گروه بورس کالا- کتایون دارابی: مبادلات رینگ پتروشیمی در شرایطی روز گذشته انجام شد که معامله‌گران شاهد بازاری ضعیف توام با رکود بودند، از این رو حجم خریدها در بورس کالا هم کاهش چشمگیری یافت، به طوری که اکثر کالاها وارد زمان مچینگ شدند. نزدیکی به سال جدید، کاهش نقدینگی بازاریان، عدم اطلاع از روند آتی بازار و همچنین به صرفه نبودن خرید برای نوسان‌گیران به گمان کارشناسان بازار پتروشیمی از دلایلی است که حجم خریدها را کاهش داده و بازار را با روندی متفاوت از سال‌های گذشته روبه‌رو

کرده است.

از سوی دیگر در روزهای اخیر رکود در بازار داخل پیشرفت زیادی داشته تا آنجا که نه فروشنده‌ای وجود دارد و نه خریداری. در حال حاضر خرید برای مصرف‌کنندگان واقعی به دلیل نبود چشم‌انداز مشخصی از بازار در ماه‌های آتی و برای واسطه‌ها هم با توجه به حداقلی فاصله قیمت اکثر کالاها در بورس و بازار به صرفه نیست.

از این رو بیشتر معامله‌گران ترجیح می‌دهند کالاهایی را که در ماه‌های گذشته خریداری کرده‌اند، در انبار به صورت ذخیره نگه دارند؛ از سوی دیگر تقاضایی هم در بازار برای این کالاها وجود ندارد. از این رو فروشندگان و خریداران هم رغبتی برای ورود به مبادلات ندارند.

عدم نقدینگی هم موضوعی است که با توجه به عقب‌نشینی خریداران در بازار مطرح است؛ از این رو و با توجه به نبود خریدار در بازار، گردش پول متوقف شده و نهایتا فروشندگان هم توان جایگزین کردن کالاهای خود را از دست داده‌اند.

به هر حال با وجود قرار گرفتن در ابتدای اسفندماه و شارژ ظرفیت‌های خرید معامله‌گران، تردیدها در خصوص روند پیش روی بازار، میزان خریدها را افزایش نداد.

البته روز گذشته با وجود تقاضای پایین در رینگ پتروشیمی تنها کالاهایی که مورد توجه خریداران قرار گرفتند، مانند هفته‌های گذشته گریدهای متفاوت پلی‌اتیلن سبک و SBR بودند که با سقف قیمت خریداری شدند. همچنین کارگزاران برای خرید مابقی کالاها نرخ پایه را ثبت کردند و به این ترتیب بخش زیادی از کالاهای عرضه شده وارد زمان مچینگ شد.

در عین حال با وجود به ثبات رسیدن قیمت محصولات پلیمری در بازارهای جهانی، نرخ‌های پایه هم در این روز اندکی نسبت به هفته گذشته تغییر داشتند که متاثر از اتاق مبادلات ارزی بود و از این رو بازار داخل با آرامش بیشتری به کار خود پایان داد.

در همین حال بیشتر معامله‌گران در این روز متفق القول بودند که تا پایان سال اتفاقات عمده‌ای در حوزه محصولات پتروشیمی رخ نخواهد داد، گر چه بسیاری از آنها هم در انتظار جرقه‌ای برای آغاز مبادلات هستند.

البته مبادلات بازار داخل در روزهای اخیر با توجه به انتظار معامله‌گران برای اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ دچار رکود شده است؛ چرا که نتایج این مذاکرات می‌تواند بازار ارز و سکه را بیش از پیش تحریک کرده و بازار را به سوی تغییراتی عمده هدایت کند.

این در حالی است که فروش سلف اکثر محصولات پلیمری که سال‌های گذشته انجام می‌شد هم در ‌هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و برخی از معامله‌گران معتقدند؛ با توجه به انباشت کالاها در مجتمع‌های پتروشیمی بعید به نظر می‌رسد که فروش کالاها در‌ماه اسفند به صورت سلف و تسویه در سال جدید

انجام شود.