلح‌ آمیز برنامه هسته‌ای ایران ضروری است تاکید شده است که این مساله نیز بر تصمیم معامله‌گران بازار آتی بی تاثیر نخواهد بود.